Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur tar man bort kallasfalt frÃ¥n grunden pÃ¥ bästa sätt?  (läst 9237 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
Hej!

Är det ngn som vet ngn bra maskin man kan hyra för att få bort kallasfalten från grunden?

/Johan
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vad jag har sett så tar man en gammal yxa eller liknande och gör jack i asfalten så att fukten kan transporteras ut. Du bör isolera grunden utvändigt oavsett om du kör med platonmatta eller inte.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad snoopy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför frÃ¥ga när man kan göra fel själv.
Jag körde bort asfalten med vinkelslip, jag kan inte rekommendera denna metod då det dammar något fruktansvärt.
Om jag gör om detta på något nytt hus blir det blästring.
Du skall ju öppna upp minst 35% av asfalt skicktet.
Det finns firmor som har mobila blästermaskiner.
Eksjö etagehus (1968) 124 + 124 + 30 Kvm
Bentone (ctc)VVP 1200 Baltic värmepump (tillverkad av Mecaterm i Arlöv)
BVA 200 varmvattenberedare
180m energibrunn + 400m markslinga = 800m
57cm vindsisolering, 20cm opti drain på källarvägg
Drifttid värmepump 78051tim på 26 år

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Är det ngn som vet ngn bra maskin man kan hyra för att få bort kallasfalten från grunden?

/Johan
Hej
Det bästa är att torrblästra bort asfalten. dammar hemskt
Nästa alternativ är våt blästra. Mindre damm kladdigt
Eller så gör du som jag.
En STOR högtryckstvätt. 3 fas cirka 1000l/min samt minst 200 bar och rotorjet.
Dammar inte Men huset samt du ser ut som en sotarmurre.

Hur som helst fungerar bra
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
Ok, tackar för tipsen alla! Ska ringa uthyrningsfirman imorgon och se vad han kan erbjuda.

/Johan
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad Marsipan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!
Jag gjorde en rejäl omdränering i vintras och stod också inför problemet med borttagning av kallasfalt.

Vinkelslipen gjorde jobbet! Försökte först med vanliga stenskivor men de bara smälte asfalten och kletade runt den. Satte sedan på diamantskivan på den stora 230-slipen och sedan gick det som en dans. Röken var dock förfärlig och dessutom blir man snabbt "solbränd" av all asfalt som fastnar i nyllet.
Har faktiskt hittat diamantklingor i storlek 125 som är för slip istället för kap (på Jula) vilket jag tror kan vara bättre då 230-maskinen är väldigt tung att hålla på med över stora ytor.
Lycka till alla slipare och glöm inte andningsskydd.
Nibe 1255 -16 400m slang och 200m borra parallellt. Kåk byggd 56 tillbyggd 65 2 lägenheter drygt 220m2 + stor källare 150m2. Tidigare AgaThemia DUO12 mellan 1984 0ch 2014(enda fel under 30 år en läckande packning)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!