Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pannasonic CS-E9CKP innedel död  (läst 1262 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joakim3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Pannasonic CS-E9CKP innedel död
« skrivet: 06 augusti 2017, 20:07:00 »
Hej Ny här och har givetvis en fråga: Installerar en beg CS-E9CKp- CU-E9CKPKP5 som fungerade vid nermonteringen. Nu när jag strömsätter innedelen så är den stendöd, inget ljud , inget blinkande, vad kan det bero på? Måste utedelen vara inkopplad också ( vill bara testa innedelens funktioner först) Provade att strömsätta utedelen separat och den har livstecken:-)
En annan fråga, Fas och Nolla ska ju in på 1 och 2 på plinten i både inne coh utedel, men vad används nr 3 på plinten?

Mvh Nyfiken hemmapulare.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pannasonic CS-E9CKP innedel död
« Svar #1 skrivet: 06 augusti 2017, 21:21:53 »
Inte matning på både inne o utedel åtminstonde inte samtidigt.
Mata rekommenderad del och anslut 4-ledare mellan delarna 1-1 2-2 3-3 och jord så kommer det nog att fungera

Utloggad Joakim3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pannasonic CS-E9CKP innedel död
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2017, 21:31:19 »
Inte matning på både inne o utedel åtminstonde inte samtidigt.
Mata rekommenderad del och anslut 4-ledare mellan delarna 1-1 2-2 3-3 och jord så kommer det nog att fungera
Tack för svaret. Förstår dock inte valet av 4-ledare, Nolla+Fas+Jord förstår jag, men vad andvänds 4:e tråden till?
Verkar ju vara en originalmonterad 3-ledare mellan inne och utedel, var ju så när den nermonterades!
Och nått liv borde väl innedelen ge ifrån sig när den får ström, oavsett om den är ihopkopplad med utedelen?
Såg nått liknande svar till nån annan , "koppla nolla och fas, sen kör fläktfunktioner"
//

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Pannasonic CS-E9CKP innedel död
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2017, 22:19:36 »
Du måste ha förväxlat 3 ledaren som gav ström till maskinen och 4- ledaren som går mellan inne och utedelen.
Den fjärde kabeln är styrkabel så dom kan "prata"

Har du bara kopplat fas, nolla och jord till innerdelen så borde den starta upp med blinkande timerlampa.
Har du bytt batterier i fjärrkontrollen?
Under luckan pÃ¥ innerdelen sÃ¥ ser du en liten knapp pÃ¥ höger sida som du kan trycka pÃ¥ sÃ¥ startar den  utan fjärr, ett tryck för kyla och 2 tryck för värme om jag minns rätt en i ditt fall kommer bara timerlampan blinka dÃ¥ den inte är korrekt kopplad.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Joakim3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pannasonic CS-E9CKP innedel död
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2017, 19:52:05 »
Du måste ha förväxlat 3 ledaren som gav ström till maskinen och 4- ledaren som går mellan inne och utedelen.
Den fjärde kabeln är styrkabel så dom kan "prata"

Har du bara kopplat fas, nolla och jord till innerdelen så borde den starta upp med blinkande timerlampa.
Har du bytt batterier i fjärrkontrollen?
Under luckan pÃ¥ innerdelen sÃ¥ ser du en liten knapp pÃ¥ höger sida som du kan trycka pÃ¥ sÃ¥ startar den  utan fjärr, ett tryck för kyla och 2 tryck för värme om jag minns rätt en i ditt fall kommer bara timerlampan blinka dÃ¥ den inte är korrekt kopplad.
Tack för tipset! Givetvis var det ju så att jag trodde att 3-ledaren skulle ut till utedelen. Nu går den till ett vägguttag bredvid innedelen och en 4-ledare kopplad mellan enheterna. Vakuumsugning gjord och gas påsläppt. Underbar varm luft blåser nu in i garaget, ska bli gott att vara där i höst och vinter. Tack än en gång.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!