Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmt golv, kalla radiatorer  (läst 4670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas.kjork

  • Gäst
Andreas.kjork
Varmt golv, kalla radiatorer
« skrivet: 30 november 2017, 22:56:22 »
Hej.
Bor första vintern i en nyproducerad bostadsrätt i två plan. Golvvärme nere och radiatorer uppe.

Vi har en nibe f730 och problemet vi har är att på nedervåningen är det bra temp ca21-22 men uppe är det ca 19.

Jag har sökt med ljus och lykta efter information om hur man ska gå till väga men hittar inget.

Enda sättet jag hittat som ger varma radiatorer är om jag höjer inomhustemperaturen på pumpen till +3 eller högre. Problemet då blir att framledningen till golvvärmen blir så hög.

Någon här som har svar på detta.

Utloggad NyPÃ¥Nibe750

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmt golv, kalla radiatorer
« Svar #1 skrivet: 01 december 2017, 08:18:57 »
Hej.
Bor första vintern i en nyproducerad bostadsrätt i två plan. Golvvärme nere och radiatorer uppe.

Vi har en nibe f730 och problemet vi har är att på nedervåningen är det bra temp ca21-22 men uppe är det ca 19.

Jag har sökt med ljus och lykta efter information om hur man ska gå till väga men hittar inget.

Enda sättet jag hittat som ger varma radiatorer är om jag höjer inomhustemperaturen på pumpen till +3 eller högre. Problemet då blir att framledningen till golvvärmen blir så hög.

Någon här som har svar på detta.

Då får du tända ljuset i lyktan ;)

Skämt o sido kolla denna tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63959.0
2 plans hus (2016-09) boyta 123kvm.
Nibe F750. Radiatorer uppe, GV (LK) nere.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmt golv, kalla radiatorer
« Svar #2 skrivet: 01 december 2017, 08:28:44 »
Enklast är om du kan strypa in flödet på primärsidan på golvvärmen lite.
Det brukar sitta nån ventil för detta vid golvvärmecentralen.
Alternativt om det finns en shuntventil så kan man reglera ner temperaturen på golvvärmen med denna.
Ta en bild på golvvärmecentralen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Andreas.kjork

  • Gäst
Andreas.kjork
SV: Varmt golv, kalla radiatorer
« Svar #3 skrivet: 01 december 2017, 20:34:23 »
Ja det sitter dels en vad jag kallar radiatortermostat i början på systemet, alltså innan alla slingor. Jag har bara sett sådana på radiatorer förut.

Sen sitter det en slags vatten pump som startar i samband med att rumstermostaterna vill ha värme.

Hur lägger jag upp bilder?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmt golv, kalla radiatorer
« Svar #4 skrivet: 01 december 2017, 20:40:28 »
Du måste bli medlem på forumet.
Sen finns en instruktion.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=faq;sa=show;faqid=3
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmt golv, kalla radiatorer
« Svar #5 skrivet: 01 december 2017, 20:46:01 »
Tack för all hjälp. Här kommer bilden.
Just nu står termostaten på max

Wilopumpen på strax under 2 av max 3

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmt golv, kalla radiatorer
« Svar #6 skrivet: 01 december 2017, 20:55:14 »
Skulle även tacksamt ta emot inställningstips.
Just nu startar kompressorn på -60 GM

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmt golv, kalla radiatorer
« Svar #7 skrivet: 01 december 2017, 21:27:54 »
Prova att skruva in denna lilla ratt lite?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmt golv, kalla radiatorer
« Svar #8 skrivet: 01 december 2017, 21:37:12 »
Så det stryper alltså flödet på vattnet genom slingorna?

Hur ska den vita som jag kallar radiatortermostat stå? Känns märkligt att den sitter där alls när den ändå står på max?

Ska jag också höja temperaturen på inställningarna i pumpen för att få upp värmen på ovan våningen? Eller kommer det per automatik när jag sänker flödet till golven på nedervåningen?

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmt golv, kalla radiatorer
« Svar #9 skrivet: 01 december 2017, 21:40:49 »
Här kommer en lite större bild på hela systemet

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmt golv, kalla radiatorer
« Svar #10 skrivet: 01 december 2017, 23:27:35 »
Så det stryper alltså flödet på vattnet genom slingorna?

Hur ska den vita som jag kallar radiatortermostat stå? Känns märkligt att den sitter där alls när den ändå står på max?

Ska jag också höja temperaturen på inställningarna i pumpen för att få upp värmen på ovan våningen? Eller kommer det per automatik när jag sänker flödet till golven på nedervåningen?

Ja, denna skruv stryper primärflödet till/från golvvärmen och värmepumpen.
Den vita är en maxtermostat, den är till för att skydda golvet från för höga temperaturer och duger inte till att reglera temperaturen vid lägre temp.
Stryps flödet till golvvärmen så går mer till radiatorerna, men du kan behöva höja kurvan lite för att få varmt uppe.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmt golv, kalla radiatorer
« Svar #11 skrivet: 02 december 2017, 00:27:02 »
Ja, denna skruv stryper primärflödet till/från golvvärmen och värmepumpen.
Den vita är en maxtermostat, den är till för att skydda golvet från för höga temperaturer och duger inte till att reglera temperaturen vid lägre temp.
Stryps flödet till golvvärmen så går mer till radiatorerna, men du kan behöva höja kurvan lite för att få varmt uppe.

Jag har kikat lite på den skruven. Den är nästan nedställd såpass mycket att det inte går att strypa mer. Det är någon indikering som visar strax under 0,5.

Jag tog även en titt på samtliga slingor. Där är dock samtliga helt öppna.

Ska det vara så?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmt golv, kalla radiatorer
« Svar #12 skrivet: 02 december 2017, 08:08:09 »
När man justerar in värmekurvan på värmepumpen och flödena ska alla termostater vara helt öppna på såväl golvvärmeslingorna som radiatorerna. Försök ändå strypa ner primärflödet till golvvärmefördelaren för att få mindre värme nere och mer där uppe. Justera upp värmekurvan om det behövs för att få tillräcklig värme däruppe. När allt är klart kan man ställa ner vissa termostater såsom sovrummen där man kanske vill ha det lite svalare. Majoriteten av termostaterna ska stå öppna för att värmepumpen ska kunna fungera bra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmt golv, kalla radiatorer
« Svar #13 skrivet: 03 december 2017, 20:42:59 »
Fick tag i några bilder från en granne. Så du menar att primärflödet skall minskas och slingorna skall vara helt öppna?

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmt golv, kalla radiatorer
« Svar #14 skrivet: 03 december 2017, 20:46:30 »
Kanske räcker med primärflödet som du säger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!