Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Autoterm 7  (läst 12066 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7471
SV: Autoterm 7
« Svar #15 skrivet: 06 mars 2009, 17:18:38 »
Visserligen har det varit en kall vinter men ska man behöva tillskott när det är plusgrader ute?

Bodde jag i Örebro skulle jag vilja ha en pump som klarade 7-8 minusgrader utan att tillsatsvärme behövdes.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
SV: Autoterm 7
« Svar #16 skrivet: 15 april 2009, 22:14:06 »
Hej! Förlåt för min frånvaro har haft fulllt upp på jobbet men nu står jag vid pumpen och ska skriva upp alla uppgifter.
1.1 Värmeinställningar 1-10 stog i vintras på 5.4 och nu på 4.5
1.2 Värmeinställningar finjustering står på 0,5 grader
1.3 Värmeinställningar av värmekurva (knäcka) Ute 20 grader Kurva 20,5 och en under Ute 15 Kurva 24,1
1.4 Värmekurvans kopplingsdiff 5.0 grader
1.14 Värmeinställningar sommarurkoppling  18 grader
2.1 Antal timmar för extra varmvatten 0 timmar
2.2 Intervall för varmvattenspets 0 dagar
2.3 Inställningar av varmvattentemp 51 grader
2.4 Inställning av VV-differens 4 grader
5   Igångkörning service Driftfall A
5.2 Val av anslutningseffekt 2/3
5.10 Val av driftalt för P2  P2 kont. drift
5.11 Val av driftalt för P3  P3 kont. drift
5.13 Inkopplade extra givare i drift  Extra givare GT 3
6.2 Avläsning av tillskottstimer 3 timmar
7.1 Avläsning av värmepump i drift 7892 timmar
7.2 Fördelning VP VV-Rad i % 11 % VV 89 % RAD
7.3 Tillskott i drift i timmar 2024 timmar
7.4 Fördelning tillskott i VV-Rad i %  6 % VV 94 % RAD
8.1 Inställning tillskottstimer 180 minuter
8.2 Inställning av Block tillskott Ej aktiv
8.3 Inställningar för shuntat tillskott
8.3.4 Inställning av ramptid öppna 20 minuter
8.3.5 Inställning av ramptid stänga 3 minuter
8.5 Visning av inkopplad eleffekt i drift 0 %  2/3



Jag tror det var allt puuust :)

Hälsningar

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7471
SV: Autoterm 7
« Svar #17 skrivet: 16 april 2009, 19:31:58 »
P3 skall inte stå i kontinuerlig drift, köldbärarpumpen behöver bara gå när kompressorn går.

Det är väl inga termostater på elementen som stryper? Alla radiatortermostater, om det finns sådana, skall vara helt öppna. Kurva 5.4 betyder mycket dålig isolering. Mitt dåligt isolerade hus har klarat sig på 4.4.

Vad gäller varmvattnet skulle jag först lufta varmvattenberedaren, det är där luften hamnar. 51 grader på varmvattnet skall ge ordentligt med varmvatten, jag kör med 45 grader och 5 grader VV-differens och det fungerar utmärkt. Det kan vara fel på givaren också, kolla gärna med termometer vid någon kran som inte har termostatblandare. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
SV: Autoterm 7
« Svar #18 skrivet: 16 april 2009, 21:04:26 »
Ok på P3  Jag har termostater på alla element men dom är helt öppna.Hur ska jag lufta varmvattenberedaren? Där man drar ut vattnet ? Var ska jag börja? Kolla temperatur med termometer? Huset är nog inte så hemskt isolerat men fönstren är gamla 2-glas.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7471
SV: Autoterm 7
« Svar #19 skrivet: 26 april 2009, 09:38:15 »
Ta bort frontplåten. Då bör luftningsventilen på beredaren sticka fram ur isoleringen om Autoterm är uppbyggd på samma sätt som IVT. Det är i princip samma pump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
SV: Autoterm 7
« Svar #20 skrivet: 30 december 2010, 23:05:44 »
Hej vågar jag gå vidare med denna tråd, fortsättning följer.... någon intresserad`?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 12134
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Autoterm 7
« Svar #21 skrivet: 31 december 2010, 02:43:41 »
Ja *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7471
SV: Autoterm 7
« Svar #22 skrivet: 31 december 2010, 10:15:02 »
Hej vågar jag gå vidare med denna tråd, fortsättning följer.... någon intresserad`?

Absolut ja!
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
SV: Autoterm 7
« Svar #23 skrivet: 01 januari 2011, 12:59:51 »
Efter mycket om ochmen så har jag nu bytt fönster och tilläggsisolerat 5 cm extra hela kåken utvänding och ny panel. Dränering gjordes också i somras med pordrän 10 cm. Vinden är kollad och ska vara tillräckligt 20-25 cm spån och vi verkar inte ha några märkbara läckage. Alla fönster är inte intrimmade så vissa läcker lite men det är 3-glas med u-värde på 0.9.

Det är i princip ingen skillnad på förra årets kwh från i år och tycker att det är märkligt. Det var en servicekille här från oberonde firma och kollade och servade och tyckte allt såg bra ut, det ända han gnällde lite på var köldbäraren men han tömde hålet på luft och sen såg den bra ut. Varmvatten problemet löste ha i och med att han bytte en reservdel, 3vägsventil? I och med renoveringarna så har jag även plockat bort två element tillfälligt, vet inte hur det påverkar det hela. Jag har bara ett element igång av 4 i källaren och en fläktkonvektor.



Tillskottet går precis nu det är +1 ute just nu. Tycker att pumpen borde fixa det bättre än så. Kurvan står på 4.4 just nu och vi har mellan 20-22 grader hemma beroende på pumpens humör.
Brukar kolla elementen rätt ofta och lufta dom om det så behövs.

