Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat som beter sig konstigt  (läst 7415 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #30 skrivet: 17 september 2018, 18:45:41 »
Är det endast vid vv tillverkning som fyrkanten kan förekomma?
Så du föreslår att jag luftar och spolar system ännu mer för att få bort eventuell luft. Eller finns det nåt annat som kan orsaka fyrkanten förutom för lite gas?
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #31 skrivet: 17 september 2018, 19:12:00 »
Jag får nu fyrkant varje gång den gjort klart vv.
I början skrev du att pumpen kör 40min vv och 20min värme, det gäller väl bara om det finns behov av båda? Behov enbart vv så bör pumpen köra på tills fyrkanten kommer, min kör till 58 grader och tar ca 40 minuter.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

youji

  • Gäst
youji
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #32 skrivet: 18 september 2018, 07:20:16 »
Är det endast vid vv tillverkning som fyrkanten kan förekomma?
Så du föreslår att jag luftar och spolar system ännu mer för att få bort eventuell luft. Eller finns det nåt annat som kan orsaka fyrkanten förutom för lite gas?
Du borde fått bort luften om du har gjort som du beskriver.Lilla fyrkanten får du i displayen när tryckrörstemperaturen går över max.När din pump tillverkar varmvatten så går kompressorn på max och kör till DP löser.Men jag tycker du ska sätta startvärdet till orginal 44 istället för problemet blir om du har lågt ställt startvärde så finns risken att RP börjar styra för om den startar på 40 och tiden 40minuter för varmvatten inte hinner gå klart så växlar den över till värme och då startar den igen för varmvatten.Du borde inte ha mer än 2-5 starter för varmvatten om ni nu inte är storförbrukare.Kolla varmvattentemperaturen och inte i servicemenyn när kompressorn vilken temperatur du får när den stannar.Du beskrev att KB-pumpen hade liten diff och det är lite oroande.Du har ingen G3.Gå in i manuelltest och ändra tiden till 13 så visar grafen 1dygn för att se hur många starter du har.

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #33 skrivet: 21 september 2018, 19:50:26 »
Nu sex dygn efter avkalkning av beredaren har vp gÃ¥tt 14h och tillverkat vv i 6h. Strax efter kom vv temp upp till 51 grader men verkar vara nu vara stabilt kring strax under 50. Här bildserie tagen pÃ¥ 24h loggning och strax efter att den avslutat vv produktion. 
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #34 skrivet: 22 september 2018, 18:45:57 »
Vad tycker ni, är det ok när vp startar vid 44grader och efter tillverkning ligger tempen på 46, ska den inte stiga högre än så?
Också ser man ju att bilden av vv tanken i displayen endast visar halvfull efter avslutad vv tillverkning. Avkalkningen gav ingen förbättring, ser nån därute nåt med inställningarna eller kurvorna som kan tyda på att nåt annat är fel.
KB in /ut diff är nu 1 grader, 5 in och 4 ut. Har ställt KB-cirk.pump till 1:ans hastighet med det är ändå samma värden.

Antalet starter är väl okej antar jag, medeltempen här har väl varit kring 10 grader på dygnet.
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

youji

  • Gäst
youji
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #35 skrivet: 23 september 2018, 07:17:17 »
Vad tycker ni, är det ok när vp startar vid 44grader och efter tillverkning ligger tempen på 46, ska den inte stiga högre än så?
Också ser man ju att bilden av vv tanken i displayen endast visar halvfull efter avslutad vv tillverkning. Avkalkningen gav ingen förbättring, ser nån därute nåt med inställningarna eller kurvorna som kan tyda på att nåt annat är fel.
KB in /ut diff är nu 1 grader, 5 in och 4 ut. Har ställt KB-cirk.pump till 1:ans hastighet med det är ändå samma värden.

Antalet starter är väl okej antar jag, medeltempen här har väl varit kring 10 grader på dygnet.
Hej.Vet inte om det låter som du har luft kvar men du borde inte ha det.Integral på 140?Vill du ha så lång gångtid för värme?Har du någon Extern tank?Testa så att det är DP som strular för dig genom att sätta kontakten på B-porten istället tillfälligt för det som händer är att den DP-b bryter på 32bar för att se om du får upp temperaturen.Kolla även nu är det är kallare ute så borde inte värmestoppet ligga på (Sänk till typ 12grader) för har du ett värmeöverskott och samtidigt gör den varmvatten ska den räkna ner integralen mot 0 och kolla att den verkligen gör det så den inte bryter för exempel hysteresen/tryckrörstemperaturen.Har du värmeunderskott ligger integralen still.Vidare så är det koll på växelventilen så den inte läcker ut värme till värmesytemet.Har du ingen tank så ställ integralen typ 80 för 140 är lite väl mycket.

