Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Diplomat som beter sig konstigt  (läst 7329 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Diplomat som beter sig konstigt
« skrivet: 23 augusti 2018, 09:02:46 »
Hej,

Vår diplomat från 2009 med bytt kompressor 2017 beter sig underligt.
Vi köpte huset för ett halvår sedan så jag har inte all historik.
Den producerar varmvatten väldigt ofta och varmvatten temperaturen ligger mellan 44-48grader, så ett väldigt snävt intervall. Den cirka 10-12 starter per dygn av varmvattentillverkning
Dessutom är varmvattentanken i displayen aldrig full, nästan alltid tom. Varmvatten start är ställt till 40 grader och varmvatten produktionen ska pågå i 40min och värmetillverkning i 20min.
Såklart är mängden varmvatten begränsad pga detta.

Det som jag också noterat är att det inte finns knappt någon brine temp diff efter att vp gått ett par minuter. Jag har ställt ner varvtalet på brinepumpen men ingen skillnad.

Det som jag åtgärdat är att jag bytt växelventil insats, den gamla kärvade- förbättrade dock egentligen inte situationen.
Kan det vara nåt med givarnas kalibrering som spökar här?

mvh
Mathias
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2018, 11:24:49 »
Bifogar 2 st loggningsbilder båda 24H.
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2018, 11:33:53 »
Hur många timmar mellan varmvattenkörningarna när ni inte tappar nåt varmvatten?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #3 skrivet: 23 augusti 2018, 12:55:13 »
Jag ska logga det, men det konstiga är att den går väldigt korta stunder åt gången när den gör varmvatten. Temperaturen stiger ju också bara ett par grader innan den slår ifrån.
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2018, 12:55:32 »
Finns denna parameter, SERVICE => VARMVATTEN=> INFL. STARTGIV.?
Prova då att ställa den till 100%.
Annars kan de vara VV-givaren som inte visar rätt, prova mäta varmvattentemp på ett tappställe nära värmepumpen och jämför med givarens värde?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #5 skrivet: 23 augusti 2018, 20:20:30 »
Nej den parametern finns inte men när pumpen just tillverkade vv var tempen på displayen 43 och när jag tappade vatten 3m bort fick jag 43,7grader så det stämmer överrens.
Men jag märkte nu när pumpen gick att kb temp in var lägre än kb temp ut, vilket jag inte förstår och antar att givaren visar fel.
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2018, 20:39:51 »
Om VV-givaren visar rätt (man får spola en stund innan rören värmts upp) så tror jag att det är driftpressostaten som inte är OK.
Du få då ta hem en kyltekniker som kan sätta dit en ny.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #7 skrivet: 23 augusti 2018, 22:38:16 »
När det är hög luftfuktighet, som det ju har varit pÃ¥ mÃ¥nga hÃ¥ll de senaste veckorna, sÃ¥ fälls ju kondens ut pÃ¥ alla kalla ytor som har med brinerören att göra. Och tempgivarna tÃ¥l inte den  fuktiga miljön hur länge som helst, det är inte alls ovanligt att nÃ¥gon av dem börjar visa fel (vanligtvis för hög temperatur). Om du byter givare, sÃ¥ släng inte bort de gamla utan lägg dem pÃ¥ nÃ¥got varmt och torrt ställe. Med lite tur sÃ¥ kanske de torkar ut och blir användbara igen efter nÃ¥gra Ã¥r, dÃ¥ nÃ¥gon annan givare börjar krÃ¥ngla i värmepumpen. Vanligtvis brukar alla tempgivare utom hetgasgivaren vara identiskt lika i Thermiavärmepumpar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #8 skrivet: 24 augusti 2018, 13:41:57 »
Här är två bilder tagna kl 07:00 imorse, ingen har duschat eller använt större mängder varmvatten sen kvällen innan.
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #9 skrivet: 24 augusti 2018, 13:44:31 »
Är det driftspressostaten som bestämmer hur varmt vatten vp kan producera?
Ifall jag mäter kopparrörets temperatur innan vx-ventilen med el lasermätare hjälper det mig på nåt sätt?

