Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dimensionering av jordvärme  (läst 4995 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thefarrier

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enkoping
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsinstallation
Dimensionering av jordvärme
« skrivet: 02 september 2018, 10:13:51 »
Hej!
Ska installera jordvärme hos mig och behöver lite hjälp med längden på kollektorslangen.
Förutsättningar:
Eldat med pellets och har haft en årsförbrukning på 12,5 ton.
Gammalt timmerhus från 1700-talet beräknad maxeffekt 16 kw när det är som kallast beläget i Enköping.

Hur lång kollektorslang kommer jag att behöva? Funderar på att installera en Nibe F1155 3-16kw. Kommer att gräva själv då jag har egen grävare.
Tacksam för hjälp.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av jordvärme
« Svar #1 skrivet: 02 september 2018, 10:26:03 »
Bara 16 kW maxeffekt trots 12 ton pellets? Jag elda halva mängden och tycker inte min 12 kW maskin är fel att ha när det är kallt och det ska badas och duschas.

Hur stort är huset och hur är det med Isolering mm?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av jordvärme
« Svar #2 skrivet: 02 september 2018, 15:54:10 »
Hej
Hur stor yta har du att tillgå och vilken typ av av jord.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad thefarrier

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enkoping
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsinstallation
SV: Dimensionering av jordvärme
« Svar #3 skrivet: 02 september 2018, 17:02:50 »
Huset är pÃ¥  1 1/2 plan och 240 kvm . Välisolerat tak med 300 isolering.  Värmepumpen ska stÃ¥ i ett uthus med 30 meter kulvert . Kommer att ha en Indol beredare inne i huset för varmvattnet. Värmde även varmvattnet med pellets förut med VVC. Slangen kommer att läggas i jordbruksmark lerjord pÃ¥ 1 meters djup.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dimensionering av jordvärme
« Svar #4 skrivet: 02 september 2018, 18:39:54 »
Och hur man definierar välisolerat kanske är lite olika men 30 cm är väl bara lite mer än hälften av dagens normer säger. Jag skulle kanske sträcka mig till hyfsat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad thefarrier

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enkoping
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsinstallation
SV: Dimensionering av jordvärme
« Svar #5 skrivet: 02 september 2018, 18:49:26 »
Ok kanske bara hyfsat isolerat men det är så mkt vi fick plats med utan att höja taket. Ytan som vi kan lägga slang på är ca. 2 Ha. Har nu räknat lite och kommit fram till att jag behöver ca 1000m slang. Då är min fråga, kan man lägga 3 slingor då Nibe inte rekommenderar att man har mer än 400 m per slinga. Vad använder man i sånt fall för kopplingar om man ska parallellkoppla 3 slingor?
Tacksam för all hjälp och input
« Senast ändrad: 04 september 2018, 21:55:40 av thefarrier »

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av jordvärme
« Svar #6 skrivet: 05 september 2018, 07:02:41 »
Flera parallella slingor måste ju till och det är inte något konstigt. Jag vet inte vad du behöver för kopplingar till det men du vill absolut ha sammankopplingspunkten åtkomlig och justerbar samt möjlighet att mäta temperaturen från slingorna där så du kan balansera flödet.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad thefarrier

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enkoping
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsinstallation
SV: Dimensionering av jordvärme
« Svar #7 skrivet: 29 september 2018, 13:56:44 »
Ok nu har jag grävt ner och fått in slingorna, tänkte sätta strypventiler på returerna men är osäker på vilken man ska använda. VP kommer att bli en Nibe F1155 16 kW, antal slingor tre. Har tittat på den här varianten https://www.rinkabyror.se/artikel/ta-strypventil-stk-20r/ , vad har ni andra använt för sorts strypventiler?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionering av jordvärme
« Svar #8 skrivet: 29 september 2018, 13:59:49 »
Hur många slingor blev det ? 2*500 meter bör inte ge för stort flödes motstånd men det skadar inte med flera slingor men lite pyssligare att justera in.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad thefarrier

