Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är normalt VA tryck vid avlämningspunkt  (läst 38091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Vad är normalt VA tryck vid avlämningspunkt
« skrivet: 24 november 2004, 21:51:44 »
Hittade inget bättre forum än detta för min fråga.

Är det någon som vet vad som är normalt tryck på kommunal VA anslutning?

En röris jag pratade med tidigare sa att avlämningstrycket får vara max 6 bar en annan säger att det egentligen inte finns någon egentlig gräns för max tryck utan det är mer en praxis att inte avlämna högre tryck än 8 bar.

För min egen del har vi 8.2bar på inkommande ledning. Då jag tycker det är på tok för högt pratade jag med kommunens tekniska kontor som sa att ca. 8 bar är normalt. Ville jag ha lägre fick jag själv bekosta en tryckreducering.

Lite underligt svar då både jag själv och alla mina grannar har problem med att VVB "läcker" rätt mycket vatten genom säkerhets ventilerna som är på 9 bar. Kollade under det senaste dygnet och det "läcker" över 10 liter (hinken blev full så det rann över) :'(

Visst skulle jag kunna bekosta det själv men om det finns regler som säger något om detta så vore det intressant att veta

Har sökt information hos Boverket och tittat en del i VA-lagen men hittar ingen angivelse där sÃ¥ nu hoppas att nÃ¥gon vet var man kan hitta svaret   ???

(om man inte frågar får man inget svar)
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Vad är normalt VA tryck vid avlämningspunkt
« Svar #1 skrivet: 24 november 2004, 23:41:25 »
Hmm det där borde jag kunna  :-[
Vi har haft tryckreducering på några fastigheter, men det var högre tryck in...
Grejorna är oftast godkända för 10 kg så ingen större fara.
Men säk ventilen släpper ju igenom lite om man kyler ned vvb rejält även vid lägre tryck.
Jag har själv 3kg då händer det inte ofta, lite blött nån gång i månaden.

8 kg tycker inte jag är normalt!! undrar om du ska prova med 10 kg säkventil först!?
 men det är värre om kommunen levererar halvdÃ¥ligt tryck!!

Hoppas plumber ser det här han vet nog
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vad är normalt VA tryck vid avlämningspunkt
« Svar #2 skrivet: 25 november 2004, 11:27:34 »
Gissa om jag kliade mig i huvet både en och två ggr innan jag kom på varför VP kissade på sig titt som tätt. 8)
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:Vad är normalt VA tryck vid avlämningspunkt
« Svar #3 skrivet: 25 november 2004, 16:57:09 »
Jag skulle nog testa med en 10Kg säkvent först. Jag brukar sätta in 10Kg  istället för 9Kg dÃ¥ VPn värmer vattnet ganska snabbt och det kan palta en hel del vatten frÃ¥n spillröret.
Ang vatten tryck så finns det nog ingen "standard" utan det blir lite vad det blir. Men har du uppåt 8-10Kg så brukar kommunen slänga in reduseringsventiler.
Bor man i en sänka eller liknande och har vattentornet uppe på någon kulle så kan trycket bli ganska högt.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Vad är normalt VA tryck vid avlämningspunkt
« Svar #4 skrivet: 30 november 2004, 15:38:58 »
De flesta kommuner kräver att man använder 10kg PV slang för vattenanslutning. Även på enskilda anläggningar brukar man använda 10kg:s slang. Vet att det blev bråk på ett ställe där man ville använda överbliven kollektorslang som är specad för 6kg till en vattenanslutning...

Vi kör hydroforen upp till 6kg och ibland tycker jag att det är lite lågt när det tappas vatten på många ställen samtidigt. Fast 8kg låter lite högt.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Vad är normalt VA tryck vid avlämningspunkt
« Svar #5 skrivet: 30 november 2004, 23:47:47 »
"vi" kräver 10 kg slang, det ska finnas god marginal.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Vad är normalt VA tryck vid avlämningspunkt
« Svar #6 skrivet: 01 december 2004, 00:04:15 »
Även här krävs PN10 slangar för anslutningen. Sen är ju frågan om 8bar är nödvändigt. Vi hadde tidigare egen brunn med ejektorpump, hydropress och hela kitet. Körde då anläggningen på 4bars stopptryck och 2.5bars starttryck. Vi hade aldrig några problem med flödet (har rätt grova rör/slangar) när det tappades på flera ställen samtidigt. Säkventlilen på VVB kunde på sin höjd släppa ut lite fukt på golvet, inte som nu ( >10l /per dygn).

