Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ansöka om borrning, var markerar jag pÃ¥ karta  (läst 2889 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
ansöka om borrning, var markerar jag på karta
« skrivet: 21 november 2010, 17:18:08 »
Var tycker ni jag ska markera på kartan att de kommer borra för slippa tjafs och nya ansökningar?

Blå fyrkan = avlopptank
grön = grävd brunn
lila = brinepumpar, min andra villa har inte idag men får sen...
ljusblå = där jag vill ha borrhålet
gul = där jag funderar på ansöka om för slippa tjafs om förnära gräns & brunn.

Fast villan är 14meter + garaget så förnära brunnen är den nog inte iaf.

gränsen nertill på bilden är mot min åker där avlopptanken ligger... allt är mitt på bilden förutom vägen då kanske men..
« Senast ändrad: 21 november 2010, 17:20:28 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ansöka om borrning, var markerar jag på karta
« Svar #1 skrivet: 21 november 2010, 18:26:17 »
Gul markering är ju ett skolexempel på bra placering. Det lär inte kommunen ha några invändningar mot. Sedan tolkar jag dig som att du tänker borra någon annanstans ;) eller?

Det är väl inte lämpligt att borra vid blå markering. Är det inte lite nära byggnaden?
« Senast ändrad: 21 november 2010, 18:28:24 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: ansöka om borrning, var markerar jag på karta
« Svar #2 skrivet: 21 november 2010, 18:32:49 »
Måste du göra nån ansökan för borrning överhuvud taget hos mej räckte det med en anmälan men om man bodde inom vatten skyddsområde skulle visst en ansökan göras. Tycker du ska markera där du ska borra så slipper du strul om det skulle komma fram. Finns väl ingen anledning kommun skulle hindra dej från borrning
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: ansöka om borrning, var markerar jag på karta
« Svar #3 skrivet: 21 november 2010, 20:33:21 »
bergborrarna har tyckt att jag ska ha placerat borrhållet precis utanför garagedörrarna intill huset så de tycks inte vara rädda för borra nära.

Sen tror ju ingen att borrhålets placering har någon betydelse men låt oss säga gul markering, det är nog den kallaste punkten när det gäller yttertemp.

hade jag satt den på gaveln nära gränsen till min åker, då hade den hamnat på ett ställe där jag har mätt upp är den varmaste punkten.. går jag på andra sidan så är det mycket telekablar och vattenbrunn osv..

kanske handlar om en anmälan, men de ska ju ändå godkänna det lät det som i texten.

men jag har ju ingen aning om var borraren vill borra någonstans, tycker detta känns konstigt att jag ska fylla i lapp och ansöka på egen hand..
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ansöka om borrning, var markerar jag på karta
« Svar #4 skrivet: 21 november 2010, 20:44:58 »
A ha, det var utanför garaget. Har borraren varit på plats och föreslagit att borra vid blå markering så ser jag ingen anledning till att skicka in en anmälan med en påhittad placering. Det är väl en lämplig placering för att smidigt komma in till pumpen med slangarna, antar jag. Finns inga grannar eller andra markägare att ta hänsyn till så är det väl bara att köra på :D

edit. Hmmm garagedörrarna är väl kanske inte ut mot åkern... Har inte riktigt kläm på hur tomten ser ut...
Men framför garaget tycker jag ser lämpligt ut. Yttertemperaturen har ju ingen inverkan då slangarna är nedgrävda. Och är du orolig kan du be att få isolerade slangar från borrhålet och in till pumpen. Det har jag. Men i mitt fall beror det på att de delvis delar plats i marken med en värmekulvert.
« Senast ändrad: 21 november 2010, 20:54:21 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: ansöka om borrning, var markerar jag på karta
« Svar #5 skrivet: 21 november 2010, 20:49:49 »
Nej nu skrev jag lite fel. Ingen borrare har varit här utan det är olika VVS firmor.

Ingen har föreslagit den ljusblåa punkten men gått med på min önskan om den placeringen. De själva har föreslagit i hörnet närmast den lila punkten i garaget... någon har föreslagit halvvägs mellan garaget och gula punkten..


jag har ingen aning om var avlopprörena går till tanken, men förvånas ju inte om de går ungefär där den gula punkten är..

sen är det ju dÃ¥ uppfarten, tänk om jag harvar och har mig i gruset...  hur djupt ligger slangarna?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ansöka om borrning, var markerar jag på karta
« Svar #6 skrivet: 21 november 2010, 21:01:07 »
Så länge du inte plöjer garageuppfarten är det lugnt. Hur djupt slangarna ligger är ju lite olika. Men ska du borra och dra slangarna där du normalt kör med bil så förstår nog borraren/installatören att de ska ner minst en halvmeter.

Ps. lade till ett litet edit till mitt förra inlägg innan du hann svara.
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: ansöka om borrning, var markerar jag på karta
« Svar #7 skrivet: 02 december 2010, 18:05:53 »
lila = brinepumpar, min andra villa har inte idag men får sen...

Ska du komplettera med ytterligare värmepump och borrhål till nästa villa? Eller ska du ner i samma hål? Eller ska du dimensionera hela kalaset nu så att VP klarar båda villorna?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad gulag

  • golvdrag sÃ¥ v-jeansen fladdrar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: ansöka om borrning, var markerar jag på karta
« Svar #8 skrivet: 02 december 2010, 19:15:24 »
gränsen nertill på bilden är mot min åker
Egen Åker! Varför inte jordvärme??-minst halva priser//gulag
nibe 1250 hösten -07. 950m. aktivt jordvärmeslinga. värmer 2 st. gammla timmerkåkar på ca. 340 kvm. uppvärmd yta. Tidigare en h-vetes massa ved och 42000kw el ink. hushåll. Beläget i norrländska delen av sibiriska tundran. Radiatormuseum, av 21st. är 19! av olika olika modeller.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: ansöka om borrning, var markerar jag på karta
« Svar #9 skrivet: 02 december 2010, 21:53:10 »
Han jag hyr ut åkrarna till tyckte inte om den idéen. Från tidigare fall menade han på att åkrarna aldrig blev sig lik, sen om jag skulle sälja åkrarna så skulle det bli bökigt med skriva papper osv. jävligt mycket sten i den marken.
-Ja jag vet inga starka argument så i sig men är mån om att ha honom kvar samt att ett borrhål känns smidigare också.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad gulag

  • golvdrag sÃ¥ v-jeansen fladdrar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: ansöka om borrning, var markerar jag på karta
« Svar #10 skrivet: 03 december 2010, 00:02:12 »
Han jag hyr ut åkrarna till tyckte inte om den idéen.
Tja.... det kanske är värt 80-90 tusen att ha en glad bonde som granne??? Grävde ner tusen meter slang i permafrosten för tre år sedan, två dagars jobb, 12 tusen spänn till grävarn, syns inte ett spår idag, potatisen växer lika bra som vanligt. Men du kanske tjänar igen det på arrendet ^-^//gulag
nibe 1250 hösten -07. 950m. aktivt jordvärmeslinga. värmer 2 st. gammla timmerkåkar på ca. 340 kvm. uppvärmd yta. Tidigare en h-vetes massa ved och 42000kw el ink. hushåll. Beläget i norrländska delen av sibiriska tundran. Radiatormuseum, av 21st. är 19! av olika olika modeller.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!