Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp mig tänka korrekt kring energiförbrukning  (läst 756 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Acnaib

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen alla!

Hjälp mig tänka. Elpannan övre (varmvatten) är ställd pÃ¥ att fÃ¥ använda 3kW. Skulle det gÃ¥ Ã¥t mindre el om den istället var ställd pÃ¥ 6kW? MissförstÃ¥ mig rätt. Jag tänker, skulle pumpen värma upp vattnet snabbare med fler tillÃ¥tna kW, sÃ¥ att det i längden gÃ¥r Ã¥t mindre el? 
Just nu är det ju kallt ute (-11) och det verkar som att pumpen hela tiden använder sina 3kW för att hålla varmvatten (vilken är rätt låg ställd, 43grader, men sen höjder ju pumpen själv då den behöver), men ändå inte riktigt kommer upp i temperatur. Skulle den alltså kunna tänka sig använda mindre el / dygn om den fick lov att använda fler kW när den väl behöver?

Mvh

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig tänka korrekt kring energiförbrukning
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2024, 17:52:13 »
Det ska inte ge någon skillnad i totala el-förbrukningen såvida inte för låg effekt i övre tanken leder till lägre temperatur i huset. Då går det åt mindre energi. Som det är nu tar den säkert en del värme även till huset från den övre tanken förutom varmvatten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Acnaib

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig tänka korrekt kring energiförbrukning
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2024, 18:03:11 »
Det ska inte ge någon skillnad i totala el-förbrukningen såvida inte för låg effekt i övre tanken leder till lägre temperatur i huset. Då går det åt mindre energi. Som det är nu tar den säkert en del värme även till huset från den övre tanken förutom varmvatten.

Tack för svar.  :)

Jag hänger inte med riktigt. 🙈 Menar du att det gÃ¥r Ã¥t mer energi om det är för lÃ¥g effekt i övre tanken, eller menar du mindre, som du skrev? Du fÃ¥r ursäkta min dumhet.
Huset är inte kallt, eller iaf inte på nedre plan. Övre plan är kallare, trots att cirkulationspumpen är ställd på 3. Däremot har pumpen svårt att producera varmvatten just nu. Vill vi duscha/bada barnen när det ärmså här kallt ute så funkar det om vi stänger av husvärmen helt ett tag, då får vi varmvatten. Sen sätta på husvärmen igen.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig tänka korrekt kring energiförbrukning
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2024, 18:34:18 »
Det spelar ingen roll för el-förbrukningen om det är 3 kW eller 6 kW i övre tanken om det är lika varmt i huset och ni använder lika mycket varmvatten i båda fallen. Om ni däremot kopplar om till 6 kW och börjar använda mer varmvatten än tidigare så går det åt mer energi. För komfortens skull borde den ju stå på 6 kW så kanske det blir enklare att bada och duscha.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp mig tänka korrekt kring energiförbrukning
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2024, 18:39:17 »
Ställer du den på 0 kW och lyckas hålla huset varmt ändå, och tycker att varmvattnet är drägligt varmt, så är det absolut billigast, ju högre effekt du tillåter på patronen desto mer el kommer det att gå.
Du kan INTE spara el på att öka effekten på elpatron i övre pannan.
Däremot kan du hålla huset och tappvarmvattnet varmt.
Om du är beredd att kompromissa med värme i huset, och maxtemp på tappvarmvatten så är det bättre ju lägre effekt du tillåter på patronen.
Du kan alltid lura din sambo att "värmepumpen inte räcker till", om du vill spara några kWh när elen är som dyrast.
Men dÃ¥ mÃ¥ste du ställa ned effekten pÃ¥ elpatron.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Acnaib

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig tänka korrekt kring energiförbrukning
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2024, 19:47:16 »
Tack för avar igen.
Då tror jag att jag är med. Jag tänkte liksom att om övre pannan vill ha 50, då den blir högre ställd pga framledning och den inte orkar upp till 50 med "bara" 3kW så står den och drar 3kW hela tiden. Medan den kanske tar sig upp till 50 grader med hjälp av 6kW och då kan stänga av elanvändningen en tid.
Men dÃ¥ är det inte sÃ¥ alltsÃ¥!  tummenupp

Pumpen är ställd att använda rumsgivare och det funkar fint på bottenvåningen. Blir dock något kallare på övervåningen. Rumsvärme är ställd på 18,5grader, vilket brukar ge en temperatur på 19,5 grader nere och 17,5 i de kallare rummen uppe.

