Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar ivt bergvärme  (läst 3509 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Errorr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inställningar ivt bergvärme
« skrivet: 28 december 2017, 08:17:22 »
Hejsan.
Vi köpte ett hus för ganska exakt 1 år sedan där det fanns installerat bergvärme ifrån ivt. Jag har inte gjort nån inställning på värmepumpen utan det är förra ägarens inställningar/standardinställningarna.
Min fråga är vad jag kan göra för att sänka vår elförbrukning och få ett behagligare klimat.
Huset är ett 1,5 plans hus på ca 135m2 plus källare där vi har förråd, pannrum, badrum, tvättstuga mm.
På ovanvåningen är barnens 2 sovrum och nedervåningen vardagsrum kök och vårt sovrum. På nedervåningen sitter en rumsgivare som är inställd på 20 grader men den visar alltid minst 22.

Som mest har vi haft elräkning med alla avgifter HH-el och uppvärmning på ca 2500:- men då har det inte vart jättkallt heller. Vi bor i södra Sverige. Vi har även en FTX som drar ström samt en avfuktare i tvättstugan som går 24/7.

Hur använder ni eran bergvärmepump i liknande hus? Har ni alla termostater max öppna? Vill inte ha det så varmt i sovrummen. Jag tycker det är svårt att få en skön värme i hela huset, antingen är de för varmt eller för kallt uppe eller nere. Är det värt pilla med inställningarna på värmepumpen eller ska man bara sätta den i standard mode eller liknande?

Tack på förhand!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Inställningar ivt bergvärme
« Svar #1 skrivet: 28 december 2017, 08:34:22 »
Det behövs lite mer fakta. Vad är det för effekt på pumpen? Hur många drifttimmar är det för kompressor resp. tillsatsel? Vad är det inställning för rumsgivarpåverkan?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Errorr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställningar ivt bergvärme
« Svar #2 skrivet: 28 december 2017, 09:12:02 »
Det behövs lite mer fakta. Vad är det för effekt på pumpen? Hur många drifttimmar är det för kompressor resp. tillsatsel? Vad är det inställning för rumsgivarpåverkan?

Tack för svar!
Som du märker är jag ganska grön på detta men vill gärna lära mig, men ska försöka ge dig svar ikv.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Inställningar ivt bergvärme
« Svar #3 skrivet: 28 december 2017, 23:29:43 »
På flera ställen i detta forum står det beskrivet hur man gör en grundinställning av en värmepump. Tex https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48516.0

Min egen erfarenhet från att ha skaffat en bergvärmepump 2002 är att den inställning som leverantören gjorde var väldigt fel. I mitt fall levde jag dock med denna felaktiga inställning flera år eftersom jag samtidigt installerade en inomhusgivare som väldigt effektivt korrigerade den felaktiga grundinställningen. När jag började testa fram vilken inställning mitt hus egentligen skulle ha upptäckte jag hur fel leverantören hade ställt in parametrarna.

Förslagsvis gör du först en riktigt grundinställning av din VP och därefter gör något åt de "felaktigheter" som du upplever i ditt hus. Tex att du vill ha lägre temp i sovrummen.

I mitt hus från 1974 satt det en oljepanna när jag flyttade in. Värmesystemet (ett enrörssystem) är då förstås dimensionerat efter den höga framledningstemperatur som en oljepanna klarade av. För mig är det idag mycket svårt att få en tillräckligt hög temperatur i källaren. Troligen för att elementen är för små där kombinerat med den låga framledningstemperaturen som min VP ger. Detta går bara att lösa genom att montera in fler och/eller effektivare element i källaren. Idag har jag delvis löst detta problem genom att montera in ett vatten/luft-element i FTX-systemet i källaren. Tills vidare får det duga eftersom vi sällan är i källaren så vi lider inte speciellt av "kylan" där.
Och har vi främmande som skall sova i källaren (eg bottenvåningen i ett soutterränghus) och är frusna av sig så ställer vi tillfälligt in ett elelement där.

Det är sÃ¥ledes inte otänkbart att man mÃ¥ste göra större eller mindre ändringar av sitt uppvärmningssystem tex beroende pÃ¥ hur huset ser ut, hur gammalt det är och vilket uppvärmningssytem som fanns frÃ¥n början   
« Senast ändrad: 28 december 2017, 23:34:57 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Inställningar ivt bergvärme
« Svar #4 skrivet: 29 december 2017, 21:42:17 »
Det finns installatörer som skruvar dit sakerna och sedan lÃ¥ter ett serviceföretag som har serviceavtal mot värmepumpstillverkaren ta hand om det som installatören skulle gjort ordentligt. Det vill säga, lufta systemet bland annat, och när man pratar med installatör, sÃ¥ säger de, jaha ni är serviceombud, om nÃ¥got gÃ¥r fel ringer vi bara er =/. Hur svÃ¥rt är det att lufta ett system? Visst det kan ta ett tag beroende pÃ¥ modell, men man blir matt av deras ointresse.  att justera in värmepumpen efter sitt eget tycke det gör man själv, och man bör ha lite intresse för sitt värmesystem, har sett och ser mÃ¥nga som haft sin värmepump i 7-8 Ã¥r, och när nÃ¥got händer ringer de och frÃ¥gar, vad ska vi göra, inte ens sÃ¥ mycket som att slÃ¥ i handbok, och slÃ¥ igÃ¥ng nödläge kan dom.
Pilla och ändra, ha bara koll på vad ni gör, man lär sig sitt sytem, och ingen mår dåligt av det.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inställningar ivt bergvärme
« Svar #5 skrivet: 30 december 2017, 07:30:20 »
Jag tycker det är svårt att få en skön värme i hela huset, antingen är de för varmt eller för kallt uppe eller nere.

Det är svårt att göra nånting åt genom inställningar på värmepumpen. Ni behöver göra en injustering av själva värmesystemet så att det blir rätt flöde/värmeavgivning för respektive radiator/golvvärmeslinga.

Citera
Är det värt pilla med inställningarna på värmepumpen eller ska man bara sätta den i standard mode eller liknande?

Det finns egentligen inga standardinställningar, utan anläggningen ska justeras in efter husets förutsättningar. Dock verkar grundorsaken till den ojämna värmen ligga utanför VP'n, så jag hade börjat med att fokusera på radiatorerna/golvvärmen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!