Skrivet av: Bertil
« skrivet: 01 februari 2006, 22:05:17 »Hmmmm att du törs
Men jag håller med, visst det är ok om man inte löser det med rumsgivare och fasta strypningar istället.
Det som blir riktigt tokigt är att man kör som, alla fick lära sig när adiatortermostaterna kom.
Kör en jättehög värmekurva, ställ termostaterna på tex 3,5. Då får ni aldrig problem med kyla tex vid blåst eller väderomslag.
Många körde 10-15 grader över den kurva som var behovet! Det funkat utan onödig energiförbrukning om man har olja eller elpanna. Men med en VP kan det bli total kaos, tex helt stopp på kompressorn långa tider vid kyla!
Vi har haft ett antal här som körde hårt strypt!! det är synd att man inte går igenom det här riktigt i dom papper som lämnas till kunden. På flera som jag kollat i kan det stå att har man rumsgivare kan termostatventiler "störa" och om man vill ha varmare så måste även termostaten höjas!
Men jag håller med, visst det är ok om man inte löser det med rumsgivare och fasta strypningar istället.
Det som blir riktigt tokigt är att man kör som, alla fick lära sig när adiatortermostaterna kom.
Kör en jättehög värmekurva, ställ termostaterna på tex 3,5. Då får ni aldrig problem med kyla tex vid blåst eller väderomslag.
Många körde 10-15 grader över den kurva som var behovet! Det funkat utan onödig energiförbrukning om man har olja eller elpanna. Men med en VP kan det bli total kaos, tex helt stopp på kompressorn långa tider vid kyla!
Vi har haft ett antal här som körde hårt strypt!! det är synd att man inte går igenom det här riktigt i dom papper som lämnas till kunden. På flera som jag kollat i kan det stå att har man rumsgivare kan termostatventiler "störa" och om man vill ha varmare så måste även termostaten höjas!