Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering Frikyla takkonvektor  (läst 15169 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Shelby67

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
Dimensionering Frikyla takkonvektor
« skrivet: 15 januari 2008, 21:28:07 »
Hej Jag behöver lite rÃ¥d ifrÃ¥n er som har erfarenhet av frikyla/kyla, Jag har ett 1-1/1 plans hus som jag skall installera frikyla inför sommaren, högsta prioritet blir stora sovrummet, men helst vill jag bara installera ett aggregat( har kollat pÃ¥ en  argo asw 47 takkasset) frÃ¥gan är dÃ¥ om jag placerar den i hallen kommer den att räcka till att kyla rummen intill, med dörrarna öppna utan att den skall behöva jobba ihjäl sig .
Nibe 1130-10, VPA 300/200, Nibe pool-11, borrhÃ¥l 180meter. Hus: 170m2 byggt  Ã¥r 2000, garage 40m2, Pool 4x8 meter. Ort: Stockholm. Konverterade själv med hjälp utav en vän som är röris, ifrÃ¥n direktverkande elelement till vattenburet system, installationen vart färdig jan 2008,

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Dimensionering Frikyla takkonvektor
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2008, 21:36:14 »
Räkna med 100 watt/m2 kyleffekt.
Sen får du kolla på 7-12 system alltså 7 grader in 12 ut
Låt oss säga att övervåningen är 50m2 det blir då 5kw kyleffekt med 7 grader in.
Jag skulle ta modellen större för att vara på den säkra sidan och desto större effekt på batteriet desto lägre fläkthastighet
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Shelby67

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering Frikyla takkonvektor
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2008, 22:22:48 »
ÖvervÃ¥ningen är 75m2 med hall i mitten och  ett stort sovrum Ã¥t ena hÃ¥llet och tvÃ¥ mindre Ã¥t andra hÃ¥llet.

Med ditt exempel kan man nästan glömma iden med endast en kassett eftersom jag då skulle behöva en med 7500w kyleffekt.
Nibe 1130-10, VPA 300/200, Nibe pool-11, borrhÃ¥l 180meter. Hus: 170m2 byggt  Ã¥r 2000, garage 40m2, Pool 4x8 meter. Ort: Stockholm. Konverterade själv med hjälp utav en vän som är röris, ifrÃ¥n direktverkande elelement till vattenburet system, installationen vart färdig jan 2008,

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering Frikyla takkonvektor
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2008, 23:57:59 »
Den kanske inte kan kyla ned tempen till 19 grader, men den sänker tempen med några grader i alla fall.
Jag har en Veneto SK 44? (tror den heter så)
I vardagsrummet (25 m2) är den placerad och den håller ned tempen med ca 4-7 grader beroende på fläkthastighet och rumstemp.
Jag kör med jordvärme, så kyleffekten avtar ju längre sommaren lider och ju varmare marken blir.
När värmepumpen går för att värma poolen så har jag riktigt skaplig kyleffekt även under högsommaren.
« Senast ändrad: 15 januari 2008, 23:59:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Dimensionering Frikyla takkonvektor
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2008, 15:44:10 »
Att dimensionera kyla är inte så enkelt. Som redan sagts kanske du inte når 19°C men en sänkning på bara nån grad kommer upplevas som mkt värd. Frågan är snarare vad du kan hämta ur ett normalt borrhål.

Fundera lite istället på vilket flöde du kan få ut från ditt borrhål. En normalstor cirkpump kan t.ex ge ca 10 liter/min, dvs 0,17l/s.
Tillgänglig kyleffekt blir då med Cp för vatten 4,19kJ/kg K och 5 graders temp.höjning
0,17 x 4,19 x 5 = 3,56kW

Skulle du ha en större pump, säg dubbelt så stort flöde så blir effekten den dubbla, dvs 7,1kW
MEN då är frågan vad ditt borrhål klarar. Hämtar du 7-gradigt vatten och kör ut till fläktkonvektorn så kör du tillbaka 12 grader. Vid tillräckligt stort flöde kommer du efter en stund inte att få 7-gradigt vatten längre utan den temperaturen stiger. När den börjar komma över 10 grader osv så lär du få en klart nedsatt kapacitet på din konvektor. Batterierna är i regel dimensionerade för max 7 grader.

Rätta mig nån om jag resonerar fel. Nån kanske även har info om kyleffekten per meter borrhål? (som säkert redan diskuterats på forumet! - har ej sökt)

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Dimensionering Frikyla takkonvektor
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2008, 15:48:49 »
Jag tror eller vet att om du kör full kyla så kommer du inte värma berget 1 skit utan man kommer ha 7 eller vad man nu har för temp i berget hela tiden, men ta för guds skull inte 1 för liten konvektor det kan man bittert få ångra.
Det skulle givetvis vara bättre med 2 än 1
100w/m2 med normalt med fönster är ett mkt bra riktvärde om man ska lyckas.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Dimensionering Frikyla takkonvektor
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2008, 16:01:36 »
Hmm, så du menar att kyleffekten i berget är obegränsad? Klart som korvspad att vattnet värms. Eller vad är det som begränsar flödet du kan ta?
« Senast ändrad: 16 januari 2008, 16:08:50 av jonasmj »

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Dimensionering Frikyla takkonvektor
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2008, 16:31:40 »
Ja till den lilla förbrukning det behövs för att kyla en övervåning en sommar.
Brinen kommer värmas i fläktkonvektorn men grundvattnet och sen berget är ju nedkylt, klarar du värma det är du inte dålig
Mest kyla men lite värme också

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Dimensionering Frikyla takkonvektor
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2008, 17:38:21 »
Hmm, så du menar att kyleffekten i berget är obegränsad? Klart som korvspad att vattnet värms. Eller vad är det som begränsar flödet du kan ta?

Det jag tror Luckyman menar är att värmeavledningen i berget är så stor att det energitillskott som en fläktkonvektor skulle ge under dom timmarna den är igång väldigt snabbt leds bort.

Jämför med dom projekt där man använt solfångare till att återladda ett borrhål. Det går till viss del att återladda ett underdimensionerat borrhål. Ett borrhål som däremot återhämtar sig helt eller nästan helt under sommaren kommer energitillskottet från återladdningen inte att förbättra annat än marginellt.
Det finns en del info sedan tidigare om just återladdning av borrhål där detta diskutterats. Har för mig att det finns lite referenser till några större försök.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Shelby67

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering Frikyla takkonvektor
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2008, 17:58:43 »
Jag trora att jag kommer få en direkt positiv effekt eftersom jag värmer poolen under sommaren.

Jag har idag kollat med Kinnan, dom  har en takkassett (sk 32)som har en kyleffekt pÃ¥ 5kw, den borde kanske räcka i mitt fall?

Ni som har en kinnan eller liknande takkassett, hur upplever ni ljudet ifrån den på högsta läget?
Nibe 1130-10, VPA 300/200, Nibe pool-11, borrhÃ¥l 180meter. Hus: 170m2 byggt  Ã¥r 2000, garage 40m2, Pool 4x8 meter. Ort: Stockholm. Konverterade själv med hjälp utav en vän som är röris, ifrÃ¥n direktverkande elelement till vattenburet system, installationen vart färdig jan 2008,

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering Frikyla takkonvektor
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2008, 00:10:21 »
De hörs rätt väl på högsta hastighet, men det gör alla fläktradiatorer.
Vad man kan säga rent generellt är nog att ju större fläktradiatorn är desto tystare går den.

Vi kör våran i vardagsrummet, som regel på lägsta hastighet, men visst händer det att den går på maxfart när det är riktigt varmt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ewilman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering Frikyla takkonvektor
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2008, 10:10:29 »
Hej Jag har en Argo ASW5000 som jag har i hallen på övervåningen som är på 90 m2 den fixar kylan lätt. Förut så blev det över 26 gr på sommaren på övervåningen efter installationen av frikylan så blir det aldrig över 22gr på övervåningen i hallen där den sitter är det under 20gr. Ända nackdelen är att dörrarna måste vara öppnade för att kylan ska sprida sig.Mitt hus är ganska så stort 2*90m2 lite kyla tar sig ned till undervåningen så det känns behagligt även där.
Ivt HT+9 med 175meter aktivt borra frikyla med en argo 5000.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Dimensionering Frikyla takkonvektor
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2008, 12:56:39 »
Evilman; Vet du vad du kör för flöde och temperatur till Argon?

Utloggad Shelby67

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering Frikyla takkonvektor
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2008, 19:56:20 »
Hej Jag har en Argo ASW5000 som jag har i hallen på övervåningen som är på 90 m2 den fixar kylan lätt. Förut så blev det över 26 gr på sommaren på övervåningen efter installationen av frikylan så blir det aldrig över 22gr på övervåningen i hallen där den sitter är det under 20gr. Ända nackdelen är att dörrarna måste vara öppnade för att kylan ska sprida sig.Mitt hus är ganska så stort 2*90m2 lite kyla tar sig ned till undervåningen så det känns behagligt även där.


Låter jättebra!

Vad har du dragit för dimension pÃ¥ rören fram till den?  vad har du för storlek pÃ¥ cirkpumpen?
Nibe 1130-10, VPA 300/200, Nibe pool-11, borrhÃ¥l 180meter. Hus: 170m2 byggt  Ã¥r 2000, garage 40m2, Pool 4x8 meter. Ort: Stockholm. Konverterade själv med hjälp utav en vän som är röris, ifrÃ¥n direktverkande elelement till vattenburet system, installationen vart färdig jan 2008,

Utloggad ewilman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering Frikyla takkonvektor
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2008, 11:20:35 »
Hej Jag vet inte vad temperaturen in till kylarn var men ut ifrån kylaren hade jag 11-12 gr.
Har nu monterat en givare innan frikylaren så jag kan ha koll i sommar som kommer vad tempen in är.
Jag kör med 20mm slang och en 25/60 pump och det verkar räcka till. Totalt så drar kylaren och pumpen 110watt vid full fart.Tempen på luften från kylaren håller ca:13,5-15 grader.Som du förstår så kan jag inte säga vilket flöde jag har på brine till kylaren ( fast det skulle vara roligt att veta).Mitt hål är 180meter djupt + totalt 25meter 20mm slang till frikylaren.
Ivt HT+9 med 175meter aktivt borra frikyla med en argo 5000.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!