Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köldbärarledning och brandskyddsföreskrifter  (läst 5961 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än så länge för att påstå att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
Köldbärarledning och brandskyddsföreskrifter
« skrivet: 21 december 2015, 11:05:33 »
Efter att ha fått min VP installerad uppstod några frågetecken kring installationen, bland annat om det är korrekt enligt gällande föreskrifter och normer att använda kollektorledning av plast inne i huset. Jag har sökt efter information kring detta och varit i kontakt med både branschorganisationen Svenska Kyl- och Värmepumpsföreningen, och Brandskyddsföreningen, men landade till slut hos beslutande myndighet som är MSB, Myndigheten för säkerhet och beredskap, alltså den myndighet som tagit över Räddningsverkets uppgifter.

Det finns några inlägg på forumet i ämnet som hänvisar till en äldre epostväxling med Räddningsverket, men eftersom den informationen är gammal och det nu finns nya föreskrifter, så postar jag utdrag ur de meddelanden jag fått från MSB. Observera att det här är ingenting jag personligen tycker, utan det här är de besked jag har fått direkt från beslutande myndighet.

Det första berör definitionen av brandfarlig vätska och där gäller att alla vätskor med flampunkt under 100°C klassas som brandfarliga. Det betyder att etanol i alla koncentrationer som används som köldbärare klassas som brandfarlig vätska.

Hej,

Här kommer utlovad länk efter telefonsamtal: https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandfarligt--explosivt/Brandfarliga-vatskor/Cisterner--rorledningar/
Här kan du hitta olika sorts information som har med cisterner och rörledningar för brandfarlig vätska att göra.

Den föreskrift jag läste ur heter MSBFS 2014:5 (länk https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Lag-och-ratt/Gallande-regler/Brandfarliga-och-explosiva-varor/MSBFS-20145/) och de paragrafer jag pekade på är 2 kap 1§ och 2 kap 24§. Längre bak i texten finns ”kommentarer” till vissa paragrafer som också kan ha ett informationsvärde för vad bestämmelsen innebär.

Det finns inga ”egna” regler för just kyl- och värmepumpsanläggningar där köldbäraren är en brandfarlig vätska (har flampunkt på högst +100°C, se SRVFS 2005:10 §4, länk https://www.msb.se/externdata/rs/6ee69259-94be-4194-beb9-519a4714e32f.pdf

Vi håller på att fasa ut begreppet ”brandfarlig vätska klass …” och går direkt på flampunkt istället. Flampunkterna står sig dock även om gränserna anpassas mot CLP-förordningen (länk https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandfarligt--explosivt/Klassificering--markning/CLP/) så att det stämmer bättre överens. Definitionen av brandfarlig vätska, flampunkt på högst +100°C, påverkas inte av detta.

Hoppas det kan vara till viss vägledning för dig. Jag återkommer när jag fått tag i mina kamrater som jobbar särskilt med kyl- och värmepumpsbranschen.

Med vänlig hälsning,
Ingela Hellberg
Tel: 010 - 240 53 10
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Enheten för brandskydd och brandfarlig vara


Nästa meddelande berör hur man ser på ledningar i plast för köldbärare med avseende på brandskydd.

Hej,
Så här har vi betraktat plaströr ovan mark för bergvärmeinstallationer:

Cisternföreskrifterna för brandfarlig vätska (MSBFS 2014:5) gäller för cisterner och anslutande rörledningar, och omfattar alltså inte rör som inte är anslutna till en cistern. I hanteringsföreskrifterna för brandfarlig vätska (SÄIFS 2000:2 kap. 4.2) finns däremot kravet att ”anläggning där brandfarliga vätskor hanteras skall vara utformad och lämplig för hanteringen”. För att uppfylla detta krav kan 2 kap. 24 § i MSBFS 2014:5 anses vara vägledande (även om den alltså inte omfattar denna typ av rörledning): ”Cisterner och rörledningar av material utan eget brandmotstånd ska vara placerade i mark, med certifierat brandskydd eller i eget utrymme brandavskilt i minst brandteknisk klass EI 30”. Plast är exempel på material som saknar brandmotstånd.

Jag kommer att ta upp detta med Kyl- och värmepumpsföreningen, i förhoppning om att detta får en större spridning.

Med vänlig hälsning

David Gårsjö
MSB
Tel: 010-240 52 74





Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Köldbärarledning och brandskyddsföreskrifter
« Svar #1 skrivet: 21 december 2015, 15:13:05 »
Om inte plast är ok är det nog kört att fortsätta montera plastburken till brine.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än så länge för att påstå att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Köldbärarledning och brandskyddsföreskrifter
« Svar #2 skrivet: 21 december 2015, 15:31:24 »
Extra intressant för den som planerar för frikyla och därmed behöver dra köldbärarledningar inne i boningshuset!