Pannan har klarat husvärmen fint pÃ¥ 3kW, aldrig testat att sätta den pÃ¥ 0. Kanske skulle testa det 🤔
På 3 kW har vi varmvatten runt 35grader nu när de är kallt. Så den kommer inte upp till de 47-50grader den vill ha. Inte till de 43grader "jag" vill ha heller. Vilket funkar, tills det ska duschas/badas.
Kanske ska se vad vi hamnar på om vi sätter 0kW och hur/om husvärmen påverkas.

Sambon, eller snarare min man är inte sÃ¥ insatt. 😅 Han hänger med pÃ¥ det mesta jag vill prova. Det är jag som försöker spara pÃ¥ el pÃ¥ bästa sätt, utan att ställa till det för huset 😅  Förra vintern hade vi temperatur pÃ¥ rumsgivare ställd pÃ¥ 15grader. Det sparade en hel del. Men blev knepigt för vardagsbestyr som torkning av tvätt etc 🙈
En bra kvinna reder sig själv, sägs det. Men tyvärr vet jag inte mycket om just värmepumpssystemet. Det fanns redan i huset när vi köpte det. Men läser det mesta som jag kommer över och försöker vidga min kunskap 😅

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig tänka korrekt kring energiförbrukning
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2024, 20:37:53 »
Fundera på att skaffa en värmepump tycker jag. Elpanna är väldigt dyrt i längden med dagens el-priser. En värmepump är ca 3 till 4 ggr så effektiv jämfört med en el-panna när det gäller att värma huset och varmvattnet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hjälp mig tänka korrekt kring energiförbrukning
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2024, 21:43:13 »
Hej igen alla!

Hjälp mig tänka. Elpannan övre (varmvatten) är ställd pÃ¥ att fÃ¥ använda 3kW. Skulle det gÃ¥ Ã¥t mindre el om den istället var ställd pÃ¥ 6kW? MissförstÃ¥ mig rätt. Jag tänker, skulle pumpen värma upp vattnet snabbare med fler tillÃ¥tna kW, sÃ¥ att det i längden gÃ¥r Ã¥t mindre el? 
Just nu är det ju kallt ute (-11) och det verkar som att pumpen hela tiden använder sina 3kW för att hålla varmvatten (vilken är rätt låg ställd, 43grader, men sen höjder ju pumpen själv då den behöver), men ändå inte riktigt kommer upp i temperatur. Skulle den alltså kunna tänka sig använda mindre el / dygn om den fick lov att använda fler kW när den väl behöver?

Mvh


Ah, det klassiska kupé-värmartankeexperimentet!

En bil.
Bilen har två lägen på kupévärmaren; Läge I, 100W och läge II, 1000W.
Det är -20°C ute, bilen läcker värme som en vanlig Volvo.
På 10 h värmer 100W => 1kWh, och på en timme värmer 1000W => 1kWh.
Vi vill ha en så varm bil som möjligt.

1. Vilket läge väljer du, trådskaparen, och varför? :)

2. Om du fick 1 kWh kupévärmarenergi, att slösa at your will, skulle du helst ha megavärmaren 3600 000W i en sekund eller Minivärmaren 1W i 3600 000 sekunder (1000h)?


Utloggad Acnaib

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig tänka korrekt kring energiförbrukning
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2024, 21:49:20 »
Fundera på att skaffa en värmepump tycker jag. Elpanna är väldigt dyrt i längden med dagens el-priser. En värmepump är ca 3 till 4 ggr så effektiv jämfört med en el-panna när det gäller att värma huset och varmvattnet.

