Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat som beter sig konstigt  (läst 7415 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #15 skrivet: 07 september 2018, 11:56:41 »
Hej,
Ska prova detta ikväll. Hur ät det med cirkulationspumpen, ska den snurra då man luftar systemet?
Kan systemet suga in luft någonstans, tex via cirkulationspumpen? Borde jag också öppna centrumskruven på cirkulationspumpen för att lufta den skilt? För tillfället blir den ordentligt varm, ungefär samma temp som framledningstempen, så antagligen ok.
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #16 skrivet: 07 september 2018, 16:21:09 »
Det brukar inte spela nÃ¥gon större roll om pumpen är igÃ¥ng eller inte vid luftning. Möjligen skulle det teoretiskt sett kunna vara en fördel att ha cirkulationspumpen avstängd i flera timmar sÃ¥ att inte vattenströmningen hindrar luften frÃ¥n att stiga till punkter där den gÃ¥r att släppa ut.  Alla radiatorventiler mm ska vara fullt öppna.

Eftersom det normalt alltid är övertryck i systemet, så är det ingen risk att det sugs in "ny" luft t ex via cirkulationspumpen.

Om man har fyllt systemet med vatten som innehåller mycket luft och andra lösta gaser, så kan man behöva lufta flera gånger med några dagars eller veckors mellanrum. Kanske ytterligare en gång när det är som kallast på vintern då systemet har fått gå ett tag med maximal framledningstemperatur.

När det gäller om vattnet innehåller mycket gaser, så kan man prova det enkelt genom att värma vattnet i en kastrull på spisen. Ju kraftigare vattnet sjuder innan det börjar koka, och ju lägre temperatur sjudningen börjar vid, desto mer gaser finns i vattnet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

youji

  • Gäst
youji
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #17 skrivet: 08 september 2018, 16:42:26 »
Hej,
Ska prova detta ikväll. Hur ät det med cirkulationspumpen, ska den snurra då man luftar systemet?
Kan systemet suga in luft någonstans, tex via cirkulationspumpen? Borde jag också öppna centrumskruven på cirkulationspumpen för att lufta den skilt? För tillfället blir den ordentligt varm, ungefär samma temp som framledningstempen, så antagligen ok.
Är du osäker om den fingerar så ta bort centrumskruven (du behöver inte stänga någonting) och lys med ficklampa för att se om den snurrar.Det kommer några droppar vatten men är ingen fara.Din cirkulationspump ska snurra när det finns värmebehov(mao när inte värmestoppet ligger inne)och när den tillverkar varmvatten.Du kan även kolla om det räcker med att lätta på säkerhetsventilen några gånger för att se om det kommer luft ur tappröret från SÄV-ventilen.Det brukar kunna vara glapp i I/o kortet så kolla var givarna sitter på kortet och känns så det inte bara är glapp men var försiktig.

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #18 skrivet: 08 september 2018, 17:23:36 »
Cirkulationspumpen är ok , den snurrar som den ska.
Provade igår med ett större kärl och en sänkpump kopplad till avtappningen från värmeväxlaren(cirklade vattnet i systemet via kärlet), hade det att snurra ca 1 timme. Resultatet var än värre är tidigare. Tror att pumpen hade för liten effekt för att trycka runt luften i systemet.

Imorse provade jag igen att avlufta men denna gång kopplad till duschen. Inbillar mig att det är mindre luft än med den klena pumpen.
Efter detta gick faktiskt VP i ca 15min dock utan att nämnvärt höja tempen på varmvattnet 38 till 42 grader. Kollade att tryckröret kom upp i 107(120) och framledning 57grader. Den lilla fyrkanten visas i display efter att VP stannat.

Ska det bubbla i cirkulationspumpen eller ska den vara mer eller mindre helt tyst?


180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #19 skrivet: 08 september 2018, 17:34:08 »
Kollade I/O kortet och varmvattengivaren och kunde inte känna nåt glapp.
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

youji

  • Gäst
youji
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #20 skrivet: 08 september 2018, 17:38:01 »
Cirkulationspumpen är ok , den snurrar som den ska.
Provade igår med ett större kärl och en sänkpump kopplad till avtappningen från värmeväxlaren(cirklade vattnet i systemet via kärlet), hade det att snurra ca 1 timme. Resultatet var än värre är tidigare. Tror att pumpen hade för liten effekt för att trycka runt luften i systemet.