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enkoping
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsinstallation
SV: Dimensionering av jordvärme
« Svar #9 skrivet: 29 september 2018, 16:30:39 »
Hej det blev 3 slingor a 400 m st

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av jordvärme
« Svar #10 skrivet: 29 september 2018, 17:40:20 »
Det låter fint med 3x400, då finns det också framtida marginal i kollektorn.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad thefarrier

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enkoping
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsinstallation
SV: Dimensionering av jordvärme
« Svar #11 skrivet: 01 oktober 2018, 13:30:31 »
Hej. Såg att det finns en injusteringsventil för flödet som heter flowguard? Någon som har erfarenhet av den? Min fråga är inom vilket flödesområde den ska vara, rätt stor prisskillnad om man tar en för 2-16 l/ min eller om man tar en för 5-50 l/min. Installerar en Nibe F1155 16 kW pump och om jag förstår det hela rätt så är maxflödet på kb sida 0,8 l/s så teoretiskt borde en ventil för 2-16 i/min räcka eller tänker jag fel.

MVH Erik

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Dimensionering av jordvärme
« Svar #12 skrivet: 01 oktober 2018, 18:30:38 »
Nu kastar jag ur mig ett påstående som bättre vetande på forumet får sabla ner om det är fel.

Om det är tre parallella slingor á 400m så kommer födeshastigheten att vara så låg att motståndet kommer att vara i princip detsamma. Därför borde behovet av injusteringsventiler vara litet, men däremot avstängning på båda sidor så att slingorna går att stänga individuellt vid ev läckage.

När det gäller justering så är det väl hellre returtemperaturen som borde justeras lika, men den borde kunna variera kraftigt över året.

Utloggad thefarrier

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enkoping
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsinstallation
SV: Dimensionering av jordvärme
« Svar #13 skrivet: 08 oktober 2018, 19:17:22 »
Hej igen! Sätter strypventiler ändå (flowguard), känns bäst att kunna reglera flödet för varje slinga. Känns bara dumt att inte göra det nu när systemet är tomt. Då kommer nästa fråga, ska man sätta dem på framledning eller retur?
MVH Erik

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Dimensionering av jordvärme
« Svar #14 skrivet: 08 oktober 2018, 20:17:37 »
jag har använt Tacosetter. kombinerad stypning och mätning  finns i din "storlek" tex hos ahsells http://www.taconova.com/en/products/pv/-/-/tacosetter-bypass/5/
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad thefarrier

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enkoping
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsinstallation
SV: Dimensionering av jordvärme
« Svar #15 skrivet: 16 oktober 2018, 12:00:47 »
Eftersom jag inte fått svar på min tidigare fråga så försöker jag igen. Kannågon svara på om man ska ha flödesventiler/ strypventiler på fram eller retur på jordvärmeslingorna?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionering av jordvärme
« Svar #16 skrivet: 16 oktober 2018, 13:44:53 »
Jag skulle satt dom på returen men spelar nog ingen större roll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av jordvärme
« Svar #17 skrivet: 16 oktober 2018, 14:19:35 »
Jag brukar ha dom på inkommande, men då är det ofta ventiler med mätuttag så man enkelt kan mäta inkommande temperatur. Men det går att justera in flödet oavsett var dom sitter, så länge dom klarar temperaturen.
Do iT!

