Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avstängningskran för tvättmaskinen  (läst 18038 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Avstängningskran för tvättmaskinen
« skrivet: 28 januari 2008, 07:26:52 »
Idag har vi ingen annan möjlighet att stänga av vattnet till tvättmaskinen än genom en illa placerad ballofix som jag aldrig förmår mig stänga mellan det dagliga tvättandet utan bara när vi åker bort för en längre tid. Jag skulle därför behöva en mer lättmanövrerad kran för att minska översvämningsrisken p.g.a. sprucken slang eller liknande och funderar på att antingen sätta "enkel kran" (vad är lämpligt, finns det någon on/off istället för att behöva vrida x antal varv?) ovanför tvättmaskinen eller köpa en ny blandare till tvätthon med en "diskmaskinsavstängningskran". För min del verkar bägge lösningarna likvärdiga till funktionen, eftersom tvätthon står direkt vid tvättmaskien, men det blir mindre jobb med diskmaskinsvarianten än med en ny kran. Kostnaden blir nog rätt lik (?). Nu vet jag att så fort man bollar upp en sådan här till synes enkel fråga i ett kunnigt forum så dyker det alltid upp en massa synpunkter som jag aldrig skulle komma att tänka på. Kanske är t.o.m. diskmaskinskranvarianten helt förkastlig av någon anledning som jag ALDRIG hade kunnat gissa?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avstängningskran för tvättmaskinen
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2008, 10:12:38 »
Det finns alla varianter så just dina skiljer nog inte från det vanliga. Personligen tycker
jag ballofix, med vred förstås, känns säkrare än avstängningskranen i blandaren. Fast
det är smidigare med kran i blandaren. Det är mer jobb att göra om något på rören så
jag hade nog satt dit en ny blandare med maskinanslutning. Det går förstås att skarva
inkommande slangen till maskinen med en ballofix emellan men det rekommenderar jag inte.
Fast jag har sett en och annan sådan lösning hemma hos folk...

Lycka till  :)


BjörnK

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avstängningskran för tvättmaskinen
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2008, 10:38:34 »
För tvättmaskinen har jag en separat ventil med kromade mjuka kopparrör och vred märkt S<->Ö. Den känns väldigt gedigen.
För diskmaskinen har jag en blandare med integrerad ventil. Den är trög och "gnäller" när man vrider på den. Jag bara väntar på att den ska börja läcka.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Avstängningskran för tvättmaskinen
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2008, 09:30:06 »
Är det "hälsosamt" för Tvätt eller Diskmaskin att alltid ha kranen öppen ?
Tvättmaskin-kran öppnas bara när den är igång i vårt hushåll , däremot diskmaskin är öppen hela tiden . Kanske mest beroende på att vi diskar 1-2 ggr/dag !
Tvättmaskin i gång några ggr/vecka .
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Avstängningskran för tvättmaskinen
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2008, 09:43:34 »
Avstängaren är väl mest till för att man ska kunna stänga av vattnet när maskinen inte används. Detta för att förhindra vattenskador om slangen till maskinen går sönder t.ex. när man är bortrest. Något annan anledning har jag aldrig hört talas om att det ska finnas, men det kanske bara är jag som är oinformerad? :-\
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avstängningskran för tvättmaskinen
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2008, 22:37:28 »
Idag har vi ingen annan möjlighet att stänga av vattnet till tvättmaskinen än genom en illa placerad ballofix som jag aldrig förmår mig stänga mellan det dagliga tvättandet utan bara när vi åker bort för en längre tid. Jag skulle därför behöva en mer lättmanövrerad kran för att minska översvämningsrisken p.g.a. sprucken slang eller liknande och funderar på att antingen sätta "enkel kran" (vad är lämpligt, finns det någon on/off istället för att behöva vrida x antal varv?) ovanför tvättmaskinen eller köpa en ny blandare till tvätthon med en "diskmaskinsavstängningskran". För min del verkar bägge lösningarna likvärdiga till funktionen, eftersom tvätthon står direkt vid tvättmaskien, men det blir mindre jobb med diskmaskinsvarianten än med en ny kran. Kostnaden blir nog rätt lik (?). Nu vet jag att så fort man bollar upp en sådan här till synes enkel fråga i ett kunnigt forum så dyker det alltid upp en massa synpunkter som jag aldrig skulle komma att tänka på. Kanske är t.o.m. diskmaskinskranvarianten helt förkastlig av någon anledning som jag ALDRIG hade kunnat gissa?


 pÃ¥ (alla) nyare diskmaskiner har du en el kran före plastslangen
 kanske kan vara nÃ¥tt att koppla in pÃ¥ tvätt maskinenen
 som styrs av tvätt maskinens on -off ?
 mvh kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avstängningskran för tvättmaskinen
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2008, 07:47:10 »
på (alla) nyare diskmaskiner har du en el kran före plastslangen
 kanske kan vara nÃ¥tt att koppla in pÃ¥ tvätt maskinenen
 som styrs av tvätt maskinens on -off ?
 mvh kjell  *vinkar*

Jag noterar att jag har en sådan på diskmaskinen, det verkar ju bra! Undrar varför detta har blivit standard på diskmaskiner men ännu inte på tvättmaskiner? Dessvärre skulle det ju kräva lite elektriska ingrepp i tvättmaskinen. Man skulle ju förstås kunna sätta en brytare innan vägguttaget till tvättmaskinen och komma ihåg att slå av den, vilket ju inte är svårare än att komma ihåg att slå av vattnet (men dessvärre lika svårt, så frågan är vad vinsten är bortsett från att man förstås även skulle få den bortkopplad elektriskt i samma drag...). Det återstår att utreda om det till rimlig penning går att få tag på denna typ av slang, om den går att koppla in på något snyggt sätt samt vilken spänning den vill ha. Tack för tipset!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Avstängningskran för tvättmaskinen
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2008, 08:00:38 »
Dessvärre skulle det ju kräva lite elektriska ingrepp i tvättmaskinen. Man skulle ju förstås kunna sätta en brytare innan vägguttaget till tvättmaskinen och komma ihåg att slå av den, vilket ju inte är svårare än att komma ihåg att slå av vattnet (men dessvärre lika svårt, så frågan är vad vinsten är bortsett från att man förstås även skulle få den bortkopplad elektriskt i samma drag...).

Här har du svaret:
Länk

Tvättmaskinen i master och "vattenbrytaren" i slave.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avstängningskran för tvättmaskinen
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2008, 12:29:35 »
Här har du svaret:
Länk

Tvättmaskinen i master och "vattenbrytaren" i slave.
Briljant lösning, tack så mycket för svaret!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avstängningskran för tvättmaskinen
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2008, 12:47:52 »
Visserligen en smart idé, men det kan vara klokt att kolla upp kapslingen på den där brytaren så den mår bra av att sitta i tvättstugan, och så att din tvättmaskin inte är en av dom som "FÅR EJ KOPPLAS MED SKARVSLADD"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!