Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Garage bygge, välja uppvärmning  (läst 2371 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pontahonta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Garage bygge, välja uppvärmning
« skrivet: 05 augusti 2018, 12:22:16 »
Hej!

Det är så att jag är i planeringsstadiet för att bygga ett dubbelgarage på cirka 45kvm. Tanken med garaget till en början är att förvara en hobby bil. Så det kommer inte åka in och ut en blöt bil dagligen.

Jag har börjat fundera över vilket uppvärmningsätt jag ska välja.
Dom två alternativen jag står mellan är luftvärmepump eller golvvärme/bergvärme.

Mitt hus är idag uppvärmt med bergvärme. Det är radiatorer på bottenvåningen (121kvm) och golvvärme i källaren (74kvm). Garaget kommer hamna ca 4-5meter från huset. Bergvärmepumpen är placerad i källaren och på rätt sida av huset så det borde gå hyfsat smärtfritt att dra en kulvert imellan byggnaderna.

Men min största fundering just nu är hur jag tar reda på vad jag har för kapacitet på min värmepump? Så jag vet om det ens är möjligt att koppla garaget på den. Pumpen ifråga heter Nibe fighter 1215.

Någon annan som har några övriga för och nackdelar med dom olika uppvärmnings sätten?
Är det ekonomiskt försvarbart att dra ut bergvärmen gentemot att sätta in en billig luftvärmepump?

Tack för visat intresse!:)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Garage bygge, välja uppvärmning
« Svar #1 skrivet: 05 augusti 2018, 16:25:38 »
Hej! En sak man kan börja med är att se om borrhålet finns registrerat i brunnsarkivet hos SGU. Då finns uppgifter om djupet och annat som är viktigt att veta för vilken effekt man kan ta ut från hålet. Zooma in i kartan till din tomt på https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html och se om det finns något registrerat där? När det gäller värmepumpen borde det finnas en liten skylt/klisterlapp bakom nedre frontplåten på NIBE där det står tillverkningsår, serienummer och modellbeteckning. Tycker värmepumpseffekten borde stå där, annars finns det andra som är experter på NIBE 1215 här och förmodligen vet.

Blir det enbart förvaring i garaget? Annars tycker jag man ska ha kall- och varmvatten indraget och golvbrunn samt utslagsho i rostfritt pÃ¥ lämpligt ställe in det ska meckas,  tvättas och putsas en del. DÃ¥ är det ju lika bra att lägga en komplett kulvert även för värmen. När det gäller garageavlopp kan reglerna variera mellan olika kommuner. Oljeavskiljare krävs förmodligen vid anslutning till kommunalt avlopp men man kan ocksÃ¥ ansluta till en stenkista för dagvattnet pÃ¥ tomten om det finns.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pontahonta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Garage bygge, välja uppvärmning
« Svar #2 skrivet: 05 augusti 2018, 19:36:10 »
Tack för svartet. Jag hade ingen aning om att det fanns loggat så man kunde kontrollera borrhålet så det var jätte bra.
Försöker bifoga en bild på det jag hittade. Det står att värmepumpen är på 7kw men hittar tyvärr inget tillverkningsår.

Det är en veteranbil som kommer hamna där. Så det kommer skruvas på vintern och åkas på sommaren (förhoppningsvis) :)

Jag har gått i funderingarna kring vatten och avlopp. Ska kolla närmare med kommunen vad dom säger angående det. Det enklaste borde ju vara att dra en kulvert till min tvättstuga i källaren och koppla på vatten, avlopp och värme därifrån. Med oljefällor såklart. Så behöver man inte gräva fram alla ledningar i backen. Dagvatten finns redan framdraget till platsen sedan tidigare :)

Mvh

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Garage bygge, välja uppvärmning
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2018, 09:34:14 »
Fint att det fanns med i registret. Djup 150 m och foderrör 9 m. Grundvatten 0 m kan nog inte stämma för då skulle det stå vatten på tomten i små pölar? Aktivt borrdjup blir ca 141 m. Beroende på var i landet huset ligger och bergart etc. brukar man räkna med att kunna ta ut 30-40 W/m. Som mest då ca 5,64 kW från hålet. Det räcker bra till för en värmepump på 7 kW värmeeffekt med COP på ca 3,5. Huset är ganska stort. När är det byggt och ev. tilläggsisolerat? Ligger det isolering under källargolvet där det är golvvärme? Vilken energiförbrukning har ni totalt per år?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pontahonta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Garage bygge, välja uppvärmning
« Svar #4 skrivet: 06 augusti 2018, 20:32:55 »
Det står inte vatten på tomten. Så grundvatten nivån stämmer inte:) Huset ligger beläget strax utanför Uppsala och är byggt 1973.

Det är en tegelkåk från början som är ombyggd mellan 2005-2010. Dom har bytt takstolar/tak och ullat. Vet inte hur många cm men antar att det är ordentligt. Kan klättra upp på vinden och kolla någon dag.

Fönstren är bytt 2008. Vet inte vilket värde dom har men det är trä med alu utsida. Verkar vara av något okej märke.

Det är källare under lite mer än halva huset. Krypgrund/trossbotten under resterande del.
Vad som finns under golvet i källaren vet jag inte.
Men dom har, gjort något och dragit golvvärme i källaren samma veva som bergvärmen installerades (2006?).

Ytterväggarna är 37 cm när jag måttar dom nu. Enligt uppgift (grannen) så är teglet nedplockat innan panelning utfördes. Så det bör vara ca 270mm isolering i väggarna, när man räknar bort skivor, panel, foder och spikläkt.

Jag kan tyvärr inte lyckas hitta någon uppgift på hur mycket värmepumpen har dragit. Men vi har bott här i ganska precis ett år och när jag tar fram gamla elräkningar så har allt i hela hushållet förbrukat 9807kwh på ett år (2vuxna+1barn). Då har vi hållit ca 21grader inne.
Vill tillägga då att det har varit en riktig vinter (15-20minus) under en hyfsat lång period.

Mvh

« Senast ändrad: 06 augusti 2018, 20:39:29 av Pontahonta »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Garage bygge, välja uppvärmning
« Svar #5 skrivet: 08 augusti 2018, 14:25:46 »
Men min största fundering just nu är hur jag tar reda på vad jag har för kapacitet på min värmepump?

Fundera på vilken temperatur du vill ha i garaget.

Ska det enbart vara frostfritt där? Vill du värma den till t.ex. 12 grader?

Sen gör du en effektbehovsberäkning med dessa forutsättningar som Finns (dimensionerande utetemperatur DVUT, U-värde etc.).
Sen borde du ha svar pÃ¥ din frÃ¥ga.  tummenupp

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Garage bygge, välja uppvärmning
« Svar #6 skrivet: 09 augusti 2018, 10:55:51 »
Huset verkar vara extremt välisolerat numera. En total elförbrukning på 9800 kWh/år är väldigt lågt. Om man antar ca 5000 kWh/år för hushålls-el så blir el för värmen bara 4800 kWh/år. (Jag kan dock inte se någon period med -15 - -20 grader i temperaturstatistiken för Uppsala-området det senaste året). Eftersom nuvarande förbrukning är så låg bör det finnas möjlighet att koppla på ett nybyggt välisolerat garage till bergvärmen och hålla runt 12 grader där på vintern. Tillsatsenergi kommer bara att öka med några hundra kWh/år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!