Imorse provade jag igen att avlufta men denna gång kopplad till duschen. Inbillar mig att det är mindre luft än med den klena pumpen.
Efter detta gick faktiskt VP i ca 15min dock utan att nämnvärt höja tempen på varmvattnet 38 till 42 grader. Kollade att tryckröret kom upp i 107(120) och framledning 57grader. Den lilla fyrkanten visas i display efter att VP stannat.

Ska det bubbla i cirkulationspumpen eller ska den vara mer eller mindre helt tyst?
Nej ska inte bubbla nÃ¥got sÃ¥ du har fortfarande kvar luft.Problemet är som nu när det inte är sÃ¥ kallt sÃ¥ blir trycket i systemet inte sÃ¥ högt sÃ¥ det kan vara svÃ¥rt att fÃ¥ igÃ¥ng systemet.Gör sÃ¥ här :Öka pÃ¥ värmen sÃ¥ du fÃ¥r upp tryck i system och sedan stäng av värmepumpen helt(arbetsbrytaren)och vänta nÃ¥gra minuter för att sedan lufta pÃ¥ högsta punkten i systemet.Postitiva är att tryckrörstempen inte ligger högt sÃ¥ dÃ¥ kan vi konstatera att det inte är gasbrist men att du fÃ¥r upp den lilla fyrkanten gillar vi inte men det kan bero  pÃ¥ att du har luft i systemet.Har du luft i tws slingan räcker det inte med att lufta systemet utan du mÃ¥ste spola men det brukar man höra att det är luft i slingan +att börjar lösa pÃ¥ HP-larm.Men det stÃ¥r inget att pumpen startar om x-antal minuter?

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #21 skrivet: 08 september 2018, 19:53:09 »
Hysteresen är 10 och jag har inte sett större diff på framledning och retur än 8 grader.

När jag värmer VV med tillsats läget så stiger ju trycket i systemet kraftigt, förstås pga luften. Men är det då jag ska cirkulera vatten genom tws slingan eller ska jag bara lufta på avluftningen?
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #22 skrivet: 08 september 2018, 22:14:54 »
Med tanke på att du tycks ha stora tryckvariationer i systemet beroende på temperaturen: Har du ett ovanligt litet expansionskärl i förhållande till systemets vattenvolym? Eller kan det tänkas att (om det är ett slutet expansionskärl) förladdningstrycket är för lågt eller gummiblåsan/membranet trasig?

Prova att släppa ut vatten tills trycket är i stort sett 0 på manometern vid expansionskärlet, och kolla sedan förladdningstrycket med en tryckmätare för bildäck, det ska stämma med det förladdningstryck som står på expansionskärlets typskylt. Om inga uppgifter finns där, så är det lagom med halva det tryck som är normalt för ditt värmesystem (normalt tryck är typiskt 1 bar + 0,1 bar per meter höjdskillnad mellan expansionskärlet och systemets högsta punkt, och förladdningstrycket ska alltså då vara hälften av detta).
Om det kommer ut vatten eller mycket fuktig luft när du petar på schraderventilen för luftpåfyllning så är gummiblåsan i expansionskärlet trasig.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #23 skrivet: 09 september 2018, 08:18:12 »
Körde upp värmen med tillsats igår till 65 grader, stängde av allt. Efter en halvtimme prövade jag att lufta vid tws slingans avluftning uppe på pumpen, vid säkerhetsventilen och vid cirkulationspumpen - det var bara mycket små mängder luft som kom ut.

Här en bild på installationen
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #24 skrivet: 11 september 2018, 19:08:02 »
Nu upplever jag att luften börjar vara borta, det bubblar inte mera i cirkulationspumpen och då jag kör upp värmen i vv tank med tillsats så stiger inte heller trycket nämnvärt. En bra metod var att sätta pumpen i manuellt läge, på med tillsats och cirkulation. Kör så tills det blir ordentligt varmt och efter det lufta på toppen av pumpen och vid cirkulation - men det krävs tålamod.