Vill ju inte gärna sätta dit en 10bars säkventil om allt är specat för 10bar (exkl. marginaler) bara för att slippa att VVB läcker ut vatten.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Vad är normalt VA tryck vid avlämningspunkt
« Svar #7 skrivet: 01 december 2004, 10:00:23 »
Även här krävs PN10 slangar för anslutningen. Sen är ju frågan om 8bar är nödvändigt. Vi hadde tidigare egen brunn med ejektorpump, hydropress och hela kitet. Körde då anläggningen på 4bars stopptryck och 2.5bars starttryck. Vi hade aldrig några problem med flödet (har rätt grova rör/slangar) när det tappades på flera ställen samtidigt. Säkventlilen på VVB kunde på sin höjd släppa ut lite fukt på golvet, inte som nu ( >10l /per dygn).

Vill ju inte gärna sätta dit en 10bars säkventil om allt är specat för 10bar (exkl. marginaler) bara för att slippa att VVB läcker ut vatten.


Du har säkert rätt i att vi har klena rör nÃ¥nstans. Men bara gudarna vet hur rören är dragna!!! När grävfirman grävde vid källarväggen där jag trodde att vattenledningen skulle komma ut sÃ¥ hittade dom ingenting!  ??? Bara elledningen kom ut där den borde. Nu hör det till saken att källarväggen är över en meter tjock och jag gissar att ledningen vek av i väggen mot en flygel som ligger alldeles intill.

Jag provade ett tag att sänka trycket pÃ¥ vattnet men det blev för mycket gnäll fÃ¥n spinnsidan när dom dushade. Fick inte ur schampot ur hÃ¥ret eller nÃ¥t...    ::)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Vad är normalt VA tryck vid avlämningspunkt
« Svar #8 skrivet: 01 december 2004, 15:38:58 »
Citera
Vill ju inte gärna sätta dit en 10bars säkventil om allt är specat för 10bar (exkl. marginaler) bara för att slippa att VVB läcker ut vatten.

Ingen fara om huset inte är jättegammalt och du tex har gjutjärnsledningar som är halvt upprostade.
Alt man använder i en vatteninstallation är godkänt för 10 kg driftstryck, provtryckt med runt 15 kg så marginal finns.
Är ventilen nÃ¥gra Ã¥r kan den ha tappat spänsten, det är inte ovanligt!!  det kan även komma nÃ¥t litet skit i ventilsätet dÃ¥ tätar den inte!! toköppna den nÃ¥gra gÃ¥nger, dÃ¥ kanske den blir lite bättre...

Sen blir det vatten ur den VARJE gång tempen i vvb sänks rejält, vattnet expandera när det värms upp, det kan inte komprimeras som luft så det SKA ut via säk.ventilen.
Men inte 10 lite /dag...

Själv kör jag 3 kg frånslagstryck o ca 2 kg tillslag, det funkar halt ok... men iblan där det blött vid säk ventilen.
Förr när jag eldade ved då pannan kallnade helt varje natt då blev det en sjö varje dag vid ventilen!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:Vad är normalt VA tryck vid avlämningspunkt
« Svar #9 skrivet: 01 december 2004, 17:02:06 »
Citera
toköppna den några gånger, då kanske den blir lite bättre...