180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #10 skrivet: 25 augusti 2018, 00:29:05 »
Funderar på om det är luft i slingan till VVB?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #11 skrivet: 25 augusti 2018, 08:24:36 »
Lägg upp en graf på varmvattnet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #12 skrivet: 27 augusti 2018, 08:44:37 »
Hej,

här en graf på varmvattnet.
Jag har i helgen värmt vv med elmotståndet och då kommit upp i 60 grader utan problem. Men det känns som att det är luft som orsakar detta, för då elmotståndet slår på och värmer vattnet till en mycket högre temp så börjar det bubbla ordentligt i cirk.pumpen samt att trycket i systemet stiger från 0.8 till 1.1 bar.

Jag har nu monterat en automatluftare på tws slingans avluftning och hoppas att det ska hjälpa. Eller borde man lufta bakvägen med att spola vatten igenom som nån tråd här på forumet beskrivit?

180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #13 skrivet: 06 september 2018, 21:32:45 »
Hej,
Provade ikväll att lufta tws slingan. Gjorde så här:
-Kopplade in en vattenslang från duschen ca 10m bort till avtappningen på kondensorn placerad strax bakom kompressorn.
-Kopplade en slang från tws avluftningen på toppen av pumpen till slasken.
-Satte växelventilen i VVB läge
-Stängde alla ventiler till och från värmesystemet ut från pumpen.

Körde vatten genom systemet i ca 30min och fortfarande då kom det luft hur mycket som helst. Då jag satte tummen för slangen till slasken och höjde trycket lite var det som att det skulle avtagit en aning.

Tidigare värmde pumpen varmvattnet till 48grader men nu kommer den bara upp i 42.
Det känns som att den tar in luft nånstans eller gör jag nåt fel vid luftningen?
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

youji

  • Gäst
youji
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #14 skrivet: 07 september 2018, 05:07:30 »
Hej Jag brukar göra som du beskriver men jag stänger till/returen och sedan lyfter jag på säkerhetsventilen när jag spolar tills det inte kommer mer luft.Ha koll på så att den inte bryter på tryckrörstemperaturen (120grader) eller att du får en liten fyrkant nere i vänstra hörnet för då kan du ha gasbrist.När den gör varmvatten så är det varmvattentemperatursgivaren du ska ha koll på och när DP bryter så ska din varmvattentemperatur ligga på runt 52-55 grader.Det är viktigt att det inte finns luft för annars fungerar inte siktningen.Kolla så att cirkulationspumpen fungerar så det inte är att den bryter på hysteresen och lättas är att kolla vad ditt hysteresvärde är inställt på exempel:Om värdet är inställt på 9 och när din cirkulationspump startar vid varmvattenproduktionen och om din framledningstemperatur ökar mer än 9 grader mot din retur så kommer den bryta på hysteresen och det kan beropå att din cirkulationspump inte startar.Känn med handen om den blir väldigt varm så brukar det vara ett teken på att den står still.Du får inget larm om att den startar om x-antal minuter efter den har stannat.Känn på kabeln till I/0 kortet så det inte glappar på givaren från varmvattentemgivaren.

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #15 skrivet: 07 september 2018, 11:56:41 »
Hej,
Ska prova detta ikväll. Hur ät det med cirkulationspumpen, ska den snurra då man luftar systemet?
Kan systemet suga in luft någonstans, tex via cirkulationspumpen? Borde jag också öppna centrumskruven på cirkulationspumpen för att lufta den skilt? För tillfället blir den ordentligt varm, ungefär samma temp som framledningstempen, så antagligen ok.
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #16 skrivet: 07 september 2018, 16:21:09 »
Det brukar inte spela nÃ¥gon större roll om pumpen är igÃ¥ng eller inte vid luftning. Möjligen skulle det teoretiskt sett kunna vara en fördel att ha cirkulationspumpen avstängd i flera timmar sÃ¥ att inte vattenströmningen hindrar luften frÃ¥n att stiga till punkter där den gÃ¥r att släppa ut.  Alla radiatorventiler mm ska vara fullt öppna.

Eftersom det normalt alltid är övertryck i systemet, så är det ingen risk att det sugs in "ny" luft t ex via cirkulationspumpen.

Om man har fyllt systemet med vatten som innehåller mycket luft och andra lösta gaser, så kan man behöva lufta flera gånger med några dagars eller veckors mellanrum. Kanske ytterligare en gång när det är som kallast på vintern då systemet har fått gå ett tag med maximal framledningstemperatur.

