Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 100P eller 200P?  (läst 3190 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ontop

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
Nibe 100P eller 200P?
« skrivet: 19 januari 2006, 21:11:09 »
Jag skall installera en ny frånluftsvärmepump, idag värms huset med direktverkande el, braskamin och frånluftsvärmepump för varmvattnet (ej fungerade). Eftersom vi precis flyttat in har vi endast föregående ägarens energiuppgifter att gå på, totalt 13000 kWh/år för 1 plans på 125 m2 enl eon. Frågan är alltså skall man passa på att installera en 200P och på så sätt få användning för det tilluftsvärmeaggregat som finns installerat i ventilationssystemet men aldrig varit inkopplat (antagligen pga att förra pumpen saknade radiatorkrets)?

Merkostnaden blir ca 10 000:- för pumpen + rördragning (kan göras på vinden) till tilluftsaggregatet.

IVT 590/550 kan också vara ett alternativ, har någon bättre/sämre erfarenhet av dessa?

Hälsningar
Tonny

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 100P eller 200P?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2006, 09:50:18 »
Jag skall installera en ny frånluftsvärmepump, idag värms huset med direktverkande el, braskamin och frånluftsvärmepump för varmvattnet (ej fungerade). Eftersom vi precis flyttat in har vi endast föregående ägarens energiuppgifter att gå på, totalt 13000 kWh/år för 1 plans på 125 m2 enl eon. Frågan är alltså skall man passa på att installera en 200P och på så sätt få användning för det tilluftsvärmeaggregat som finns installerat i ventilationssystemet men aldrig varit inkopplat (antagligen pga att förra pumpen saknade radiatorkrets)?

Merkostnaden blir ca 10 000:- för pumpen + rördragning (kan göras på vinden) till tilluftsaggregatet.

IVT 590/550 kan också vara ett alternativ, har någon bättre/sämre erfarenhet av dessa?

Hälsningar
Tonny

Förra ägaren har antagligen eldat en del i braskaminen, och det tänker du säkert också göra. Frågan är om du vill slippa från eldandet på våren/hösten, i så fall tycker jag du ska koppla in tilluftaggregatet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ontop

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 100P eller 200P?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2006, 20:28:15 »
Helt riktigt, förra ägaren gjord av med ca 4m3 /år.
Att dra en slinga till tilluftsaggregatet är inga problem, fördelen är att badrummet ligger bredvid och det skall renoveras med golvvärme så då kan man ju lika gärna satsa på vattenburet. Dessa investeringar gör dock att det tar lång tid innan investeringen betalar sig. Ytterliggare ett problem som måste lösas är att huset har en varmluftsventilerad grund vilket innebär stora värmeförluster nedåt om golvet används som element.

Tonny

Mats N

  • Gäst
Mats N
SV: Nibe 100P eller 200P?
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2006, 19:13:44 »
Jag har också ett hus med direktverkande el. 112m2 markplan och lika stor källare.
Jag satsade på en 200P och en fläktkonvektor. Om det inte är lägre än 7+grader (kanske 8 ) klarar jag värma
hela huset enbart med Fightern.
Om det blir kallare eldar jag i en insatskasett i den öppna spisen, eller låter elementen dra igång (står på 20 grader).

Förra året slog jag rekord med 9960kWh. Prognsosen pekar på 12-13000 i år.

För att få ner ventilationen vid riktigt kalla dagar har jag monterat en variator till fläkten
så att jag kan sänka luftflödet.

Jag är stormnöjd, 200:n har funkat perfekt.

Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 100P eller 200P?
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2006, 07:30:06 »
Jag har också ett hus med direktverkande el. 112m2 markplan och lika stor källare.
Jag satsade på en 200P och en fläktkonvektor. Om det inte är lägre än 7+grader (kanske 8 ) klarar jag värma
hela huset enbart med Fightern.
Om det blir kallare eldar jag i en insatskasett i den öppna spisen, eller låter elementen dra igång (står på 20 grader).

Förra året slog jag rekord med 9960kWh. Prognsosen pekar på 12-13000 i år.

För att få ner ventilationen vid riktigt kalla dagar har jag monterat en variator till fläkten
så att jag kan sänka luftflödet.

Jag är stormnöjd, 200:n har funkat perfekt.


"Hej!

Jag funderar på att skaffa 200P men räcker den alltså till när man har:
-fläktkonvektor
och
-tilluftsaggregat
och
-varmvatten

Jag har 123m2 boyta, och till mig har Nibe sagt att den är för klen."


AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Mats N

  • Gäst
Mats N
SV: Nibe 100P eller 200P?
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2006, 09:21:50 »
Jag har inte tilluftsaggregat, så det kan jag inte svara på.
Man kan välja varmvattenprioritering på den så att cirk. pumpen stannar när temeraturen sjunker i pannan (vid dusch).
/Mats

Utloggad ontop

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 100P eller 200P?
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2006, 16:14:53 »
Jag skall kolla lite med Nibe men för min del tror jag att det blir som Mats gjort. Skillnaden på mitt och era hus är att HELA taket fungerar som värmeväxlare dvs all värme som försöker rymma till vinden återvinns och överförs till tilluften innan fläktkonvektorn värmer luften. Idag, utan varmvatten till konvektorn håller inkommande luft 20-21°C jämfört med 21-22°C i huset. Frågan till dig Mats är till vilken lufttemperatur som konvektorn värmer?

Hade tänkt koppla 8m2 golvvärme till slingan också men det är kanske ingen bra ide med tanke på Vasaloppsåkarens kommentar. Skall till Nibe på Hem och Villa mässan och se vad de säger.

Tonny

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!