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än så länge för att påstå att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Köldbärarledning och brandskyddsföreskrifter
« Svar #3 skrivet: 21 december 2015, 16:00:31 »
Jag har skickat ytterligare en fråga till MSB och specifikt frågat vad som gäller för nivåkärl i plast (med bild på en typisk installation).
Återkommer i tråden om/när jag får svar, troligtvis efter helgerna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köldbärarledning och brandskyddsföreskrifter
« Svar #4 skrivet: 22 december 2015, 14:11:10 »
Fråga då även vad som gäller för importsprit på platsflaska, hur många liter kan man ha i huset utan att vara olaglig?
Fråga även om bensin och diesel, som jag har i plastdunk, kan man ha det annat än i betongbunker på gården?
Eller alla andra brandfarliga vätskor, det här är några som finns i vårt hus:
Bränsle   Flampunkt   
Etanol   12 °C   
Bensin   -40 °C   
Diesel   62 °C   
Aceton   -18 °C   
Fotogen   38–72 °C   
Gasol   -108 °C   

Dessutom kan man väl fråga sig om det är lönt att bygga bort all plast, och sedan ha flexslangar på köldbärarledningen, jag gissar att de är av pex eller gummi...
Att börja använda regler som är till för industri på egnahem är att gå lite väl långt kan jag tycka, men regler är regler.
Ännu en sak som lär fördyra en installation framöver, med rostfria böjliga svanhalsar som flexsslang, expansionskärl i plåt, och en massa grova kopparrör på inkommande och utgående brineledningar.  dontknow
« Senast ändrad: 22 december 2015, 14:19:21 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köldbärarledning och brandskyddsföreskrifter
« Svar #5 skrivet: 22 december 2015, 15:06:48 »
Förvaring av bensin, diesel, alkohol, etc hemma är noggrant reglerat och beskrivet av MSB:
https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25569.pdf
« Senast ändrad: 22 december 2015, 15:08:42 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Köldbärarledning och brandskyddsföreskrifter
« Svar #6 skrivet: 22 december 2015, 16:01:31 »
Man får ha 100 liter o utspädd brine i original plastdunk men de få litrarna plastburken innehåller är inte ok och skulle plast slangen brinna av är det nog inte mera än 15 liter utspädd brine det handlar om.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köldbärarledning och brandskyddsföreskrifter
« Svar #7 skrivet: 23 december 2015, 07:05:41 »
Har man jordvärme och kärlet brister så kommer i princip all brine att pumpas ut på golvet i pannrummet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Köldbärarledning och brandskyddsföreskrifter
« Svar #8 skrivet: 23 december 2015, 08:32:40 »
I en vanlig 1 plans villa eller som hos mig sutteräng så ligger jordvärmen ca 1 meter ner i marken kärlet sitter minst 1 meter ovan marken cp sitter i alla fall en halv meter ovan marken jag tror inte cp suger upp brine och pumpar ut det genom ett trasig kärl eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köldbärarledning och brandskyddsföreskrifter
« Svar #9 skrivet: 23 december 2015, 08:54:24 »
Det är ju inte omöjligt iallafall.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köldbärarledning och brandskyddsföreskrifter
« Svar #10 skrivet: 23 december 2015, 09:05:06 »
Kärlet sitter på sugsidan, så om det smälter så kommer högst 5 liter brine att pumpas ut, sedan suger cirkpumpen luft.
Skulle man ha kollektorslang inne, som smälter på trycksida cirkpump så kan stora mängder brine pumpas ut.
Om inte om vore om vore katten präst brukar man säga, och visst är det så att det KAn inträffa värre bränder p.g.a. brine, men det rimliga är ändå att utfallet av en brand blir rätt lika oavsett om man har plastkollektor eller platskärl inne, eller koppar/stål hela vägen.
Om det brinner så mycket vid värmepumpen att plasten smälter torde sannolikheten att säkringarna till huset gått vara rätt stor, och då pumpar cirkpumpen inte ut mer sprit än det som kan rinna ut med självtryck.

Jag tycker att hela denna diskussion är en storm i ett vattenglas, men samtidigt så förstår man ju att det måste finnas regler.   dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Köldbärarledning och brandskyddsföreskrifter
« Svar #11 skrivet: 23 december 2015, 09:19:49 »
Men även om plast slangen briner av ju ligger ju kollektorn oftast lägre och då lär väl cp endast suga luft efter den tömt vp och plast byttan på kanske 10 liter
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köldbärarledning och brandskyddsföreskrifter
« Svar #12 skrivet: 23 december 2015, 09:22:39 »
OM man har säkerhetsventil på plastbyttan så kan den inte suga luft, den kommer att pumpa ut brine så länge undertrycket på sugsidan inte blir så stort att den slutar pumpa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Köldbärarledning och brandskyddsföreskrifter
« Svar #13 skrivet: 23 december 2015, 09:27:01 »
Men ur som helst vaccum eller luft efter att ha pumpat ut 10-20 liter brine mera än så bör det inte bli om kollektorn ligger lägre än cp. Har man vp i en källarvåning och jordvärme då lär det kunna bli lite andra mängder.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köldbärarledning och brandskyddsföreskrifter
« Svar #14 skrivet: 23 december 2015, 09:39:30 »
Problemet är att man inte kan ta hänsyn till saker som 'ofta', 'borde', 'bör' och 'lär väl' när man skriver reglerna.
Exakt hur varje enskild privatperson gör bryr sig inte myndigheterna särskilt mycket om, men det är konstigt att tillverkarna får leverera med plastkärl trots att dom inte uppfyller reglerna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!