Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmgang ved kontaktor?  (läst 3321 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AndreasNO

  • Gäst
AndreasNO
SV: Varmgang ved kontaktor?
« Svar #15 skrivet: 13 december 2018, 21:31:33 »
Pumpens effekt minskar ju vid lägre köldbärartemperatur så den ger inte 9,5 kW utan neråt 8 kW. Då är det helt rimligt att det är -4 in och -8 ut när borrhålet bara är 112 meter aktivt.

Mätningen med IR-kameran måste ha gett fel värden.
Er det en idé å borre ett nytt hull? Tilskuddselementene skrur seg allerede på ved -5 grader. Kuldebærertemperaturene blir vel ikke bedre gjennom vintersesongen heller?

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Varmgang ved kontaktor?
« Svar #16 skrivet: 13 december 2018, 23:29:52 »
Hei,
Dersom måleverdiene er korrekte, bør du få boret ett ekstra hull.
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Varmgang ved kontaktor?
« Svar #17 skrivet: 14 december 2018, 18:35:19 »
HÃ¥ller med om att ett extra borrhÃ¥l vore bra. Det kommer att minska kompressorns elförbrukning och öka dess livslängd plus att behovet av tillsatsel minskar.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Varmgang ved kontaktor?
« Svar #18 skrivet: 15 december 2018, 14:28:03 »
Hei Andreas,

Er det glycol/vann du har i kuldebærersløyfen ?
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

AndreasNO

  • Gäst
AndreasNO
SV: Varmgang ved kontaktor?
« Svar #19 skrivet: 15 december 2018, 14:52:59 »
Takker for svar! Da får jeg kontakte borrefirma til våren. KB inn er nå -5,1 grader.
Per O: Etylenglykol hvis jeg ikke tar feil. Hvordan det?

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Varmgang ved kontaktor?
« Svar #20 skrivet: 15 december 2018, 22:19:26 »
Hei,

Rent kjøleteknisk sÃ¥ er det optimale blandingsforholdet pÃ¥ kuldebærer  -16 celcius. Teorien bak dette tallet er jo høyere innblanding med etylen, jo dÃ¥rligere virkningsgrad fÃ¥r du pÃ¥ din VP. Hva speed kjører du pÃ¥ kuldebærer sirkulasjonspumpen ? Har du muligheter til Ã¥ redusere hastigheten pÃ¥ kuldebærer sirkulasjonspumpen og se om KB inn blir noen grader varmere?

Du bør gjøre denne testen etter du vet hvor mange kuldegrader ethylen-glycolen holder seg flytende, da redusering av hastighet på kuldebærer sirkulasjonspumpen kan i verste fall medføre at varmeveksleren bunnfryser og kompressoren tripper. Anbefaler at du tapper av litt kuldebærer veske mens anlegget er i drift, slik at du får målt hvor mange kuldegrader , ethyleninnblanding din tåler.

Ved å redusere hastigheten på kuldebærer sirkulasjonspumpen er målsettingen og få bedre varmeveksling nede i borehullet (KB ut tar lengre tid å sirkulere igjennom de 112m med rør, og blir varmere før den kommer opp igjen og blir KB inn).

Måleresultatet fra IR kameraet på sirkulasjonspumpen tror jeg er basert på måle/bruker feil, da jeg mener det er alt for lave. Har du en sånn IR temp. pistol ?
« Senast ändrad: 15 december 2018, 22:48:24 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

AndreasNO

  • Gäst
AndreasNO
SV: Varmgang ved kontaktor?
« Svar #21 skrivet: 15 december 2018, 23:18:34 »
Har ikke etylenglykol best egenskaper sammenlignet med andre frostvæsker? Propylenglykol derimot klumper seg til ved lave temperaturer og etanol blir mer tyktflytende ved lavere temperaturer (men er mer miljøvennlig?). Sirkulasjonspumpen står på trinn 2, det er den innstillingen som gir nærmest 3 grader i delta T. Jeg har ikke en IR-måler selv, men teknikeren målte på områder som var tydelig dekket i is (bla. sirkulasjonspumpe, ekspansjonsventil og påfyllingsventilene). Kan dette ha hatt noen innvirkning på måleresultatene?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Varmgang ved kontaktor?
« Svar #22 skrivet: 16 december 2018, 10:28:49 »
Har ikke etylenglykol best egenskaper sammenlignet med andre frostvæsker?

Det stämmer, i synnerhet om strömningshastigheten är sådan att det blir turbulent strömning med glykol och laminär med etanol. I praktiken spelar det ingen roll eftersom det är en så liten del av totala värmeöverföringsmotståndet som ligger på slangens insida.

Ved å redusere hastigheten på kuldebærer sirkulasjonspumpen er målsettingen og få bedre varmeveksling nede i borehullet (KB ut tar lengre tid å sirkulere igjennom de 112m med rør, og blir varmere før den kommer opp igjen og blir KB inn).

Om man bortser från köldbärarpumpens elförbrukning blir det bäst COP med högsta fart på köldbärarpumpen. Har man en ny elsnål cirkulationspump är det bäst att köra den på högsta fart. Har man en gammal cirkulationspump är det inte säkert att högsta fart är bäst.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Varmgang ved kontaktor?
« Svar #23 skrivet: 16 december 2018, 13:24:19 »
Hei,

Anbefaler at du kjøper en IR temp. pistol på f.eks Jula. og eksperimenterer litt med å hva du får på KB inn etter noen dagers drift på trinn 1. Med de temperaturene du har er det permafrost i området rundt din kuldebærerrør. Tenker temperaturen synker mer når vinteren slår skikkelig inn. Et ekstra borehull er nok påkrevd, men frem til det er på plass, så tror jeg at eksperimentering med kulderbærer sirkulasjonspumpe er vel anvendt tid.

Personlig er jeg i en helt annen situasjon pga min kuldebærer ligger ut i sjøen, så min varmepumpe som er kjøpt for å avgi 5,5 KW har jeg modifisert slik at den avgir 8KW midtvinters. Dette går greit fordi jeg har en kjempegod varmeveksling, siden kuldebæren min går i sjøen.
Når det blir spengkulde får ikke du så mye varme fra din varmepumpe fordi borehullet ditt er underdimensjonert.
« Senast ändrad: 16 december 2018, 13:41:00 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Varmgang ved kontaktor?
« Svar #24 skrivet: 16 december 2018, 14:11:13 »
Jeg har ikke en IR-måler selv, men teknikeren målte på områder som var tydelig dekket i is (bla. sirkulasjonspumpe, ekspansjonsventil og påfyllingsventilene). Kan dette ha hatt noen innvirkning på måleresultatene?

Det fungerar när man mäter mot is eller frost. Is, snö och vatten kan betraktas som svarta ytor för värmestrÃ¥lning. Men jag är ändÃ¥ undrande över resultatet. Det blev sÃ¥ lÃ¥ga värden att lÃ¥gtryckspressostaten skulle ha stannat pumpen om den fungerade som den ska göra. 

Det är ingen större mening med att mixtra med köldbärarpumpen. Skillnaden i COP och effekt mellan olika hastigheter är bara någon eller några procent beroende på typ av köldbärarpump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!