0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Ska prova detta ikväll. Hur ät det med cirkulationspumpen, ska den snurra då man luftar systemet?Kan systemet suga in luft någonstans, tex via cirkulationspumpen? Borde jag också öppna centrumskruven på cirkulationspumpen för att lufta den skilt? För tillfället blir den ordentligt varm, ungefär samma temp som framledningstempen, så antagligen ok.
Cirkulationspumpen är ok , den snurrar som den ska.Provade igår med ett större kärl och en sänkpump kopplad till avtappningen från värmeväxlaren(cirklade vattnet i systemet via kärlet), hade det att snurra ca 1 timme. Resultatet var än värre är tidigare. Tror att pumpen hade för liten effekt för att trycka runt luften i systemet.Imorse provade jag igen att avlufta men denna gång kopplad till duschen. Inbillar mig att det är mindre luft än med den klena pumpen.Efter detta gick faktiskt VP i ca 15min dock utan att nämnvärt höja tempen på varmvattnet 38 till 42 grader. Kollade att tryckröret kom upp i 107(120) och framledning 57grader. Den lilla fyrkanten visas i display efter att VP stannat.Ska det bubbla i cirkulationspumpen eller ska den vara mer eller mindre helt tyst?
Jag har nu avkalkat tws slingan på insidan med citronsyra och det vattnet som kom ut då jag sen spolade tws slingan var inte vackert. Men det är fortfarande ingen förbättring i produktion av varmvatten. Jag talade med två stycken firmor som gör underhåll på thermia pumpar och enligt dem båda beror problemet på kalk på utsidan av slingan. Båda firmorna sade också att den lilla fyrkanten som syns i displayen efter att pumpen stannat är en indikering på att driftpressostaten löst ut, så det är helt normalt.För att avkalka tws på utsidan kommer jag att koppla in mig på kall och varmvatten anslutningen i toppen. Fick en bild av thermia på hur tanken är uppbyggd. Då man ser på bilden så förstår man också varför det är viktigt att spola slingan för att får bort eventuella luftfickor.to be continued....Njaä Ditt bryttryck ligger på 28,5 bar när DP bryter men ligger DP öppen för länge så bryter den tidigare och då får du upp den lilla fyrkanten och det ligger en spärr inlagd för att den inte ska starta innom 20 minuter.Vid normal varmvattenproduktion ska du inte få upp den lilla fyrkanten och har du inställt startvärde på 44grader ska den hinna köra varmvattenprodution utan problem.Har hållt på med thermiapumpar länge och har alldrig hört talas om att det blir avkalkning på utsidan av slingan så vet inte vad det är för fel på vattnet.
Är det endast vid vv tillverkning som fyrkanten kan förekomma? Så du föreslår att jag luftar och spolar system ännu mer för att få bort eventuell luft. Eller finns det nåt annat som kan orsaka fyrkanten förutom för lite gas?
Vad tycker ni, är det ok när vp startar vid 44grader och efter tillverkning ligger tempen på 46, ska den inte stiga högre än så?Också ser man ju att bilden av vv tanken i displayen endast visar halvfull efter avslutad vv tillverkning. Avkalkningen gav ingen förbättring, ser nån därute nåt med inställningarna eller kurvorna som kan tyda på att nåt annat är fel. KB in /ut diff är nu 1 grader, 5 in och 4 ut. Har ställt KB-cirk.pump till 1:ans hastighet med det är ändå samma värden.Antalet starter är väl okej antar jag, medeltempen här har väl varit kring 10 grader på dygnet.
Hej.Vet inte om det låter som du har luft kvar men du borde inte ha det.Integral på 140?Vill du ha så lång gångtid för värme?Har du någon Extern tank?Testa så att det är DP som strular för dig genom att sätta kontakten på B-porten istället tillfälligt för det som händer är att den DP-b bryter på 32bar för att se om du får upp temperaturen.Kolla även nu är det är kallare ute så borde inte värmestoppet ligga på (Sänk till typ 12grader) för har du ett värmeöverskott och samtidigt gör den varmvatten ska den räkna ner integralen mot 0 och kolla att den verkligen gör det så den inte bryter för exempel hysteresen/tryckrörstemperaturen.Har du värmeunderskott ligger integralen still.Vidare så är det koll på växelventilen så den inte läcker ut värme till värmesytemet.Har du ingen tank så ställ integralen typ 80 för 140 är lite väl mycket.
tycker själv att det verkar vara solklart att problemet är att driftpressostaten slår ifrån för tidigt. Då framledningstemp kommit upp till 56 grader går den endast en kort stund innan den slår ifrån. Det gör ju att den inte hinner värma nåt vatten. Att byta till position B på DP höjde endast framledningstemp, men fortfarande går den alltför kort stund vi max framledningstemp. Jag vet inte hur en DP fungerar så jag kan inte avgöra om det kan vara nåt fel på den. Alternativ på möjliga fel är som jag uppfattar det i dagsläget:- söndrig DP- gasbrist?- fortfarande luft som ställer till det.
Som en parentes, mätte jag tiden vp jobbar då den gör varmvatten. Totalt går den 10 minuter, de sista 90sek är den uppe i max framledningstemperatur innan den byter på DP.
Du har väl 407 i din maskin.Du skriver max framledningstemperatur och hur är den då innan den bryter och vilken temp har returen?