Utloggad thefarrier

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enkoping
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsinstallation
SV: Dimensionering av jordvärme
« Svar #18 skrivet: 17 oktober 2018, 09:44:55 »
Ok tack för svaren

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Dimensionering av jordvärme
« Svar #19 skrivet: 24 oktober 2018, 22:25:20 »
1155 2-16  har en nominell effekt som motsvarar knappt  12 kw värmepump.Detman gör när man varvtalsstyr är att man övervarvar den.
jag skulle rekommendera dig att titta pÃ¥  1145 istället. Har du tänkt  elda pellets i fortsättningen, kan du välja ctc ecozenith 550 och  ecopart.  Man sätter växelventiler  som gÃ¥r mellan övre och nedre tank, men pelletsen gÃ¥r bara pÃ¥ övre tank.  och det krävs en  givare i pannan som startar cirkpump frÃ¥n ecozenith sÃ¥ att  den pumpar över till tanken när det är varmare ä i panna än i  tank. annars är det elpatron i övre tank. nedre tank är spärrad.  ett kanonsystem. värmen shuntas ut och du fÃ¥r varmvattnet till pÃ¥ affären dÃ¥ det värms i slinga,
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Dimensionering av jordvärme
« Svar #20 skrivet: 24 oktober 2018, 22:26:43 »
glömde förresten 40 meter slang per kw värmepump max 400 meter per slinga. sÃ¥ har du en varvtalsstyrd 4-16 sÃ¥ skall du helst lägga  16x40 meter alltsÃ¥ 600 meter.  2x300 meter. snÃ¥la aldrig med slangen. har du möjlighet att lägga 2x400 sÃ¥ gör det.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av jordvärme
« Svar #21 skrivet: 25 oktober 2018, 07:17:32 »
Hej. Såg att det finns en injusteringsventil för flödet som heter flowguard? Någon som har erfarenhet av den? Min fråga är inom vilket flödesområde den ska vara, rätt stor prisskillnad om man tar en för 2-16 l/ min eller om man tar en för 5-50 l/min. Installerar en Nibe F1155 16 kW pump och om jag förstår det hela rätt så är maxflödet på kb sida 0,8 l/s så teoretiskt borde en ventil för 2-16 i/min räcka eller tänker jag fel.

MVH Erik

OM jag räknar rätt sÃ¥ blir 0.8 l/s  48 l/m.
Dividera det på 3 slingor så blir det 16 l/minut.
Jag skulle nog inte välja den mindre modellen.
Ett enklare/billigare alternativ är annars tre stycken avstängningsventiler (fullflöde) som du kan justera på.
Typ https://www.rinkabyror.se/artikel/kulventil-in-in-40r/
Eller https://www.rinkabyror.se/artikel/kulventil-med-klamk-35/ (beroende på vilken rördiameter du drar på KB.
Troligen blir det som TheDog säger väldigt låga tryckfall så behovet av injustering torde inte vara så stort om det inte finns luftfickor i någon av kollektorerna.

Kör du med klämring på KB-sidan se till att fylla gängorna med locherpasta eller liknande så du inte får muttersprängning p.g.a. kondensvatten som kryper in i gängorna, fryser till is, och spränger muttern.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad thefarrier

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enkoping
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsinstallation
SV: Dimensionering av jordvärme
« Svar #22 skrivet: 29 oktober 2018, 17:39:30 »
Hej behöver akut hjälp. Har försökt att lufta jordvärmeslingan men det gÃ¥r inget vidare, hade inga problem med att fylla men nu när jag ska lufta med den externa pumpen sÃ¥ verkar det vara nÃ¥t som hÃ¥ller igen. Misstänker att det gÃ¥r för tungt genom kb pumpen. När jag kör vattnet baklänges sÃ¥ är det full sprutt pÃ¥ vattnet, men när jag kör det Ã¥t rätt hÃ¥ll enligt beskrivningarna sÃ¥ fÃ¥r jag ett jättelÃ¥gt flöde. MÃ¥ste man köra kb pumpen samtidigt eller?  Har som sagt en Nibe F1155. 

Utloggad thefarrier

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enkoping
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsinstallation
SV: Dimensionering av jordvärme
« Svar #23 skrivet: 29 oktober 2018, 17:54:10 »
Hej igen kom på vad det var för fel, är så kallt nu så jag hade VP igång och körde på elpatron. Stängde av den och nu funkar det som det ska.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!