0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag är dålig på thermias betäckningar hur kw är en thermia villa 75?
..... hur varmt har ni / vill ni ha inomhus ?
Börvärde 50 grader vid -2 ute verkar väldigt mycket, antagligen har du ett högtempsystem eller så stryps flödena i radiatorerna på nåt sätt.Är alla termostater fullt öppna?
Jag tror också att 20-30 cm isolering på vinden skulle sitta bra, förmodligen har du bara lite sågspån där uppe.Framleding 50 ºC vid -2 är ganska högt, men diffen mellan fram och retur på 7 ºC är ju helt ok.Eftersom du måste ha 50 ºC nu så måste värmen försvinna någonstans och då är det upp genom taket i försra hand och sedan genom väggar och fönster.
75:an ska väl ge 6,8-7,1 kw ... i ert fall troligen 6,8 så det är väl bara lite märkningsfusk som vanligt.Men i ert offertunderlag så finns det väl en kalkyl ... där det finns en rad som anger vid vilken temp det är beräknat att tillskottet ska gå in .det finnsju många påverkande faktorer men i stort sett så är ju den siffran nåt som leveratören har att leva upp till ... och jag skulle bli förvånad omdet ´står -2 där.
Håller med. Blir elementen riktigt varma eller bara ljumna. 50grader känns kanske hett när man tar på elementen. Vad kör du på för "rumbör"? 21-22grader??/Lars
Vilken inomhustemp har du?Mitt råd är detta, nolla ut knäckningen tills vidare. Hitta grundkurvan med rumbör på 20º.Denna bör man inte ändra (rumbör) i varken första eller andra hand, det finns bättre inställningar att ta till.
Jag vill lägga mig i detta för innan kurvan skall justeras in måste flöde komma fram till alla radiatorer i hela bostaden.Det är en balansgång med strypningar etc. Är det enrörssystem blir det värmefall efterhand som värmen passerar de olika radiatorerna. Men fortfarande skall alla få värme fram via baypass över radiatorerna.
....Eftersom alla värden på KB-in/ut och VB-in/ut ser normala ut återstår frågan, har du verkligen fått en villa 75:a? eller har leverantören blandat ihop några leveranser?
Hur kan man veta om det är en 75:a eller inte? Finns det något sätt att se det på?Finns väl inte i service menyn iallafall? Kan man på något sätt se det i mjukvaran?Eller måste man öppna pumpen eller nåt?
hopplaa . . . nu har proffsen vaknat till liv ... och allt ni säger om stryp och flöde är såklart rätt men jag är ganska säker på att det ofta funkar bra utan att finlira i botten på elementen ... i mitt gamla system finns inte några strypningar överhuvudtaget och det är byggt så sent som -43. Min fundering är såhär ... om upphovsmannen till länken känner att han ändå har en temperatur som är runt dom 20 som önskas ... och med en HYGGLIG fördelning i huset ... ja då kvarstår faktum ... pumpen OCH tillsatsen går väldigt mycket.Tror att det är stor risk att man hamnar i ett långvarigt trimmmande ... och var så säker ... leverantören kommer att heja på DET spåret för det ligger ju utanför hans ansvar .Nej åter till grundproblematiken ... antingen är energikalkylen fel eller så ger pumpen för liten effekt. ... och BÅDADERA är leverantörens ansvar!
.....och sist men inte minst ... låt oss nördar härinne få veta hur det går ... för det är ju feedbacken som för forumet framåt !
Borra är 130m. Berget kommer efter ca 40cm.Vi bor i Huddinge utanför Stockholm.Huset är från 1927 och det är självdrag. Mer isolering hade säkert inte skadat.Vi förbrukade ca 3,5 kubik olja per år.Menar du att de antagligen gett oss en för klen anläggning?
hopplaa . . . nu har proffsen vaknat till liv ... och allt ni säger om stryp och flöde .................Nej åter till grundproblematiken ... antingen är energikalkylen fel eller så ger pumpen för liten effekt. ... och BÅDADERA är leverantörens ansvar!
Efter alla undersökningar och feltester så verkar det nu som att det är en underdimensionering som det handlar om.Vi undrar nu lite hur långt installatörens ansvar sträcker sig i detta fall?Vi visste i stort sett ingenting om bergvärme och förlitade oss på deras expertis...Kan tillägga att Brine ut/Brine in idag låg på -1/1 ºC... är inte det väldigt lågt?
Hur var det med borrhålet är det bevisat hur mycket vartten det finns i det eller 1. Fel kompressorstorlek monterad i "rätt" hölje ... osannolikt javisst men konstigare saker har hänt, så plocka av fronten och läst kompressorns beteckningar .2. Att kompressorn skulle snurra men ge för låg effekt ... också osannolikt och svårmätt men lättast att kolla med varmvattenproduktion förmodligen, sen hur lång tid det tar att höja varmvattentempen tex 10 grader och mata sedan in värdena "här" ... jag kan INTE räkna ut om det är ok ... men andra kan !3. Felbedömning av energibehovet ... låt nån "tredje part" komma hem och besktiga ... är det stora fel så känner ett proffs det direkt.
Två frågor till!Har någon "expert" från Thermia gjort någon bedömning ? ... begär isåfall att få den skriftligt ."Gissningen " om fel i köldmedia .... var det bara en dålig gissning?
