Författare Ämne: Köldbärartemperaturer  (läst 8252 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
Köldbärartemperaturer
« skrivet: 24 oktober 2006, 23:30:28 »
Hej,

Är det nÃ¥gon av er som har lust att kommentera en graf för min köldbärare? Är det normalt att temperaturen följer ute-temperaturen sÃ¥ där fort och är deltat 'normalt'? Jag är ju ny pÃ¥ detta, men det känns som om deltat är i minsta laget  :-\

Hålet är 130m djup och beläget i Stockholmsområdet. Slangarna ligger c:a 3dm djupt två meter i mark mellan huset och borrhålet.

Redigering: Uppdaterat bild med värmebärare enligt önskemål.
« Senast ändrad: 24 oktober 2006, 23:57:47 av PerM »
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Köldbärartemperaturer
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2006, 23:37:16 »
Du måste lägga till temp på VB så man kan se hur hårt du belastar hålet!
Om du behöver värme i huset så kommer KB-temp att minska!, du har ju som lägst +7 grader f.n. inget att ora sig för, tvärt om!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Köldbärartemperaturer
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2006, 23:43:53 »
Ok, kul att höra :)

Denna graf visar en översikt över systemet över samma tidsperiod som den i första inlägget (så när som på några minuter).
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köldbärartemperaturer
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2006, 00:05:08 »
Jeg synes KBin varierer veldig ? Min variere ikke med mer enn et par tidels grader...
Delta ser også litt lavt ut, ca 2 grader ? Kanskje en ide å skru ned på kuldebærerpumpen ett hakk, 3-4 grader er vel ganske ideelt.

Romtemperatur variere også svært mye, antar du ikke har romføler ?

Du kan jo sammenligne med mine kurver her:

http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=143&H=&View=Rapport

Som du ser er både KBin/KBut og romtemperatur svært stabile.
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Köldbärartemperaturer
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2006, 09:20:17 »
KBin varierar väl inte mer än din? Din pump går ju varannan timme, min är ju stillastående i upp till åtta timmar, klart att KBin ökar då.

Jo, två grader känns lite lite för KB-delta, det är iaf vad min magkänsla säger mig. Kan man bara ändra köldmediepumpens varvtal utan problem och vad är rekommenderad inställning för en IVT C6? Jag vet inte vad den är inställd på för tillfället.

Jo, jag har en inne-givare, dessvärre sitter den i köket just nu så den kan vara lite missvisande. Jag tror att toppen man ser vid 23-okt 21:00 har med att ventilationen stängs av runt den tiden.
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köldbärartemperaturer
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2006, 10:34:16 »
Ok, uttrykte meg kanskje noe uklart. Det jeg mener er minimum KB-temperatur. Din ser ut som den varierer mellom ca. 7 til 9 grader, det var det jeg synes var rart. Men det er kanskje bare grafen som er vanskelig å lese, en graf over kun 1 døgn hadde nok vært enklere å analysere.

Det er bare å endre KB-pumpen, ikke noe problem. Du ser jo lett hva den står på om du åpner opp varmepumpen. På min er den nede til høyre bak REGOen.
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Köldbärartemperaturer
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2006, 11:20:07 »
Ok, jo den ser ju ut att följa utetemperaturen...jag gissar pÃ¥ att den helt enkelt inte hinner gÃ¥ länge nog för att stabilisera sig till borrhÃ¥lets temperatur  Sc:,h
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
SV: Köldbärartemperaturer
« Svar #7 skrivet: 11 december 2006, 19:42:34 »
Hej

Vet inte om detta hjälper dig men jag ringde och diskuterade med en servicetekniker på Autoterm (=IVT) för ett par veckor sedan och han meddelade att man bör ha ca 3 till 3.5 C delta T över Brine för at få bästa verkningsgraden.
Vi diskuterade C/E 9 och C/E 11 men jag antar att det gäller för flertalet av deras moderna pumpar.
Vet du vilken fart du har på Brine pumpen?

Mvh

Peter
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köldbärartemperaturer
« Svar #8 skrivet: 14 december 2006, 09:38:40 »
Jag tror att dina värden kan indikera att du har ett bra vattenflöde i din borra, den återhämtar sig snabbt även efter längre körningar.
Förmodligen vet du dock inte innan vintern har gått hur pass bra det funkar, men än så länge ser det bra ut Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Köldbärartemperaturer
« Svar #9 skrivet: 15 december 2006, 12:43:53 »
Hej

Vet inte om detta hjälper dig men jag ringde och diskuterade med en servicetekniker på Autoterm (=IVT) för ett par veckor sedan och han meddelade att man bör ha ca 3 till 3.5 C delta T över Brine för at få bästa verkningsgraden.
Vi diskuterade C/E 9 och C/E 11 men jag antar att det gäller för flertalet av deras moderna pumpar.
Vet du vilken fart du har på Brine pumpen?

Mvh

Peter


Hehe, denna gamla tråden har fått nytt liv :)
Jag har ändrat från läge tre till läge två på brine pumpen, och om jag inte mins fel så har jag numera 3-4 ºC delta KbIn-KbUt.
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Köldbärartemperaturer
« Svar #10 skrivet: 15 december 2006, 12:45:09 »
Jag tror att dina värden kan indikera att du har ett bra vattenflöde i din borra, den återhämtar sig snabbt även efter längre körningar.
Förmodligen vet du dock inte innan vintern har gått hur pass bra det funkar, men än så länge ser det bra ut Thumbsup

Man kan ju hoppas! :)
Frågan är när vintern kommer....fortfarande grönt gräs och +5-10 ºC..... ::)
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!