0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har själv en Panasonic HZ9RKE-5 som värmer mitt hus. Valde bland olika Panasonic enbart för att ja kan styra den med Verisures app. Panasonic gör bra pumpar.En arbetskamrat köpte uppföljaren HZ25TKE till sitt garage. Vet ej exakt storlek men det är ett rejält dubbelgarage med mekhörna och ett utrymme med dörr. Lite drygt 50kvm i alla fall.Jag har haft min sedan 30/6 2017 och han sedan slutet av november 2017.Dom ger bra med värme det kan du va lugn för. Min går som bäst när det är några minusgrader ute. Runt nollan märker man av avfrostningarna. Är det kallare går den kanske ett par timmar. Utedelen rinner det verkligen vatten ur när den avfrostar, det blir inte en frostgnutta kvar.Min kostade precis under 19000kr installerad och arbetskamraten ca 20-21000kr. Helt okej för en bra maskin.
Nya data:Farsans nybyggda garage om 40m2 drog 936 kWh året som gick, 16°C inställd innetemperatur.Samsung Smart 9.Väggar:70 timmer70 + 45 isoleringTak:400mm2st portar:HörmannBlev tydligen 9°C kallt inne i garaget, innan elementen drog igång, men då var det -28.6°C ute.Jag kommer ha Väggar:35mm panel45+95 mm isoleringTak: 500 mm lösullPortar:2st Hörmann
Nu superrea på FH25VEHZ !https://varmepumpshopen.se/produkt/mitsubishi-fh25-vehz-635/9799kr inkl. frakt och WiFi-styrning (AirPatrol?)Svårt att få tag i något bättre för under 10kkr-klassen tror jag. Ska fråga hur länge rean pågår, lutar dock åt ett köp.Detta ger mest VP/kr och det skulle ta 15-20 år att tjäna in en pump med högre SCOP.Edit: Jula har en raid på Zibro SCJA-2516 för 5999:-Skulle ta 15-20 år att tjäna in merkostnaden med en Zibro, fast tvivlar att den håller mer än 7 år.
För det priset kommer deras Mitsubishi modeller knappast troligt från Mitsubishi Electric Sverige, gissar på ett land på andra sidan vattnet men billigt är det Kolla bara så inte installationskostnaden totalt skenar iväg om det behövs tillägg utöver "standardinstallation", fixar man installationen själv brukar det inte vara 5års garanti så detta får man ta med i prisjämförelser.
Nä det är inga piratkopior eller andrahandsortering Gäller bara att kolla så hela modellbeteckningen stämmer så det inte är en Sydeuropa modell men tror det är relativt ovanligt nuförtiden. Med tanke på priset så handlar dom inte av Mitshubishi Electric Sverige och får därmed ingen garanti och support via dom, dom kör egen import från land/länder där inköpspriset är lägre och får då sin garanti/support via det ledet. Förr var det betydligt mer paralellimport än vad det är nuförtiden.Precis som förr så får jämföra priser med vad som ingår i tex garantier/Support/installationskostnad.
Kan det vara piratkopior? Eller vad menar du? Andrahandssortering?Jag har räknat att det är ca 40W/grad för garaget:1.6-1.8 kW vid DVUT(-25 - 30°C) och 16°C innetemp.Fryser innedel/utedel vid strömavbrott och svinkyla? Eller är det vattenledningar och färger man tänker på först och främst ?
Utedelen som är det som är viktigt och den ska ha ändelsen VEHZ. 635 är vad Canvac kallar/kallade sin Q Heat (FH25VEHZ) som säljs tex i Elon butiker och har ingenting med Mitsubishi Electric att göra utan är bara deras koncept precis som att Sverigepumpen har egna namn på Panasonics modeller.Blir svårare för kunderna att jämföra priser då mot motsvarande fabrikats riktiga modellbeteckningar
Sorry, är trött i hjärnan på fredagkväll.."Mitsubishi FH25 VEHZ 635" heter den på hemsidan, is dat good or bad?
Det låter optimistiskt med 1.6-1.8kw vid DUT för 40kvm garage ! Men bra isf .
Betongplatta 0.125 W/(m2*K) 40m2 = 5W/KVäggar 0.275 W/(m2*K) 60m2 16.5 W/KTak 500mm 0.1 W/(m2*K) 4 W/KPortar/fönster 10W/KAlltså ca 40W/K med förluster + lite ventilation.DVUT -25°C (16+25)40 = 1640 W
400mm under plattan . Rejält och bra !!Har själv endast 100mm under plattan med ingjuten Elslinga på 1500w. Använde det första vintern men den slukade massor av Kwh !!
Försökte ge dig en hint tidigare om att dom kan komma från andra sidan östersjön men kände att jag inte kunde skriva mer än så vart deras Mitsubishi Electric kommer ifrån För bäst pris köper man utan garantier och tar eventuella garantier på egen bekostnad, gäller då att man köper modeller som har funnits ett tag och som man vet har lite problem så man inte hamnar i en dyr situation med en massa kostsamma garantiärenden.Perfekt att sälja löst med 2års materialgaranti på postorder då man inte behöver lägga ut några kostnader för eventuella resor/felsökning Men priset är svårslaget
Är utedelen en VEHZ så är det samma modell och inga prestanda skillnader som jag skrev tidigare.Står väl VEHZ på deras hemsida så då är det "rätt"Gäller bara att man värderar produkten rätt i förhållande till vilka tex garantier man får för priset, enbart 2års materialgaranti där man själv står för eventuella arbetskostnader vid en reparation.Man ser ibland på tex forum tips om kampanjer men inte alltid dom tipsen är så bra för alla som inte har full koll.Många läser inte så noga vad man egentligen får för garantier vid enbart köp av en lös värmepump från en del firmor och kan bli en överraskning om det händer något med produkten och man eventuellt står utan garanti eller med materialgaranti och en dyr oväntad kostnad uppstår.
