Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tak-Kassett frÃ¥n Eveco Tilluft.  (läst 1474 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tak-Kassett från Eveco Tilluft.
« skrivet: 02 augusti 2018, 18:25:00 »
Hejsan.
Värmen har återigen fått igång tankarna om frikyla här hemma.
Valet verkar nu falla på en tak-kassett från Eveco SKECMMB52 offertpris 16070:- (exkl allt)
Vilket känns som ett jättebra pris 03:00 på natten med 27 grader i sovrummet.
Tanken är att kyla övervåningens största centrala rum, och låta kylan sprida sig via öppna dörrar till angränsande sovrum.
Finurlig som man är lämnade jag en dörr kvar mot trapphuset så det går att stänga in hela övervåningen CA 65m²
När jag fick offerten kom även lite dokumentation med BLA installationsanvisningarna.
Frågan som genast dök upp var Tilluft.
Det verkar som om Kassetten tar tilluften via sina fasade hörn med DV stosar mm.

1. Kassetten är ju tänkt att hänga i ett innertak och där med ta tilluften därifrån.
jag hade tänkt mig att montera kassetten i vindsbjälklaget, var tar man tilluften då? bör man dra kanalisation och sätta ett tilluftdon nån stans i närheten?
2.monterar man kassetten i en hyggligt stor låda för att skilja den från isoleringen och bygga ett fejkat innertak typ?

Ni som installerat såna här kassetter berätta gärna hur ni löst tilluften.
För all del, om det finns en bättre lösning än tak-kassett är jag såklart idel öra.
Gillar den hyfsat diskreta installationen dock..
//W
Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tak-Kassett från Eveco Tilluft.
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2018, 09:30:43 »
Hej!
Den tar luften från det rummet den sitter i, den suger in i centrum och blåser ut den kylda luften åt sidorna, du måste montera den i innertaket.
De extra anslutningarna är till för att kunna skicka ut kyld luft till angränsande rum.
På vissa modeller finns en extra anslutning för tilluft om man har FTX, men används inte den så tar den luften i det rum som den sitter i.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tak-Kassett från Eveco Tilluft.
« Svar #2 skrivet: 03 augusti 2018, 10:07:50 »
@Carl N
Tack. anade att det var på det viset med tanke på filtret.
det var dock förvirrande med urtagen för tilluft i de fasade hörnen på kassetten.
DÃ¥ var det utrett.
nu ska jag plugga på lite om brinepumpar tryckfall flöden mm så ska det nog bli bra detta...
Lär återkomma om jag stöter på knas som inte avhandlats tidigare i nån tråd...
//W
Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

Utloggad trikrask

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Tak-Kassett från Eveco Tilluft.
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2018, 15:12:44 »
Hej,
Får man fråga var du fick denna offert på 16070:-
/Patrik

Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tak-Kassett från Eveco Tilluft.
« Svar #4 skrivet: 07 augusti 2018, 11:32:20 »
Hej,
Får man fråga var du fick denna offert på 16070:-
/Patrik
Direkt från Eveco.
Jag tar det senare via Dahl eller Ahlsell tänkte jag.

//W
Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!