Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpen gÃ¥r igÃ¥ng hela tiden bara för att värma upp varmvatten  (läst 17359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad WHUFC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Haft lite problem med min värmepump till och från sedan installationen för ungefär två år sedan.

I mitten av februari åtgärdades felet, den läckte gas och kompressorn gick sönder, och den har där efter fungerat bra för uppvärmning av huset och varmvattnet.

Nu har jag dock upptäckt att värmepumpen i princip kör non-stop under hela sommaren också. Den är igång 20-30 minuter, vilar i 5-10 minuter och går igång igen. Hela tiden. Det blir väldigt många start och stopp per dygn. Bor i Skåne, har inte behövt värma upp huset, endast varmvattnet.

Detta är även något som syns på elförbrukningen. Jag hade förbrukat 787 kWh under juli månad. Detta kan jämföras med förra året, då jag förbrukade 400 kWh. Det kan även jämföras med grannen, som har ett likadant hus, som förbrukade 411 kWh för samma period. Min drar alltså nästan dubbelt upp mot förra året och i jämförelse med grannen.

Förbrukningen per dyng i juli månad har alltså vara ca 25 kWh. Vilket är uppåt väggarna tokigt, då jag bara kör värmepumpen för att värma varmvatten.

Något måste vara riktigt felinställt?

Jag har följande konfiguration (anläggning dockad till befintlig panna):

Pannan
Tillverkningsår: 1994
Modell: Diom värmepanna, CA1
SA typ: 8985
Vattenvolym panna: 175 liter
Beredarevolym: 105 liter

Luft/vatten-värmepump
Tillverkare: Mitshubish Electric
Tillverkningsår: 2009
Flow temp controller: PAC-IF012IB-E

Mitsubishi Electric
Inomhusdel: BH70L348H01
                 : PAR-W21MAA-J

Utomhusdel: PUHZ-RP60VHA3
Värmeväxlare: ACH-70X-30H


Har ingen större koll på vad jag ska göra. Installatören är svår att få tag i och är dessutom oseriös. Vore bra med lite tips och råd här.
« Senast ändrad: 11 augusti 2011, 14:17:27 av WHUFC »

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Just att docka VP till befintlig panna kan vara bekymmersamt.

Anledningen är att det alltid finns förluster i en befintlig panna
Dels genom att de inte alltid brukar vara så välisolerade men den största orsaken är att trots stängt spjäll så drar det en massa luft genom pannan som tar med sig värme ut genom skorstenen.

Man kan minska draget i skorstenen genom att fylla rökröret med tex. RockWool men det blir inte optimalt. (Glöm dock inte att ta bort detta innan du börjar elda i pannan igen)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad WHUFC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Att det inte är optimalt att dock VP till panna, har jag blivit väl införstådd med sedan installationen. Något jag aldrig kommer att göra igen. Fast det är som vanligt lätt att vara efterklok.

Fast jag måste ängå kunna driva systemet på mindre än 25 kWh per dygn under sommaren, när jag endast värmer upp vattnet.

Särskilt med tanke på att den tidigare år bara dragit hälften av detta under samma period under samma förhållanden.

Jag misstänker felinställning sedan reperationen och efter uppdateringen av systemet. Kan ju inte stämma att pumpen ska gå non-stop på sommaren.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Nånting måste vara fel med pumpen om den klarade värmen i vinter ska den lätt klara vv i sommar utan att behöva gå halva tiden antar att den lämnar mera effekt nu när det är varmt ute.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad WHUFC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Kan det inte bara handla om en inställning?

Eller någon givare till vv som felindikerar temperaturen?

 Sc:,h

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Om den går 18 timmar per dygn (och fungerar i övrigt) så producerar den en massa energi som måste försvinna nånstans...
Vilken temp är det i pannan när VP'n startar resp stoppar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad WHUFC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Panntemperaturen indikerar på 40-42 grader mest hela tiden. Tror inte den mätaren fungerar helt och hållet, eller jag är ganska säker på att den inte fungerar helt som den ska.

Testade att stänga av VP i ett dygn, och då hade jag en förbrukning på 8 kWh det dygnet. När VP är i drift igen, ligger jag på ca 25 kWh på dygnet. Alltså drar anläggningen ca 17 kWh per dygn under sommaren bara för att värma upp vv.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
värmen måste försvinna någonstans - dvs. något är varmt som inte skall vara varmt och 17 kW är så mycket att det inte bör gå obemärkt förbi.



Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
17kWh elförbrukning är det ju. Om man räknar COP 4 sÃ¥ blir det  68kWh per dygn. AlltsÃ¥ cirka 2,8kW i medel som försvinner.

Om det vore fel på givaren för varmvatten så skulle nog VP stanna på "Hög retur".

Antingen värmer inte kompressorn som den skall annars försvinner effekten någon annan stans.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad WHUFC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Håller på att experimentera lite. Stängde av pumpen igen och körde uppvärmning av varmvatten med elpatron.

Förbrukningen på hela dygnet blev då 17 kWh, allt som allt. Detta att jämföra med 25 kWh när värmepumpen är igång.

Det verkar alltså försvinna ca 8 kWh med värmepumpen. Vad kan det bero på? Kompressorn är utbytt för 6 månader sedan. I vintras var förbrukningen normal, eller något över. Svårt att säga, då jag bara kört med pumpen under tre vinterperioder.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
8kwh försvinner med pumpen. Och som Olle säger har den cop3-4 så det är då 24-32kwh som försvinner.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Gasbrist?

Min 2025 reparerades vid midsommar.....expansionsventilen byttes.....

Den provkördes då några timmar med bra resultat. När jag startade den igen förra veckan, gick den hela tiden utan larm, men gav knappt nå´n värme.

Reparatören kom och konstaterade att en lödning läckte......och att gasen fanns ibland äppleträden istället för inne i vp:n.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Nu är väl forumet av den naturen där det är naturligt att all eländes strulande maskiner samlas här - men är det inte lite väl ofta nu som maskinerna blir tomma pga. läckande hårdlödningar mm. som inte har med själva installationen i sig att göra. ???

hur stor procent är det gentemot installatörsmissar som läckande kon-anslutningar mm. - vad är magskänslan bland er som är  tradingen - dvs. hur mycket läckage är pga. defekta maskiner med interna skador som ger läck resp. andra orsaker utanför maskinskalet/innerenhetsskalet.

   

Utloggad WHUFC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Frågan är; ska jag anlita en seriös reperatör denna gång? Hade skapat ett försäkringsärende senast pumpen lade av, men så gav jag installatören en sista chans.

Jag funderar på att be en seriös återförsäljare titta på alltihopa och få en offert på vad det kostar att byta ut pannan också.

Kanske den bästa lösningen?

Undrar isåfall hur de ställer sig till en krånglande pump, om de kan titta över den och ta ansvar för den framöver.

Utloggad airborn52

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej  WHUFC

Jeg er nysgerrig (nyfigen tror jeg det hedder)
Fandt du fejlen?

mvh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!