0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vet du om värmepumpen ska styra din frikyla?Kolla meny 1.9.5 i värmepumpen?
Det ser ut som kabeln till frikylepumpen går ur genom väggen=styrs troligen inte från värmepumpen. Klamrad gummikabel? Du måste även fylla på brine om mätaren står på noll.Sen verkar du ha något fel på styrningen av C-pumpen oxå, om det inte är spänning på denna trots att konvektorn är startad i kylläge
På min är det termostaten på konvektorn som styr cirkpumpen (och en magnetventil).Kolla att den är ställd på min?
Kan du ta ett foto ikring den gråa frigolitlådan längst ner?
Jag har haft hit elektriker, det är konstaterat att detta är strömlöst och att konvetkorn inte startar upp själva C pumpen, elektrikern var osäker på hur mycket effekt man kan ta ut från själva konvektorn, då C pumpen verkar vara kopplad direkt till konvektorn och inte via något relä.. Är detta korrekt?
På min sitter ett relä till cirkpumpen som styrs av utsignalen för kyla på fläktkonvektorn.Däremot styrs magnetventilen till kylan direkt.
Har grävt lite i manualen för Idrowall (sid 27).http://www.eveco.se/wp-content/uploads/2013/08/Idrowall.pdfEnligt denna så ska man kunna koppla in cirkpumpen för kyla på utgång 3-4, kontakten är potentialfri så man måste ansluta spänning via denna kontakt till cirkpumpen. Någon säkring till denna kontakt finns inte, så man felsöker helt enkelt genom att kolla att motståndet blir 0 över utgången när den kallar på kyla.Blir det inte så behöver nått inbyggt relä till denna utgång bytas.
Tyvärr står det inget om hur mycket den klarar i manualen, men det borde framgå om kan kollar inuti, det brukar stå hur många ampere som går att skicka genom reläet.71 W/230 V = 0,3 A borde enligt mig inte vara några problem. Ju högre fart på pumpen ju kallare brukar det bli, men du måste ju får snurr på den.
Här kommer bild:
+1 på det. Och om man trots allt kör CP direkt på reläet så bör CP i så fall också spänningsmatas från konvektorn. Livsfarligt om det finns backspänning i konvektorn när man tror att man gjort den spänningslös genom att dra ur sladden eller dess säkring.
Tidigare i tråden står det att det är konvektorn - inte VP - som CP är kopplad till. I så fall kan ju knappast ett kretskort i VP gå sönder p.g.a. bristfällig installation. Är det inte snarare så att elektrikern nu vill styra din konvektor via VP istället och därför beställt ett extra kort?
vet inte hur den är kopplad men kan tänka mig det ,, är det den KB -pump som sitter i VP som ska gå eller är det en sep pump för konvektorn , den ska ju ta kyla från KB snurra runt i konv. skicka tillbaka till borrarn , då måste det nog sitta en backventil på KB ut mellan växlaren och påstick ut från konv. annars snurrar det runt i växlaren och kommer tillbaka
Det sitter en separat cirkpump till konvektorn i garaget.Denna installation är mig veterligen helt separerad från själva nibepumpen.
Var får du kylan ifrån
Men det kan ju också vara så att din konvektor kom med en ventil inbyggd (brukar vara en option). Och om det nu är något fel/brist på kretskortet så är det väl inte alls osannolikt att den ventilen inte öppnar eftersom den borde styras av samma relä/utgång som cirkulationspumpen.Om du tar ett foto på konvektorn utan kåpa så borde vi kunna klura ut det.Tycker inte att du ska misströsta. Det är klart att detta löser sig!
Förresten, har du provat att öppna på luftningsskruven som syns? Inte för att jag tror att det kan vara luft som är problemet, men det skadar inte att prova och se om det kommer luft eller köldbärare. Stäng av cirkulationspumpen innan du provar att lufta.Edit: Tittar tillbaka i tråden på ditt första inlägg. Vi har ju i tråden helt fokuserat på cirkulationspumpen och det är ju helt klart att det är ETT fel. Men vi har glömt bort att manometern står på 0 bar - det kan vara ett ANDRA fel. Om systemet är rätt fyllt och luftat med hänsyn tagen till konvektorn så borde manometern stå på minst <höjdskillnaden mellan manometer och konvektor i meter> * 0.1 plus en marginal. Det gör den väl inte? Du kan göra luftningsprovet ovan och då ska det egentligen komma köldbärare direkt. Pyser det ut luft så ska köldbäraren komma efter ett tag. Men med manometern på 0 är det inte troligt att det kommer någon.I det senare fallet behöver du fylla upp systemet. Det går att göra på lite olika sätt.
OM det är som på min kylare så sitter det en trevägs shunt under den fyrkantiga isoleringen, om den inte öppnar så kommer det bara att bli kallt på höger sida av konvektorn, precis som du beskriver.Det kan inte vara så enkelt att du "dragit på" termostaten max, men du borde dra ned den till min för att få max kyla?Det skulle förklara både att cirkpumpen inte får spänning och att shunten/växelventilen inte öppnar.Det kan självklart vara kortfel på konvektorn också så att varje sig cirkpump eller växelventil får spänning när den skall kyla.
Det finns olika typer av ventiler, tvåvägs som bara stänger/öppnar, eller som den jag har trevägs, som håller igång cirkulationen även om det är stängt till själva kylaren.Blir det kallt på höger sida, men inte på vänster så är det troligen en trevägsventil.Det verkar konstigt om styrningen till både cirkpump och växelventil gått sönder samtidigt, OM de inte styrs av samma relä, vilket inte är omöjligt.Har inte kollat något elschema.