Borde inte mina förbättringar på huset ge rätt märkbar effekt?
 Ska tillskottet verkligen gå så mycket vid så låga tempereteruer?

Hälsnningar
Daniel


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7471
SV: Autoterm 7
« Svar #24 skrivet: 01 januari 2011, 13:37:59 »

Det är i princip ingen skillnad på förra årets kwh från i år och tycker att det är märkligt.


Det är skillnad på 2009 och 2010. Räknat utifrån drift- och tillsatstimmar producerade min pump 2009 20200 kWh värme och 2010  25100 kWh. 2010 behövdes det ca 25 % mer värme. 

Med tanke på att tillsatselen gör att antalet kWh el för uppvärmning ett kallt år ökar betydligt mer än värmebehovet är oförändrad förbrukning inte så illa.
« Senast ändrad: 01 januari 2011, 13:42:11 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
SV: Autoterm 7
« Svar #25 skrivet: 01 januari 2011, 22:55:39 »
Ok har inte tänkt i dom banorna ska man bara kolla på föregående års kwh timmar o strunta i helt hur pumpen går? Ja vi har och haft mycket bistra och kalla vintrar i två år nu återstår att se hur denna fortsätter. Fråga som jag har ställt mig är varför tillskottet går på i tid och otid ibland behövs det inte ens.... Pumpen känns inte intrimmad eller så är borrhålet dåligt... . Kan man lufta eller ska man lufta värmepumpen? Ja många frågor blir det hoppas jag inte är allt för jobbig.


Hälsningar
Daniel

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7471
SV: Autoterm 7
« Svar #26 skrivet: 02 januari 2011, 09:59:53 »
Tillskottet går precis nu det är +1 ute just nu. Tycker att pumpen borde fixa det bättre än så. Kurvan står på 4.4 just nu och vi har mellan 20-22 grader hemma beroende på pumpens humör.


Att det behövs tillskottel när det är +1 ute är inte bra alls. 3 m3 olja till ett hus på 160 m2 med rätt dåligt isolering går inte alls ihop med +20 i hela huset. Så där blev det fel från början. Sen tillkommer att källaren numer är uppvärmd. Med facit i hand hade en 10 kW pump varit lämplig storlek.

Det förvånar mig att det behövs värmekurva 4.4 med tilläggsisolering. Är alla radiatorer varma upptill och med en märkbar temperaturskillnad, skall vara minst 5 graders skillnad, mellan radiatorns in- och utlopp?

Är det fortfarande problem med varmvattnet?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
SV: Autoterm 7
« Svar #27 skrivet: 02 januari 2011, 12:27:36 »
Jag anser att vi har bra isolering med alla förändringar vi har gjort i sommar, fönster, tilläggsisolering och dränering så vi borde inte ha tillskottshjälp.
Leverantörern skyllde på att vi har fått fel uppgifter från föregående ägare på uppvärmningskostnad därför gick den så mycket på tillskott.

Varmvattnet fungerar utmärkt nu inga problem. Utan det är tillskott och jämnhet i temperaturen.
En extrafråga, elementen blir kalla när vi duschar ska det vara så? På vintern kan det märkas rätt bra om vi är två som duschar efter varandra.

Kan jag felsöka mer saker hemma med tillskott o värme innan jag går vidare med detta? Annars vet jag inte längre vad jag ska göra då servicereparatörern sa att allt var ok på den.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7471
SV: Autoterm 7
« Svar #28 skrivet: 02 januari 2011, 14:18:44 »
Bristen på jämnhet i temperaturen kan bero på att värmekurvan inte har knäckts. Med en rak värmekurva blir det varmare inne när det blir kallt ute. Det kan man komma ifrån antingen genom att skaffa en rumsgivare eller genom att knäcka värmekurvan. Det står säkert i bruksanvisningen hur man gör. 

Elementen blir svala efter varmvattenuttag eftersom pumpen då börjar ladda varmvattenberedaren. Det går inte ut någon värme till elementen då. Om det märks rätt bra när två efter varandra duschar skulle jag rekommendera att kontrollera hur mycket vatten duschen gör av med. En snålspolande dusch fungerar bra med 6-8 L/minut men det finns också de som drar 20 L/minut utan att de upplevs som bättre.

Det finns nog inget mer att felsöka förutom att kontrollera att det inte finns radiatorer med för liten temperaturdifferens. Det är nog tyvärr så att tidigare ägarens uppgift om 3m3 olja var baserat på att bara en del av huset värmdes. Det verkar dessutom vara så att det var en del elvärme också. 45000 kr/år i driftkostnad borde vara mer än hushållsel och 3 m3 olja.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
SV: Autoterm 7
« Svar #29 skrivet: 04 januari 2011, 12:01:42 »
Jag har kollat lite i  manualen på det här med att knäcka kurvan men aldrif örstått vad det innebär? Man värmer upp extra vid vissa temperaturer? Finns det någon guide till hur man knäcker kurvan. Innegivare har jag funderat på länge men vet inte hur mycket det hjäjlper.

Elementen blir kalla efter en dusch det stämmer, och ja jag tror den gör av med mycket tråkigt nog, men hjälper det om man byter blandare eller dusch? Man vill ju kunna mäta innan och eftter på något bra sätt.

Ja han gav oss inte rätt uppgifter från början då han sa att han även "värmde" upp källaren underhållsvärme. jag tror 45000 var inte underkant för att inte avskräcka någon från att köpa huset. Vi hade en besiktningsman här och han sa med tanke på huset och dåvarande förhållanden lät det för lite. Trist med oärlighet och  råkigt för oss då kunde vi ha satt in en 9 kw pump från leverantörern. Antagligen går pumpmen väldigt hårt därför kanske den yttrar sig så?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme