Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Air star  (läst 9691 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Air star
« skrivet: 23 mars 2007, 20:54:26 »
Är det ngn som har erfarenheter om denna lilla manick Air star....

http://www.airstar.se/

« Senast ändrad: 23 mars 2007, 21:35:49 av Rickard »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Air star
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2007, 21:37:28 »
Om jag inte missuppfattat något så är "värmeväxlaren" av kartong.
Vet inte hur/om det fungerar, men verkar lite "billigt".

Som sagt, vet inte riktigt om jag fått allt om bakfoten men det ser lite EPA ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Air star
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2007, 22:16:13 »
hej
läste nått test om den å dom va visst hyffsat bra,men det e ju som rickard säger verkar lite rappligt med papper i maskinen

men det e en vetig produkt för att få bättre luft i huset..tror inte den spar otroliga mängder pengar men det e som en ventilations snubbe jag pratade med ...det kostar att ha bra luft i kåken ventilerar man bra smiter det alltid ut värme....
ventilerar man inte stannar den kvar i kåken...ganska enkelt

så vill man ha bättre inne luft så visst är det en vettig produkt om den funkar med papperet i maskinen...

det jag har i mot den e att det e fläktar i den ,,,det har jag nog av redan i kåken

Utloggad moddha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Air star
« Svar #3 skrivet: 09 april 2007, 02:59:48 »
jag har ifrågasatt AirStars konstruktion med... kartongen och aluminiumgallret... hade en hel del diskussion med en av de som driver airstar.se om konstruktionen.

kartongens funktion används för att förhindra fukttransporter. och gallret för att lagra energi.

själv tycker jag att massan för att lagra energi (aluminiumgallret) ser ut att vara alldeles för lite för att kunna ta tillvara all värme den säger sig kunna. men på något märkligt vis så ska den det. värmeväxlartypen är en av de effektivare typerna, i det här fallet regenerativ (sök på google om du är nyfis). jag har också läst en rapport från KTH som mätt dess effektivitet. intressant läsning..

+ du slipper dra en massa nya ventilationsrör till en central värmeväxlare.
+ enkel installation.
+ tar mindre plats och är snyggare än ett lastgammalt element som är svårt att hålla rent.
+ det blir bra luftväxling i rummet.
+ fungerar fint ihop med en LVP.
- dyr, nästan 5 papp per styck. 8 rum blir 40 papp. det får man en frånluftsvärmepump för (med betydligt mer möjligheter men betydligt jobbigare installation...och så tillkommer pengar till ventrör, nytt vägg/takgips, reglar och allt möjligt guck).
- tveksam till luftbytet. den suger luft lika mycket som den tillför. alltså över tiden inget undertryck. de säger att man ska/kan stänga av sin mekaniska frånluft efter en full installation. det tror jag man ska låta bli...

jag har installerat 4 stycken i kÃ¥ken samt en LVP. hade 14 st elelement förut, nu har jag bara 3 varav egentligen bara 2 som gÃ¥r. planen är väl att installera en frÃ¥nluftsvärmepump den dagen jag orkar ta mig för ett sÃ¥dant projekt. men just nu är jag fullt upptagen med 2 badrum, en tvättstuga, fasadbyte, byta syll, ytterdörrar, innetrappan, altanen, nya vattenledningar etc etc.  --/

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Air star
« Svar #4 skrivet: 09 april 2007, 18:06:02 »
Hej

Jag läste påderas hemsida den åtevinner med "85% enegiverkningsgrad" ?
Vad är det för något, den teoretiska möjliga värmen man kan återvinna kan ju inte överstiga 50% väl.
Då pratar jag om tempdiff mellan inomhus och utomhus, uteluften kan ju inte värmas mer än till hälften utan att innomhusluften kyls till samma temperatur.

Eller ???

MVH
Messer

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Air star
« Svar #5 skrivet: 09 april 2007, 18:17:23 »
Varför kan man inte återvinna 100%??
Det måste väl bero på växlaren samt luftflödet??
Verkar mycket lovande, ån så länge......
Perfekt kompliment till luft-luft installationer där man ej kommer åt tex övervåning.
Samt sommarstugor med unken fuktig inomhusluft.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Air star
« Svar #6 skrivet: 09 april 2007, 18:59:32 »
Hej

Jag är inte expert men tänker så här:
Om det är 20 ºC inomhus och 10 ºC utomhus och man kör dessa genom en värmeväxlare som pumpar ut lika mycket luft som den pumpar in, dÃ¥ kommer väl inneluften att kylas av av uteluften, dÃ¥ kan ju inte värmen frÃ¥n inneluften helt gÃ¥ över till uteluften  för när halva värmen gÃ¥tt över har väl inneluften blivit lika varm som uteluften och dÃ¥ skulle ju värme gÃ¥ frÃ¥n kallare till varmare luft efter det.

Rätta mig gärna om jag tänker fel på nått sätt.

Mvh
messer

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Air star
« Svar #7 skrivet: 09 april 2007, 19:49:24 »
Så här blir det väl av en enegieffekt på 85%

Om man kör ut 50 liter luft +20 gradigt och värmer växlaren med det...
om man sedan kör in 50 liter +10 gradigt med en effekt på 85% så blir det 18,5 grader på de 50 literna, resten får elpatronen toppa med.
När det blir riktigt kallt så får elpatronen gå mer men man har ju i alla fall en verkningsgrad på 85%, gentemot självdrag, mek. frånluft m.m
Det är nog inte tänkt som den huvudsakliga uppvärmningen utan det har man från annan källa tex ngn form av värmepump, men man har en helt annan ventilation i sitt hus som de flesta har blivit av med iom att "gamla pannan" togs bort och ventilationen har i stort sett upphört, med fukt i källare och ev. mögelangrepp m.m
Mest kyla men lite värme också

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Air star
« Svar #8 skrivet: 09 april 2007, 22:48:38 »
Hej

Men det är ju det som måste vara fel, var kommer dessa 85% ifrån ?
Vad jag förstår av detta med energi så kan du ju inte komma högre än 50%, och det kräver att du inte har några förluster alls.