Helt rätt och riktigt..Se upp för massiva tryckstötar om du vrider "varvet runt" så att säga..
Om du "motionerar" säkventen då och då så måste du göra det kontinuerligt. Väntar du i ett par år och sedan går och vrider på den så kommer den garanterat att börja läcka.
Om det fortsätter o läcka o leva fan så släng dit en 10kg ventil,absolut ingen fara för beredaren.
Ang järnrör så tror jag att jag bara har stött på två hus under min tid som har haft Galvrör på varmvattnet och dom husen byggdes under kriget.. ;)

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Vad är normalt VA tryck vid avlämningspunkt
« Svar #10 skrivet: 02 december 2004, 16:05:23 »
Ventilen är "helt ny" (mindre än ett år). Så spänsten är det nog inget fel på. Vi var tvungna att installera en ny VVB tillfälligt i väntan på VP installationen etc. då den g:a sa upp sig pga ålder.

Jag har testat lite för att se när det läcker. Naturligtvis läcker det när man värmer mycket varmvatten pga av hög VV förbrukning. Då kan det läcka ur någon deciliter.
Det läcker även om man stänger vår g:a kranar (ej mjukstängande). Det beror säkert på de tryckstötar som uppstår. Då kommer det några centiliter max.

Testade även att se hur det är utan VV värmning (drog ur sladden till VVB). Även då läcker det en del konstant.

Tog även fram en "större" hink än förra gången jag mätte läckaget. Totalt läckage under 27h är 18l vid normalt vattenanvändande.

Efter många samtal med kommunen har jag nu fått tag på en hjälpsam person på deras tekniska kontor som ska göra en mätning av trycket hos oss. Enligt honom ska trycket inte vara högre än 6.5bar och inte lägre än 4,5bar vid avlämningspunkt enligt deras interna rekommendationer. Mitt tryck på 8,2 bar tyckte han var "på tok för mycket".

Vi får väl se vad hans besök ger.

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Vad är normalt VA tryck vid avlämningspunkt
« Svar #11 skrivet: 16 december 2004, 14:36:57 »
Lösningen är att sätta dit en tryckreducering pÃ¥ inkommande kallvattent. Lagom tryck för de flesta brukar vara ca: 4bar.  Med högre tryck slits även annan utrustning flotörventiler toalett, magnetventiler i tvätt/diskmaskiner osv. Samtidigt fÃ¥s oftast onödigt hög vattenförbrukning typ tvätta händer, diska/ skölja av under rinnande vatten osv. En tryckredusering att sätta in pÃ¥ inkommande kallvattnet kostar ca 1000 spänn och löser problemet. Byte av säkerhets ventil till en med högre öppningstryck förutsätter att beredaren och annan utrustning är godkänd för ett högre tryck än 9bar ;)
« Senast ändrad: 16 december 2004, 14:58:18 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Vad är normalt VA tryck vid avlämningspunkt
« Svar #12 skrivet: 16 december 2004, 21:05:19 »
I förra veckan var man här och mätte trycket. Just då låg det på 7,96bar vilket kommunens kille var acceptabelt. Så jag får väl investera i en själv.

Citera
En tryckredusering att sätta in på inkommande kallvattnet kostar ca 1000 spänn och löser problemet.
Jag har tyvärr inte hittat någon till det priset. Vid kontakt med vår lokala förmåga (Nacka/Stockholm) var svaret: En sån kostar 2400:- plus moms!

Så om någon har tips om var jag kan få tag på en tryckreducering (ej i plast) till lägre pris så blir jag ingen gladare än jag.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Vad är normalt VA tryck vid avlämningspunkt
« Svar #13 skrivet: 17 december 2004, 07:55:41 »
Somatherm 4315 RSK 5084069 drygt 1000 plus moms. Det kanske finns någon annan i Nacka som vet vad det handlar om. ;)
« Senast ändrad: 17 december 2004, 08:01:23 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Vad är normalt VA tryck vid avlämningspunkt
« Svar #14 skrivet: 18 december 2004, 02:02:11 »
Somatherm 4315 RSK 5084069 drygt 1000 plus moms. Det kanske finns någon annan i Nacka som vet vad det handlar om. ;)

Kan det månne vara denna?
http://www.somatherm.se/pdf/reducering%20315.pdf

Det finns egentligen bara en VVS butik i Nacka. Om det är rätt ventil ska jag be dom kolla priset. Det jag vill ha är antingen DN25 eller 28mm. Jag ska ringa till Somatherm på måndag och kolla vilka nummer som gäller för de olika anslutningstyperna

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!