När det gäller om vattnet innehåller mycket gaser, så kan man prova det enkelt genom att värma vattnet i en kastrull på spisen. Ju kraftigare vattnet sjuder innan det börjar koka, och ju lägre temperatur sjudningen börjar vid, desto mer gaser finns i vattnet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

youji

  • Gäst
youji
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #17 skrivet: 08 september 2018, 16:42:26 »
Hej,
Ska prova detta ikväll. Hur ät det med cirkulationspumpen, ska den snurra då man luftar systemet?
Kan systemet suga in luft någonstans, tex via cirkulationspumpen? Borde jag också öppna centrumskruven på cirkulationspumpen för att lufta den skilt? För tillfället blir den ordentligt varm, ungefär samma temp som framledningstempen, så antagligen ok.
Är du osäker om den fingerar så ta bort centrumskruven (du behöver inte stänga någonting) och lys med ficklampa för att se om den snurrar.Det kommer några droppar vatten men är ingen fara.Din cirkulationspump ska snurra när det finns värmebehov(mao när inte värmestoppet ligger inne)och när den tillverkar varmvatten.Du kan även kolla om det räcker med att lätta på säkerhetsventilen några gånger för att se om det kommer luft ur tappröret från SÄV-ventilen.Det brukar kunna vara glapp i I/o kortet så kolla var givarna sitter på kortet och känns så det inte bara är glapp men var försiktig.

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #18 skrivet: 08 september 2018, 17:23:36 »
Cirkulationspumpen är ok , den snurrar som den ska.
Provade igår med ett större kärl och en sänkpump kopplad till avtappningen från värmeväxlaren(cirklade vattnet i systemet via kärlet), hade det att snurra ca 1 timme. Resultatet var än värre är tidigare. Tror att pumpen hade för liten effekt för att trycka runt luften i systemet.

Imorse provade jag igen att avlufta men denna gång kopplad till duschen. Inbillar mig att det är mindre luft än med den klena pumpen.
Efter detta gick faktiskt VP i ca 15min dock utan att nämnvärt höja tempen på varmvattnet 38 till 42 grader. Kollade att tryckröret kom upp i 107(120) och framledning 57grader. Den lilla fyrkanten visas i display efter att VP stannat.

Ska det bubbla i cirkulationspumpen eller ska den vara mer eller mindre helt tyst?


180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #19 skrivet: 08 september 2018, 17:34:08 »
Kollade I/O kortet och varmvattengivaren och kunde inte känna nåt glapp.
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

youji

  • Gäst
youji
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #20 skrivet: 08 september 2018, 17:38:01 »
Cirkulationspumpen är ok , den snurrar som den ska.
Provade igår med ett större kärl och en sänkpump kopplad till avtappningen från värmeväxlaren(cirklade vattnet i systemet via kärlet), hade det att snurra ca 1 timme. Resultatet var än värre är tidigare. Tror att pumpen hade för liten effekt för att trycka runt luften i systemet.

Imorse provade jag igen att avlufta men denna gång kopplad till duschen. Inbillar mig att det är mindre luft än med den klena pumpen.
Efter detta gick faktiskt VP i ca 15min dock utan att nämnvärt höja tempen på varmvattnet 38 till 42 grader. Kollade att tryckröret kom upp i 107(120) och framledning 57grader. Den lilla fyrkanten visas i display efter att VP stannat.

Ska det bubbla i cirkulationspumpen eller ska den vara mer eller mindre helt tyst?
Nej ska inte bubbla nÃ¥got sÃ¥ du har fortfarande kvar luft.Problemet är som nu när det inte är sÃ¥ kallt sÃ¥ blir trycket i systemet inte sÃ¥ högt sÃ¥ det kan vara svÃ¥rt att fÃ¥ igÃ¥ng systemet.Gör sÃ¥ här :Öka pÃ¥ värmen sÃ¥ du fÃ¥r upp tryck i system och sedan stäng av värmepumpen helt(arbetsbrytaren)och vänta nÃ¥gra minuter för att sedan lufta pÃ¥ högsta punkten i systemet.Postitiva är att tryckrörstempen inte ligger högt sÃ¥ dÃ¥ kan vi konstatera att det inte är gasbrist men att du fÃ¥r upp den lilla fyrkanten gillar vi inte men det kan bero  pÃ¥ att du har luft i systemet.Har du luft i tws slingan räcker det inte med att lufta systemet utan du mÃ¥ste spola men det brukar man höra att det är luft i slingan +att börjar lösa pÃ¥ HP-larm.Men det stÃ¥r inget att pumpen startar om x-antal minuter?

