Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VTF : Varför gÃ¥r flödet ifrÃ¥n VP upp i min frikyla????????  (läst 1722 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Hej alla .  Just när jag satt Ã¥ petade i naveludd och var nöjd med mig själv och allt i installationen kom jag pÃ¥ att jag skulle lokalisera strömningsljudet som stört mig senaste dagarna. Jag trodde själv att det var en VCC pump  som nylegen anslutits till övervÃ¥ningen ochsÃ¥ alternativt fortledning ifrÃ¥n VP- Been there med en tidigare VP.

Döm om min förvÃ¥ning när jag upptäcker att rören är rejält kalla till fläktkonvektorn pÃ¥ ovanvÃ¥ningen. Den var avstängd via säkringen  och jag är rätt säker att reglerventilen för flödet in vilken är elektrisk är NC = normally closed. Jag stängde  tvÃ¥ kranar som sitter pÃ¥  rören till frikylan Ã¥ presto sÃ¥ var ljudet borta.

 Man undrar ju om klaffventilen som sitter mellan kopplen pÃ¥ avsticket kärvar eller är för klent dimensionerad eftersom det enda sättet det kan bli ett flöde är väl om resistensen är lägre över frikylan än över klaffen. Frikylan är 22 mm och VPs matning minst 28 mm

Hur felsöka ? vill ju inte att  VPn pump fÃ¥r gÃ¥ hÃ¥rt för att fÃ¥ det flöde den behöver.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vet du vad för backventil det sitter på kopplet?
Det ska vara en klaffventil som ger lågt flödesmotstånd.
Det händer att det blir fel ibland.

Själv har jag en enkel elektriskt styrd on/off ventil till frikylan, undrar om reglerventilen bottnar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Jag gjorde inte jobbet själv men det ska var en klaffventil. Täckt av isolering. Är nu rädd att den är underdimensionerad eller kärvar eftersom det verkar "lättare" att ta vägen genom frikylan  ( 58 m 22 mm  med typ 5 böjar ) än att gÃ¥  20 cm igenom klaffventilen som sitter mellan avsticken. 

Stänger jag  av frikylans rör med kulventil ger det sämre prestanda /ökad förbrukning pÃ¥ VP ?

Jag har en magnetventil till 22 mm liggande som jag kunde koppla in
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
Kvadraten på flödet mellan de två vägarna borde vara omvänt proportionellt mot strömningsmotståndet. Det blir alltså alltid ett visst flöde även i konvektorslingan - förutsatt att reglerventilen i konvektorn inte är helt stängd förstås. Och om isoleringen av rören är bra så blir de kalla även med lågt flöde. Din konvektor är ju ganska ny vad jag förstår så det är ju trist om ventilen redan läcker. Är det en sådan som går tillbaka med fjäder eller har den aktiv återgång (tre tåtar till ventilen)? Den senare tror jag är bättre - mindre risk för kärvande och läckage - men å andra sidan kommer den att lämnas i det läge den råkar vara om man bara stänger av strömmen.
« Senast ändrad: 13 november 2016, 08:48:46 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Antagligen bröt jag strömmen innan den var stängd. Kan behöva trimmas in dessutom. frÃ¥n början ville jag ha en bypass  men Frico kunde inte leverera..  förvÃ¥nad över det relativt stora flödet -  hörs rätt bra, mycket mer än när jag kör  min temporära pump kopplad till frikylan -ska sätta dit en Wilo stratos 1-10  som reglerar mellan 9- 190 W.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!