Se till att du även borrar svagt nedåt så det är fall från innerdelen och ut.
Har han bara rätt cert så är principen densamma och man behöver ingen Mitsubishiutbildning Följer även med en installationsanvisning om någon skulle känna sig osäker på tex elanslutning.Går lite kablar redan ser jag så du kanske redan kikat i anvisningarna.
Dimensionen stämmer.Rör har väl montören ?
Om du går in på www.mitsubishivillavarme.seScrolla längst nerKlicka på styr värmepumpKicka på manualerDär är en ganska nyinlagd beskrivningKass på att länka så du får går in på deras hemsida
Har du inte en modell där den sitter monterad från fabrik så brukar man placera dom på sidan eller ovanför.Kan bli lite dumt om du petar in den tex bakom höljet där röret ligger innan installation, du kan behöva göra en reset eller något och kan då behöva komma åt den lätt
Min är kopplad på samma matning som krypgrundsavfuktaren går på med egen säkring och jordfelsbrytare.Uttaget till pumpen kan jag stänga av med en app.Vill inte ha något mer än inneenheten inne på väggen.Rören utvändigt täcks av en vit plåt och vi har vitt hus så det ser bra ut. Plastkanaler känns väl sådär. Får hoppas att färgen fäster ordentligt.
Kapar tråden lite snyggt (hoppas det är ok), vit plåt säger du? Samma stuk som plastkanalerna fast då i plåt?Har kollat runt efter lite alternativ till alla de där fula plastkanalerna som man ser uppmonterade men inte hittat något.
Nu är inte jag någon mästare att avgöra måleri, men det ser ju bra mkt bättre ut än den blanka vita plasten som brukar sitta på väggarna.Sandpapprade du något och preppade innan eller var det rock'n roll direkt ur kartongen?`
Det är väl din flexslang som kommer visa hur bra färgen är
Det är en relativt liten volym som är välisolerad så det blir nog knepigt att hitta optimal inställning när utetemperaturen varierar rätt mycket över dygnet.Kan bli en hel del on/off nu.Annars är det bara prova med och utan i see sensor, auto på fläkten kontra egen fast inställning.Men du får nog jämföra med några dygn på varje om det ska ge något.På mitsubishis hemsida ligger nog servicemanualen om du vill grotta ner dig lite mer
När värmepumpen går på låg effekt (rated frequency) så får man god utnyttjande av både förångare och kondensor vilket ger låga temperaturskillnader i kylkretsen, vilket ger hög COP.Det blir lite som om du tänker luftmotstånd när du cyklar, ju saktare du cyklar desto lättare går det.Det knepiga med detta är att om det är 15 grader varmt inne och 20 grader varmt ute så behöver man ju ingen värme, så den siffran är ju bara rent teoretisk.Vid -10 grader ute och "rated frequency" kan du värma ca 72 m2.Har du större yta att värma, eller det är kallare ute så kommer COP att vara sämre än 5,36 eftersom kompressorns varvtal måste ökas, med försämrad COP som följd.
Du kan köpa bättre vibrationsdämpare: https://www.energibutiken.se/sv/vibrationsdampare/146-vibrationsdampare-premium.htmlArbetsbrytare skall sitta vid alla fast installerade maskiner om installationen utförs korrekt enlig elsäk föreskrifterna. (Synligt eller låsbart brytställe = kontakt eller låsbar tvåpolig brytare)Sen kan man ju alltid ha åsikter rörande detta.Vet att det var ungdomar som stängde av aggregaten för kyl och frysdiskarna i skolköket i grannbyn vilket nästan förstörde all mat de hade där.Hade jag värmepumpen på en stuga på en turistort i fjällen där det rör sig mycket fyllerister kanske jag inte skulle vilja ha en brytare lättillgänglig heller.
Nice! Går det att krångla dit fjädrarna utan att riskera böjning av kopparrören? Rickard, finns det någon öppet köp-garanti på fjädrarna om det mot förmodan inte skulle hjälpa?
Synd att du inte hade tid att beställa en mer prisvärd elmätare med bättre funktionalitet och dessutom MID-certifierad...https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/264-elmatare-1-fas-enfas-sdm230-mid.htmlMen att du vill logga är bra! Skall bli intressant att se vad du kommer fram till.Jag är också i färd med att sätta in en luftvärmepump i vårt vardagsrum (om jag får Sambon med mig), mest för kyla på sommaren, men även för att vår nu typ 15 år gamla vattenburna fläkt-takkonventor börjar få lite lagerljud, och för att det är kallaste rummet i huset om jag inte kör fläkten på takkonvektorn på fläktläge 2 eller 3 vilket är störande.Även jag kommer att logga värmepumpen för att se vad det kostar, både att värma och kyla, det skall bli intressant, startar en specifik tråd om det projektet.
jag undrar om jag uttryckt min åsikt om kinesiska produkter innan...
Har en WiFi-kamera riktat mot tre Ikea Sparsnäs och husets vattenmätare, så kan man ha lite koll på el och vattenflöde (bör rimligen vara noll!) när man är bortrest!Fattigmansloggning säger ni? Kanske! Men det funkar för mig, som Stig Strand säger
410W vid -7°C är inte mycket. Min låg på 412Wh kl 8 idag men den värmer huset plus att vi eldade i kaminen igår kväll och den var fortfarande varm nu imorse. -3°C var det när jag gick upp.
jaa i-see följer inte dig utan letar efter de områden som behöver mer värme eller kyla och riktar luftströmmen därefter