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #21 skrivet: 08 september 2018, 19:53:09 »
Hysteresen är 10 och jag har inte sett större diff på framledning och retur än 8 grader.

När jag värmer VV med tillsats läget så stiger ju trycket i systemet kraftigt, förstås pga luften. Men är det då jag ska cirkulera vatten genom tws slingan eller ska jag bara lufta på avluftningen?
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #22 skrivet: 08 september 2018, 22:14:54 »
Med tanke på att du tycks ha stora tryckvariationer i systemet beroende på temperaturen: Har du ett ovanligt litet expansionskärl i förhållande till systemets vattenvolym? Eller kan det tänkas att (om det är ett slutet expansionskärl) förladdningstrycket är för lågt eller gummiblåsan/membranet trasig?

Prova att släppa ut vatten tills trycket är i stort sett 0 på manometern vid expansionskärlet, och kolla sedan förladdningstrycket med en tryckmätare för bildäck, det ska stämma med det förladdningstryck som står på expansionskärlets typskylt. Om inga uppgifter finns där, så är det lagom med halva det tryck som är normalt för ditt värmesystem (normalt tryck är typiskt 1 bar + 0,1 bar per meter höjdskillnad mellan expansionskärlet och systemets högsta punkt, och förladdningstrycket ska alltså då vara hälften av detta).
Om det kommer ut vatten eller mycket fuktig luft när du petar på schraderventilen för luftpåfyllning så är gummiblåsan i expansionskärlet trasig.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #23 skrivet: 09 september 2018, 08:18:12 »
Körde upp värmen med tillsats igår till 65 grader, stängde av allt. Efter en halvtimme prövade jag att lufta vid tws slingans avluftning uppe på pumpen, vid säkerhetsventilen och vid cirkulationspumpen - det var bara mycket små mängder luft som kom ut.

Här en bild på installationen
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #24 skrivet: 11 september 2018, 19:08:02 »
Nu upplever jag att luften börjar vara borta, det bubblar inte mera i cirkulationspumpen och då jag kör upp värmen i vv tank med tillsats så stiger inte heller trycket nämnvärt. En bra metod var att sätta pumpen i manuellt läge, på med tillsats och cirkulation. Kör så tills det blir ordentligt varmt och efter det lufta på toppen av pumpen och vid cirkulation - men det krävs tålamod.

Tyvärr har inte detta hjälpt med vv tillverkningen som fortfarande inte kommer upp i högre temp än 48grader och körs ofta utan att värmen stiger utan endast hålls konstant på samma temperatur.
Ringde vår lokala thermia dealer (som ryktesvis lär vara expert) om problemet. Han påstod att ett mycket vanligt problem i vårt område är förkalkning både inne i och utanpå tws slingan. De använde sig av biogen active's avkalkningsprodukt för att få bort avlagringarna.
Tänkte prova att avkalka tws genom att spola genom vätskan inne i tws slingan och sen lufta igen. Men hur ska man kunna avkalka på utsidan? Då borde man ju också kunna tömma hela beredaren på avkalkningsmedlet efteråt. Vet nån ifall det finns nån avtappning i botten av tanken?
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #25 skrivet: 11 september 2018, 20:15:39 »
Finns nog inget hål nere i tanken
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #26 skrivet: 11 september 2018, 21:27:29 »
Jag har för mig att det är på Thermia värmepumpar det står något i manualen att om man ska tömma varmvattenberedaren, så får man skruva loss en av tappvattenanslutningarna från värmepumpen (tror det är den för inkommande kallvatten), skicka ner en tunn slang genom den till botten av beredaren, och sedan ordna sughävert.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #27 skrivet: 14 september 2018, 07:39:31 »
Jag har nu avkalkat tws slingan på insidan med citronsyra och det vattnet som kom ut då jag sen spolade tws slingan var inte vackert. Men det är fortfarande ingen förbättring i produktion av varmvatten.