Om du tar dessa 50 liter innomhus-luft och tillsätter 50 liter utomhus-luft så kommer dess temperatur ju att bli 15 ºC, bättre kan det ju inte bli.

MVH
Messer

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Air star
« Svar #9 skrivet: 09 april 2007, 23:55:22 »
14.25 grader i exemplet alltså om verkningsgraden är 85%.

Till detta kanske skall räknas fläktens driveffekt, eller är den inräknad i 85% verkningsgrad?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Air star
« Svar #10 skrivet: 10 april 2007, 01:38:10 »
Hej

Rickard jag tror du har rätt.
Jag tycker det är ett fult sätt att göra så i reklamen, för jag tror att folk tror att man återvinner 85% av den energi man skickar ut.

Om den verkningsgraden är bra eller dålig vet jag inte.

MVH
Messer

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Air star
« Svar #11 skrivet: 10 april 2007, 07:06:00 »
Jah kollade på den där när den kom ut och allt som skrivs om den ser positivt ut, frågan är bara om det är "aggresiv marknadsföring" eller sanning.

Jag blev i alla fall lite skeptisk till just konstruktionen, om den nu är så bra, varför inte satsa på andra material än papper, det är ju helt uppenbart att fler än jag måste känna sig lite skeptiska till just den delen?
Och om de trots allt inte kan hitta nåt som är lika bra eller bättre än papper, varför skriver dom inte utförligt om varför de valt just papper i växlaren?

Det känns som att de mörkar detta medvetet, men som sagt, jag kan ha helt fel, ser faktiskt fram emot rapporter från ägare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Air star
« Svar #12 skrivet: 10 april 2007, 07:22:11 »
Jag har ett par tveksamheter till när det gäller denna produkt:

Priset, runt 5-6000 kr/st + installation gör den relativt dyr att sätta in.
Fläktarna, hur mycket bullrar de? Ser att de utrustat den med insomningsfunktion, fläkten varvar ned till minvarv i tre timmar efter att "knappen" tryckts in, en vettig funktion, visst, men hur nödvändig är den?

I ett hus på 150 m2 behöver man 7-8 stycken... 1-2/rum.

Ventialtion växelvis, till/frånluft som en lunga, hur reagerar otäta hus av detta då det skapas ett övertryck när fläktarna blåser in luft i huset, varm fuktig luft trycks då ut i husets konstruktion och kondenserar mot kalla ytor enligt vad jag lärt mig om fukt.
Kanske blir det inga problem om fukten torkas ut av frånluftsperioden... men gör den det?

Än en gång skulle det vara intressant med rapporter från någon som satt in en eller ett flertal och själva "levt med den".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad culdesac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Air star
« Svar #13 skrivet: 10 april 2007, 08:53:29 »
Vad jag förstått så sker till/från ventilationen i intervall om 30 sekunder, kan dessa korta perioder verkligen vara långa nog för att skapa övertryck i kåken?
Vad gäller ljudnivån så har jag hört att de äldre modellerna lät för mycket, och i de nya modellerna så ju nivån lägre så det verkar ju positivt. Att varvtalet går att reglera/nattsänka är väl bara positivt, den funktionen innehåller ju många FTX aggregat också vilket väl en AirStar skall jämföras med, eller?
Funderar på att skaffa ett par stycken till en vind jag håller på att inreda men inget bestämt ännu, jag har mejlat AirStar två gånger för att få ett par frågetecken utredda men ingen har behagat svara, vilket är väldigt irriterande.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Air star
« Svar #14 skrivet: 10 april 2007, 18:05:04 »
Vad jag förstått så klarar 1 mellan 30-40 kvadrat, alltså har man ett hus på 150 kvadrat så ca 4-5 om man har någorlunda planlösning.
Fläktarna är väldigt tysta kan jämföras med en luft-luft innerdel så upplever jag det som knappt halva ljudnivån på min. läge. Det som däremot hörs så är det backluckan som stänger eller öppnar sig när den vänder ventilationsriktning, men inget störande ljud kan man kalla det.
Däremot sÃ¥ känns det som man bor i ett nyvädrat hus varje dag, det verkar bli en helt anna cirkulation pÃ¥ inomhusluften och den känns lättare och fräschare pÃ¥ ngt sätt, all matos och andra lukter är som borta. Sen det där med verkningsgraden, för det första sÃ¥ tillför den inget sÃ¥ att det ska bli ngt över eller undertryck att tala om och som ngn skrev att om man blandar 50 liter inomhusluft och tillför 50 liter utomhusluft sÃ¥ blir det en halvering av värmen, men sÃ¥ fungerar den ju inte. Kolla pÃ¥ alla större ventilationsaggregat där det sitter en rotorvärmeväxlare för antingen Ã¥tervinning av värme eller kyla,  sen värmeväxlaren är inte utav papper utan liknar mest ett filter frÃ¥n köksfläkten utav metall, pappret är nog mer till som filter eller absorbation av kondens/dÃ¥lig luft??
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!