T ex byggår för huset.Finns det kalkyler från leverantören ?Vilken input ligger till grund för dessa?- Års förbrukning. ( hur är den framräknad?)  hur värmdes huset förut?  Var det olja? , hur mycket gick det åt?vilken innetemp räknade ni på?Håller ni den innetempen?Värmer ni samma ytor (lika mycket) som förut?Vilka andra leverantörer räknade på installationen?Har de samma grunddata i sina kalkyler?Hur stor var den största pump som erbjöds av någon leverantör?Den minsta?/Erland
...Tyvärr (kanske?) kollade vi inte med någon annan leverantör, våra grannar hade använt sig av dessa och var nöjda....
Lite grov överslagsräkning säger mig dock att ditt max behov är 28(MW)/3 = 9.3 kWVissa räknar t o m med 2.7 och då behöver du upp till 10kW. Så det finns en risk att din pump fungerar som den skall, men helt enkelt så liten att du 'behöver' tillskott.
Citat från: eleson skrivet 14 mars 2006, 18:26:47Lite grov överslagsräkning säger mig dock att ditt max behov är 28(MW)/3 = 9.3 kWVissa räknar t o m med 2.7 och då behöver du upp till 10kW. Så det finns en risk att din pump fungerar som den skall, men helt enkelt så liten att du 'behöver' tillskott.I kalkylen står det att tillskottet ska gå in vid -6,1 ºC, men vårt tillskott går vid 0 ºC också.Vi uttryckte vår oro för installatören redan innan för han hade ett förslag på en kraftigare värmepump också, men menade attVilla 75 skulle räcka för oss.. (trist att vi inte stod på oss för den andra..)
Skillnaden mellan Brine in och Brine ut är bara 2 grader. Detta värde skall vara 4 grader. Jag tar det som tecken på att pumpen inte tar ut den fulla potentialen ur berget. Är detta ett tecken på felaktig hastighet på cirkulationspumpen och/eller något annat.
Jag undrar varför installatören från början satte 22 ºC på rumbör, trots att vi sagt att vi vill ha 20 ºC inomhus...??
.... HUR stort problem är detta
Rumbör har INGET med önskad innetemp att göra, det är bara en av Thermia olyckligt vald benämning på parallellförflyttning av inställd kurva. Ställ tillbaka Rumbör på 20. Vilken hastighet står brinepumpen på?
Är det en allmän uppfattning att om man har Brine ut/ Brine in på -1/1 ºC som vi har att det är klen effekt från berget och att vi antagligen skulle behövt borra djupare för att få våran anläggning att fungera bättre.
Hur får man en bra effektuppskattning enklast är min ide med att producera varmvatten och mäta tiden för t ex en 10 gradig höjning bra eller dålig???
Dock funderar jag över en sak. 125 + 40 m2 i 1,5 plan och 3 m3 olja i ett hus som är byggt på 1920-talet. Det är låg förbrukning. Skulle jag ha gissat utifrån byggår och yta hade jag sagt 4 m3 eller tom lite över detta. Det är väl ingen uppgift från tidigare ägare?
Sedan säger han att eftersom vi haft så hög framledningstemperatur hade det inte hjälpt så mycket med en kraftigare värmepump (?)...
Roland, Vad är det gör att du inte lutar åt en för liten pump?speciellt en villa som (om jag minns rätt) tappar mer i cop/uteffekt vid höga framledningstemperaturer./Erland
...Mest jämförelse med mina förhållanden. ...
Undrar en sak.. vad vore bäst för oss? - Fixa fler radiatorer, kanske en fläktkonvektor (eller vad den nu heter)eller..- Djupare borrhål + en kraftigare VPDetta är nog inte helt lätt att svara på, men det finns ju lite bakgrundsmaterial..
Årsförbrukningen är framräknad till 28000kW och VV 5500kWh och det bygger på 3,5 kubik olja med panna på 80% verkningsgrad.Vi gjorde i verkligheten av med ca 3 kubik olja per år.
Bara så att jag förstår: de 5000kWh , är det en el vvb som gått vid sidan av oljebrännaren, och brännaren har bara hanterat värme produktion?Eller skall jag läsa det som 22500 kWh värme samt 5500kWh VV?/Erland
I mitt datablad så ger Thermia Villa mellan 7,1 och 6,8 kW. Medeluteffekt blir då max 7 kW. Avgiven energi blir då (4586*7)+(669*3)+(156*6)=35045 kWh vilket är rimligt för det husets som nämns.Sen funderar jag också på rimligheten i att ett 20-talshus på 165 m2 klarar sig på 3 kbm olja/år.En fråga som jag inte sett i tråden är om oljebrännaren stängdes av sommartid så att sommarvarmvatten gjordes med elpatron?
En fråga som jag inte sett i tråden är om oljebrännaren stängdes av sommartid så att sommarvarmvatten gjordes med elpatron?
Tillägg: Har ni möjlighet att med hjälp av elräkningarna beräkna hur mycket el pumpen bör ha förbrukat? Hushållselen bör inte variera så mycket år från år.
Samtliga mina element var KRAFTIG strypta innanför termostatet. När jag öppnat upp alla dessa, så gick jag från kurva 48 till 40 eller ngt sådant (och nu när det är vamt ute, vekar jag kunna gå till 37...). Inte en tillskottstimme el på hela vintern, inte ens nätterna med -13 grader :-)Vet inte om detta är något ni har behandlat i tråden redan...