Jag talade med två stycken firmor som gör underhåll på thermia pumpar och enligt dem båda beror problemet på kalk på utsidan av slingan.
Båda firmorna sade också att den lilla fyrkanten som syns i displayen efter att pumpen stannat är en indikering på att driftpressostaten löst ut, så det är helt normalt.

För att avkalka tws på utsidan kommer jag att koppla in mig på kall och varmvatten anslutningen i toppen. Fick en bild av thermia på hur tanken är uppbyggd. Då man ser på bilden så förstår man också varför det är viktigt att spola slingan för att får bort eventuella luftfickor.

to be continued....
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #28 skrivet: 15 september 2018, 11:15:52 »
Är vattenkvaliteten hos dig sådan (t ex hårt vatten) att vattnet rimligtvis kan ställa till med kalkproblem?
Om du har kommunalt vatten så borde vattenverket ha uppgifter om saken, om du har egen brunn så kanske det har gjorts något vattenprov och analys någon gång i tiden.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

youji

  • Gäst
youji
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #29 skrivet: 17 september 2018, 05:47:28 »
Jag har nu avkalkat tws slingan på insidan med citronsyra och det vattnet som kom ut då jag sen spolade tws slingan var inte vackert. Men det är fortfarande ingen förbättring i produktion av varmvatten.

Jag talade med två stycken firmor som gör underhåll på thermia pumpar och enligt dem båda beror problemet på kalk på utsidan av slingan.
Båda firmorna sade också att den lilla fyrkanten som syns i displayen efter att pumpen stannat är en indikering på att driftpressostaten löst ut, så det är helt normalt.

För att avkalka tws på utsidan kommer jag att koppla in mig på kall och varmvatten anslutningen i toppen. Fick en bild av thermia på hur tanken är uppbyggd. Då man ser på bilden så förstår man också varför det är viktigt att spola slingan för att får bort eventuella luftfickor.

to be continued....
Njaä Ditt bryttryck ligger på 28,5 bar när DP bryter men ligger DP öppen för länge så bryter den tidigare och då får du upp den lilla fyrkanten och det ligger en spärr inlagd för att den inte ska starta innom 20 minuter.Vid normal varmvattenproduktion ska du inte få upp den lilla fyrkanten och har du inställt startvärde på 44grader ska den hinna köra varmvattenprodution utan problem.Har hållt på med thermiapumpar länge och har alldrig hört talas om att det blir avkalkning på utsidan av slingan så vet inte vad det är för fel på vattnet.

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #30 skrivet: 17 september 2018, 18:45:41 »
Är det endast vid vv tillverkning som fyrkanten kan förekomma?
Så du föreslår att jag luftar och spolar system ännu mer för att få bort eventuell luft. Eller finns det nåt annat som kan orsaka fyrkanten förutom för lite gas?
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #31 skrivet: 17 september 2018, 19:12:00 »
Jag får nu fyrkant varje gång den gjort klart vv.
I början skrev du att pumpen kör 40min vv och 20min värme, det gäller väl bara om det finns behov av båda? Behov enbart vv så bör pumpen köra på tills fyrkanten kommer, min kör till 58 grader och tar ca 40 minuter.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

youji

  • Gäst
youji
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #32 skrivet: 18 september 2018, 07:20:16 »
Är det endast vid vv tillverkning som fyrkanten kan förekomma?
Så du föreslår att jag luftar och spolar system ännu mer för att få bort eventuell luft. Eller finns det nåt annat som kan orsaka fyrkanten förutom för lite gas?
Du borde fått bort luften om du har gjort som du beskriver.Lilla fyrkanten får du i displayen när tryckrörstemperaturen går över max.När din pump tillverkar varmvatten så går kompressorn på max och kör till DP löser.Men jag tycker du ska sätta startvärdet till orginal 44 istället för problemet blir om du har lågt ställt startvärde så finns risken att RP börjar styra för om den startar på 40 och tiden 40minuter för varmvatten inte hinner gå klart så växlar den över till värme och då startar den igen för varmvatten.Du borde inte ha mer än 2-5 starter för varmvatten om ni nu inte är storförbrukare.Kolla varmvattentemperaturen och inte i servicemenyn när kompressorn vilken temperatur du får när den stannar.Du beskrev att KB-pumpen hade liten diff och det är lite oroande.Du har ingen G3.Gå in i manuelltest och ändra tiden till 13 så visar grafen 1dygn för att se hur många starter du har.