Tyvärr har inte detta hjälpt med vv tillverkningen som fortfarande inte kommer upp i högre temp än 48grader och körs ofta utan att värmen stiger utan endast hålls konstant på samma temperatur.
Ringde vår lokala thermia dealer (som ryktesvis lär vara expert) om problemet. Han påstod att ett mycket vanligt problem i vårt område är förkalkning både inne i och utanpå tws slingan. De använde sig av biogen active's avkalkningsprodukt för att få bort avlagringarna.
Tänkte prova att avkalka tws genom att spola genom vätskan inne i tws slingan och sen lufta igen. Men hur ska man kunna avkalka på utsidan? Då borde man ju också kunna tömma hela beredaren på avkalkningsmedlet efteråt. Vet nån ifall det finns nån avtappning i botten av tanken?
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #25 skrivet: 11 september 2018, 20:15:39 »
Finns nog inget hål nere i tanken
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #26 skrivet: 11 september 2018, 21:27:29 »
Jag har för mig att det är på Thermia värmepumpar det står något i manualen att om man ska tömma varmvattenberedaren, så får man skruva loss en av tappvattenanslutningarna från värmepumpen (tror det är den för inkommande kallvatten), skicka ner en tunn slang genom den till botten av beredaren, och sedan ordna sughävert.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #27 skrivet: 14 september 2018, 07:39:31 »
Jag har nu avkalkat tws slingan på insidan med citronsyra och det vattnet som kom ut då jag sen spolade tws slingan var inte vackert. Men det är fortfarande ingen förbättring i produktion av varmvatten.

Jag talade med två stycken firmor som gör underhåll på thermia pumpar och enligt dem båda beror problemet på kalk på utsidan av slingan.
Båda firmorna sade också att den lilla fyrkanten som syns i displayen efter att pumpen stannat är en indikering på att driftpressostaten löst ut, så det är helt normalt.

För att avkalka tws på utsidan kommer jag att koppla in mig på kall och varmvatten anslutningen i toppen. Fick en bild av thermia på hur tanken är uppbyggd. Då man ser på bilden så förstår man också varför det är viktigt att spola slingan för att får bort eventuella luftfickor.

to be continued....
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #28 skrivet: 15 september 2018, 11:15:52 »
Är vattenkvaliteten hos dig sådan (t ex hårt vatten) att vattnet rimligtvis kan ställa till med kalkproblem?
Om du har kommunalt vatten så borde vattenverket ha uppgifter om saken, om du har egen brunn så kanske det har gjorts något vattenprov och analys någon gång i tiden.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

youji

  • Gäst
youji
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #29 skrivet: 17 september 2018, 05:47:28 »
Jag har nu avkalkat tws slingan på insidan med citronsyra och det vattnet som kom ut då jag sen spolade tws slingan var inte vackert. Men det är fortfarande ingen förbättring i produktion av varmvatten.

Jag talade med två stycken firmor som gör underhåll på thermia pumpar och enligt dem båda beror problemet på kalk på utsidan av slingan.
Båda firmorna sade också att den lilla fyrkanten som syns i displayen efter att pumpen stannat är en indikering på att driftpressostaten löst ut, så det är helt normalt.

För att avkalka tws på utsidan kommer jag att koppla in mig på kall och varmvatten anslutningen i toppen. Fick en bild av thermia på hur tanken är uppbyggd. Då man ser på bilden så förstår man också varför det är viktigt att spola slingan för att får bort eventuella luftfickor.

to be continued....
Njaä Ditt bryttryck ligger på 28,5 bar när DP bryter men ligger DP öppen för länge så bryter den tidigare och då får du upp den lilla fyrkanten och det ligger en spärr inlagd för att den inte ska starta innom 20 minuter.Vid normal varmvattenproduktion ska du inte få upp den lilla fyrkanten och har du inställt startvärde på 44grader ska den hinna köra varmvattenprodution utan problem.Har hållt på med thermiapumpar länge och har alldrig hört talas om att det blir avkalkning på utsidan av slingan så vet inte vad det är för fel på vattnet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!