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #36 skrivet: 23 september 2018, 14:04:09 »
Hej.Vet inte om det låter som du har luft kvar men du borde inte ha det.Integral på 140?Vill du ha så lång gångtid för värme?Har du någon Extern tank?Testa så att det är DP som strular för dig genom att sätta kontakten på B-porten istället tillfälligt för det som händer är att den DP-b bryter på 32bar för att se om du får upp temperaturen.Kolla även nu är det är kallare ute så borde inte värmestoppet ligga på (Sänk till typ 12grader) för har du ett värmeöverskott och samtidigt gör den varmvatten ska den räkna ner integralen mot 0 och kolla att den verkligen gör det så den inte bryter för exempel hysteresen/tryckrörstemperaturen.Har du värmeunderskott ligger integralen still.Vidare så är det koll på växelventilen så den inte läcker ut värme till värmesytemet.Har du ingen tank så ställ integralen typ 80 för 140 är lite väl mycket.
Jag har ingen tank men tycker det har fungerat bra, ingen ojämn värme i huset.
Bytte plats på DP till B , nu är framledningstemp 60grader och VV blir 52 grader så lite bättre är det allt.

Besökte en vän som har en diplomat 8 idag, följde med VV tillverkningen och den skillnaden till min pump är att framledningstemp är högre ända upp till 60grader, och när den tillverkade vv gick denmycket längre innan hetgastempen steg över 100.
Kanske det är så att DP kan ha nåt fel, trots allt??
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #37 skrivet: 23 september 2018, 20:41:04 »
tycker själv att det verkar vara solklart att problemet är att driftpressostaten slår ifrån för tidigt. Då framledningstemp kommit upp till 56 grader går den endast en kort stund innan den slår ifrån. Det gör ju att den inte hinner värma nåt vatten.
Att byta till position B på DP höjde endast framledningstemp, men fortfarande går den alltför kort stund vi max framledningstemp.
Jag vet inte hur en DP fungerar så jag kan inte avgöra om det kan vara nåt fel på den. Alternativ på möjliga fel är som jag uppfattar det i dagsläget:
- söndrig DP
- gasbrist?
- fortfarande luft som ställer till det.
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

youji

  • Gäst
youji
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #38 skrivet: 24 september 2018, 11:31:42 »
tycker själv att det verkar vara solklart att problemet är att driftpressostaten slår ifrån för tidigt. Då framledningstemp kommit upp till 56 grader går den endast en kort stund innan den slår ifrån. Det gör ju att den inte hinner värma nåt vatten.
Att byta till position B på DP höjde endast framledningstemp, men fortfarande går den alltför kort stund vi max framledningstemp.
Jag vet inte hur en DP fungerar så jag kan inte avgöra om det kan vara nåt fel på den. Alternativ på möjliga fel är som jag uppfattar det i dagsläget:
- söndrig DP
- gasbrist?
- fortfarande luft som ställer till det.
Hej! Din väns Diplomat gör varmvatten upp till 60G?Låter mer som den gjorde en legionella körning om det nu inte var en nyare Diplomat.Om den inte bryter på hysteresen/tryckrörstemperaturen så är det nog gasbrist .Har du ingen större tappurtag för varmvatten så borde din pump hinna köra från 44g-52-55 runt 20 minuter(Min kör på 18 minuter från 42g) när DP-bryter.Det kan vara så att DP inte hinner återanslutasig efter varmvattenkörningen när nästa startar för då blir det kort körning.Angående luft kan du lufta lite mer om det är så att du har kvar en luftficka men är tveksam till luft.Tror inte du märker någon större skillnad om du ställer ner integralen till 80.Integralberäkningen uförs genom att ditt bör-värde och är värde beräknar ifrån din framledningstemperatur.Exempel om din framledningstemperatur ligger 4grader över börvärdet så räknar den ner 4steg/minut tills den når 0.Så har du den ställd på 140 så blir det inte mycket vilande för kompressorn vid värmekörningen.Får du inte mer än 20-25 starter så är det okej.Har varit på pumpar från 80-talet som startar 2/timmen som fortfarande tuffar på.

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #39 skrivet: 24 september 2018, 11:41:04 »
Ifall jag fixar hem en kylmontör för att kolla gasmängden, är det nåt särskilt jag behöver veta? Vikt gas? eller hur mycket ska man sätta dit?
Vilken gas ska det vara?
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #40 skrivet: 24 september 2018, 22:13:30 »
Alla uppgifter som en kompetent kylmontör behöver bör stå på värmepumpens typskylt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #41 skrivet: 29 september 2018, 20:38:29 »
Som en parentes, mätte jag tiden vp jobbar då den gör varmvatten. Totalt går den 10 minuter, de sista 90sek är den uppe i max framledningstemperatur innan den byter på DP.
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

youji

  • Gäst
youji
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #42 skrivet: 01 oktober 2018, 05:51:58 »
Som en parentes, mätte jag tiden vp jobbar då den gör varmvatten. Totalt går den 10 minuter, de sista 90sek är den uppe i max framledningstemperatur innan den byter på DP.
Du har väl 407 i din maskin.Du skriver max framledningstemperatur och hur är den då innan den bryter och vilken temp har returen?

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #43 skrivet: 04 oktober 2018, 07:25:15 »
Du har väl 407 i din maskin.Du skriver max framledningstemperatur och hur är den då innan den bryter och vilken temp har returen?
Max framledningstemp är 56 grader och returen är 52.

När jag körde med DP på läge B var framledningstemp 59 och returen 56(bifogat bild med 1minuters loggning med DP i läge B och varmvattenkörning)

180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!