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #33 skrivet: 21 september 2018, 19:50:26 »
Nu sex dygn efter avkalkning av beredaren har vp gÃ¥tt 14h och tillverkat vv i 6h. Strax efter kom vv temp upp till 51 grader men verkar vara nu vara stabilt kring strax under 50. Här bildserie tagen pÃ¥ 24h loggning och strax efter att den avslutat vv produktion. 
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #34 skrivet: 22 september 2018, 18:45:57 »
Vad tycker ni, är det ok när vp startar vid 44grader och efter tillverkning ligger tempen på 46, ska den inte stiga högre än så?
Också ser man ju att bilden av vv tanken i displayen endast visar halvfull efter avslutad vv tillverkning. Avkalkningen gav ingen förbättring, ser nån därute nåt med inställningarna eller kurvorna som kan tyda på att nåt annat är fel.
KB in /ut diff är nu 1 grader, 5 in och 4 ut. Har ställt KB-cirk.pump till 1:ans hastighet med det är ändå samma värden.

Antalet starter är väl okej antar jag, medeltempen här har väl varit kring 10 grader på dygnet.
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

youji

  • Gäst
youji
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #35 skrivet: 23 september 2018, 07:17:17 »
Vad tycker ni, är det ok när vp startar vid 44grader och efter tillverkning ligger tempen på 46, ska den inte stiga högre än så?
Också ser man ju att bilden av vv tanken i displayen endast visar halvfull efter avslutad vv tillverkning. Avkalkningen gav ingen förbättring, ser nån därute nåt med inställningarna eller kurvorna som kan tyda på att nåt annat är fel.
KB in /ut diff är nu 1 grader, 5 in och 4 ut. Har ställt KB-cirk.pump till 1:ans hastighet med det är ändå samma värden.

Antalet starter är väl okej antar jag, medeltempen här har väl varit kring 10 grader på dygnet.
Hej.Vet inte om det låter som du har luft kvar men du borde inte ha det.Integral på 140?Vill du ha så lång gångtid för värme?Har du någon Extern tank?Testa så att det är DP som strular för dig genom att sätta kontakten på B-porten istället tillfälligt för det som händer är att den DP-b bryter på 32bar för att se om du får upp temperaturen.Kolla även nu är det är kallare ute så borde inte värmestoppet ligga på (Sänk till typ 12grader) för har du ett värmeöverskott och samtidigt gör den varmvatten ska den räkna ner integralen mot 0 och kolla att den verkligen gör det så den inte bryter för exempel hysteresen/tryckrörstemperaturen.Har du värmeunderskott ligger integralen still.Vidare så är det koll på växelventilen så den inte läcker ut värme till värmesytemet.Har du ingen tank så ställ integralen typ 80 för 140 är lite väl mycket.

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #36 skrivet: 23 september 2018, 14:04:09 »
Hej.Vet inte om det låter som du har luft kvar men du borde inte ha det.Integral på 140?Vill du ha så lång gångtid för värme?Har du någon Extern tank?Testa så att det är DP som strular för dig genom att sätta kontakten på B-porten istället tillfälligt för det som händer är att den DP-b bryter på 32bar för att se om du får upp temperaturen.Kolla även nu är det är kallare ute så borde inte värmestoppet ligga på (Sänk till typ 12grader) för har du ett värmeöverskott och samtidigt gör den varmvatten ska den räkna ner integralen mot 0 och kolla att den verkligen gör det så den inte bryter för exempel hysteresen/tryckrörstemperaturen.Har du värmeunderskott ligger integralen still.Vidare så är det koll på växelventilen så den inte läcker ut värme till värmesytemet.Har du ingen tank så ställ integralen typ 80 för 140 är lite väl mycket.
Jag har ingen tank men tycker det har fungerat bra, ingen ojämn värme i huset.
Bytte plats på DP till B , nu är framledningstemp 60grader och VV blir 52 grader så lite bättre är det allt.

