Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köpråd Luft/luft pump 1½ villa på 130kvm  (läst 1552 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HerrMagnus

  • Gäst
HerrMagnus
Köpråd Luft/luft pump 1½ villa på 130kvm
« skrivet: 18 september 2019, 20:50:48 »
Hej gott folk!
Skulle verkligen uppskatta lite råd gällande inköp av luft/luft pump.
För trots timmar spenderade på att läsa runt blir jag inte nå klokare.

Först låt mig presentera förutsättningarna:
Fristående 1½plans villa från 82 på ca 130 Kvm.
Idag endast upvärma av direktverkande elradiatorer, gör av med ca 18000 kwh / år (totalt).
Vi bor i Mölndal så vi har väl inga direkta varga vintrar här :)

Det vi söker är som sakt en gedigen kvalitets luft/luft värmepump som kompleterande uppvärmning.
Men de är ju en ren djungel!

Har som sagt googlat och läst i timmar, men tycker inte jag blivit nå smartare..
- Vilken pump skall man välja?
- Hur hittar men en seriös säljare och installatör?
- Jag har en ide vart den kan sitta, men är det en bra plats?

De är ju lätt att hitta billiga pumpar på nätet med tillhörande installation men då man själv saknar kunskap och känner viss skepsis till detta med att köpa något av ett företag på nätet som sedan utan mitt godkännande väljer en installatör som de sen inte tar 100% ansvar för.

Så råd och rekomendationer tas gärna emot! :)
Tack på förhand // Magnus

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpråd Luft/luft pump 1½ villa på 130kvm
« Svar #1 skrivet: 18 september 2019, 21:12:07 »
Enklast är nog som vanligt att ta hem några återförsäljare i din närhet så dom på plats kan se förutsättningarna och ge förslag på modell , placering och ett totalpris.
Googla på lite omdömen om dessa firmor , tyvärr kan företag både göra ”egna” bra inlägg om sig själv samt klanka ner på konkurrenter så ta det du läser med en nypa salt.
Förhoppningsvis känner du själv vid besök vilken återförsäljare som har bra argument och verkar seriös eller att du har någon granne/bekant som även rekommenderat den återförsäljaren.

Du kan även börja med att lägga ut planlösning och bilder på forumet för att få lite förslag och åsikter innan du tar hem några återförsäljare så du har lite mer på fötterna
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpråd Luft/luft pump 1½ villa på 130kvm
« Svar #2 skrivet: 19 september 2019, 05:43:33 »
Jag skulle säga att du skall titta på dels garantierna, finns ingen anledning att köpa en luftvärmepump med mindre än 5 års garanti.
Gärna en lokal installatör som funnits med några år, denne vet vad som fungerar, och de som hållit på i några år har nog som regel slutat sälja sånt som inte fungerar, det är för dåligt betalt att hålla på med garantireparationer.
Det finns rätt många fabrikat som jag bedömer vara av god kvalitet, t.ex. Toshiba, Panasonic, Mitsubishi Electric, Fujitsu, Daikin, finns säkert fler.
Viktigare är nog att titta på modellerna, inte alla är i toppskiktet just när det gäller bra effekt vid Svenska förhållanden, väljer du någon av de billigaste inom varje tillverkares produktportföljs så brukar de vara mindre "nordenanpassade" än de dyrare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Köpråd Luft/luft pump 1½ villa på 130kvm
« Svar #3 skrivet: 19 september 2019, 07:03:57 »
Jag är jävig i detta fallet då jag installerar åt Friggahuset.

Men dom har kört kampanj på Panasonic HZ25UKE nya modellen. (13000:- för maskin och 5700:- installation och rot på det)

Annars är ju Fuji, Mitsubishi, Dajkin bra märken.

Sen är det ju alltid svårt med 1 1/2plans hus men det är ju ingen skillnad mellan tillverkarna.

Utloggad Raj

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpråd Luft/luft pump 1½ villa på 130kvm
« Svar #4 skrivet: 20 september 2019, 22:31:07 »
Jag personligen tycker att luft-luft värmepump är verkligen det bästa och billigaste värmesystem som finns i nu laget. De kostar mellan 15000SEK tilll 20000SEK med installation. Blir lite billigare med ROT avdrag. Priset varierar beroende på tillverkare och storlek. Alla andra värme system kostar mkt mer. De (LL-VP) verkar vara mkt pålitliga. Min Toshiba RAS 13 är 14 år gammal och bara går och går. Jag har en Mitsubishi FH35 i sommarstugan och den är också bra.
Det är viktigt att du har ett öppet planlösning för att kunna sprida värme runt huset. Luft luft värmepump ska helst monteras i det största rummet för att kunna sprida värme. Det går bra i hallen också vid öppet planlösning. Det finns flera trådar ang. placering av innedel i den här forumet, läs de. Det är oftast svårt att få luften att flytta uppåt mot övre våning. Jag skulle köpa större VP (t.ex anpassad för 150-160kvm). Då har du större marginal vid hårt kyla och pumpen behöver inte jobba för hårt. Jag skulle hålla mig till större välkända tillverkare (typ Mitsubishi, toshiba, daikin, Fujitsu, samsung, Lg, med flera), helst Japansk eller Koriansk. Det är alltid bra med lokal montör och bra försäkring och lång garanti. Jag fick 5 års garanti med Mitsubishi. Jag skulle våga gissa att du kommer att lätt spara 4-5 tusen KWH/år med LL-VP om öppet planlösning och placering är rätt. Lycka till.
« Senast ändrad: 20 september 2019, 22:33:29 av Raj »
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt på 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. Två vuxna och två tonåringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/år (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/år. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger års total förbrukning på 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!