Besökte en vän som har en diplomat 8 idag, följde med VV tillverkningen och den skillnaden till min pump är att framledningstemp är högre ända upp till 60grader, och när den tillverkade vv gick denmycket längre innan hetgastempen steg över 100.
Kanske det är så att DP kan ha nåt fel, trots allt??
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #37 skrivet: 23 september 2018, 20:41:04 »
tycker själv att det verkar vara solklart att problemet är att driftpressostaten slår ifrån för tidigt. Då framledningstemp kommit upp till 56 grader går den endast en kort stund innan den slår ifrån. Det gör ju att den inte hinner värma nåt vatten.
Att byta till position B på DP höjde endast framledningstemp, men fortfarande går den alltför kort stund vi max framledningstemp.
Jag vet inte hur en DP fungerar så jag kan inte avgöra om det kan vara nåt fel på den. Alternativ på möjliga fel är som jag uppfattar det i dagsläget:
- söndrig DP
- gasbrist?
- fortfarande luft som ställer till det.
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

youji

  • Gäst
youji
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #38 skrivet: 24 september 2018, 11:31:42 »
tycker själv att det verkar vara solklart att problemet är att driftpressostaten slår ifrån för tidigt. Då framledningstemp kommit upp till 56 grader går den endast en kort stund innan den slår ifrån. Det gör ju att den inte hinner värma nåt vatten.
Att byta till position B på DP höjde endast framledningstemp, men fortfarande går den alltför kort stund vi max framledningstemp.
Jag vet inte hur en DP fungerar så jag kan inte avgöra om det kan vara nåt fel på den. Alternativ på möjliga fel är som jag uppfattar det i dagsläget:
- söndrig DP
- gasbrist?
- fortfarande luft som ställer till det.
Hej! Din väns Diplomat gör varmvatten upp till 60G?Låter mer som den gjorde en legionella körning om det nu inte var en nyare Diplomat.Om den inte bryter på hysteresen/tryckrörstemperaturen så är det nog gasbrist .Har du ingen större tappurtag för varmvatten så borde din pump hinna köra från 44g-52-55 runt 20 minuter(Min kör på 18 minuter från 42g) när DP-bryter.Det kan vara så att DP inte hinner återanslutasig efter varmvattenkörningen när nästa startar för då blir det kort körning.Angående luft kan du lufta lite mer om det är så att du har kvar en luftficka men är tveksam till luft.Tror inte du märker någon större skillnad om du ställer ner integralen till 80.Integralberäkningen uförs genom att ditt bör-värde och är värde beräknar ifrån din framledningstemperatur.Exempel om din framledningstemperatur ligger 4grader över börvärdet så räknar den ner 4steg/minut tills den når 0.Så har du den ställd på 140 så blir det inte mycket vilande för kompressorn vid värmekörningen.Får du inte mer än 20-25 starter så är det okej.Har varit på pumpar från 80-talet som startar 2/timmen som fortfarande tuffar på.

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #39 skrivet: 24 september 2018, 11:41:04 »
Ifall jag fixar hem en kylmontör för att kolla gasmängden, är det nåt särskilt jag behöver veta? Vikt gas? eller hur mycket ska man sätta dit?
Vilken gas ska det vara?
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #40 skrivet: 24 september 2018, 22:13:30 »
Alla uppgifter som en kompetent kylmontör behöver bör stå på värmepumpens typskylt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #41 skrivet: 29 september 2018, 20:38:29 »
Som en parentes, mätte jag tiden vp jobbar då den gör varmvatten. Totalt går den 10 minuter, de sista 90sek är den uppe i max framledningstemperatur innan den byter på DP.
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

youji

  • Gäst
youji
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #42 skrivet: 01 oktober 2018, 05:51:58 »
Som en parentes, mätte jag tiden vp jobbar då den gör varmvatten. Totalt går den 10 minuter, de sista 90sek är den uppe i max framledningstemperatur innan den byter på DP.
Du har väl 407 i din maskin.Du skriver max framledningstemperatur och hur är den då innan den bryter och vilken temp har returen?

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som beter sig konstigt
« Svar #43 skrivet: 04 oktober 2018, 07:25:15 »
Du har väl 407 i din maskin.Du skriver max framledningstemperatur och hur är den då innan den bryter och vilken temp har returen?
Max framledningstemp är 56 grader och returen är 52.

När jag körde med DP på läge B var framledningstemp 59 och returen 56(bifogat bild med 1minuters loggning med DP i läge B och varmvattenkörning)

180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!