Oj, ursäkta otydligheten. Vi har en värmepump Eco air och den kopplad till eco el. Luft-vatten alltså. Så värmepumpen värmer nedre pannan tills det blir kallare än -15. Det är övre pannan som mestadels värms med el då nedre pannan inte orkar värma övre nu när huset kräver så mycket värme.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig tänka korrekt kring energiförbrukning
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2024, 21:53:05 »
Ok, då ska du absolut inte helt stänga av el-patronen i övre tanken. Gör du det kanske din EcoAir frostsprängs när avfrostningarna inte fungerar och allt bara blir kallt och fryser ihop.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Acnaib

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig tänka korrekt kring energiförbrukning
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2024, 21:59:53 »

Ah, det klassiska kupé-värmartankeexperimentet!

En bil.
Bilen har två lägen på kupévärmaren; Läge I, 100W och läge II, 1000W.
Det är -20°C ute, bilen läcker värme som en vanlig Volvo.
På 10 h värmer 100W => 1kWh, och på en timme värmer 1000W => 1kWh.
Vi vill ha en så varm bil som möjligt.

1. Vilket läge väljer du, trådskaparen, och varför? :)

2. Om du fick 1 kWh kupévärmarenergi, att slösa at your will, skulle du helst ha megavärmaren 3600 000W i en sekund eller Minivärmaren 1W i 3600 000 sekunder (1000h)?

Det där.fick jag läsa om nÃ¥gra gÃ¥nger 😅 Min hjärna är trött 😅🙈

1. Eftersom bilen snabbt blir kall igen, för det blir de ju sÃ¥ skulle jag nog föredra lite värme under en längre tid. Bilen skulle troligen bli varmare just den timmen vi använde oss av läge ll, men sen skulle den snabbt bli kall. Läge I skulle ge oss en varmare bil längre  dontknow

2. Samma typ av svar antar jag. Megavärme i 1 sekund hjälper ingen i längden,. eftersom bilen snabbt blir kall.

Men... Jag inbillade mig att innomhusdelen EcoEl höll värmen lite bättre. SÃ¥ när vattnet väl var varmt skulle det vara värt ett tag, om vi inte använde sÃ¥ mkt varmvatten 😅🙈

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp mig tänka korrekt kring energiförbrukning
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2024, 14:11:30 »
Jag menade inte att du skulle stänga av elpatronen heller, det var mer som en förklaring av vad som händer om du gör det.
Det kommer gå mindre el, men säkert också bli för kallt i huset.
I värsta fall kan det orsaka frysning av vattnet mellan utedel och elpanna om du låter vattnet bli för kallt, speciellt om det blir så kallt ute att värmepumpen stannar vid -15 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PelleMas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig tänka korrekt kring energiförbrukning
« Svar #12 skrivet: 11 januari 2024, 23:14:26 »
NÃ¥gra tankar:

Med timpris på elen kan det ju i teorin löna sig att höja och sänka maxeffekten på övre pannan beroende på priset över dygnet och sikta på att "övervärma" vattnet när elen är billig, på natten t.ex, även om den totala energiförbrukningen till och med blir lite högre. Men mängden energi som kan lagras på det här sättet i själva pannan är nog ganska begränsad om man vill ha någorlunda jämn temperatur i huset i övrigt.

Det som funkat för oss när det inte är alltför många minusgrader är att inte begränsa effekten på övre pannan eller ändra rumstemperaturen med hjälp av "nattsänkning" t.ex, utan istället sätta temperaturinställningen på övre elpatronen så lågt, typ 30-35 grader, att den nästan aldrig behöver gå igång. Det funkar bra så länge pumpen klarar att värma huset på egen hand, det finns fortfarande ljummet vatten till handtvätt mm och elpatronen aktiveras bara med "extra varmvatten"-funktionen när det är dags att duscha (eller om det blir så kallt att pumpen inte klarar att hålla ens 30-35 grader i tanken).

Detta med mindre varmvatten är visserligen en komfortsänkning snarare än en effektivisering. Men det var en aha-upplevelse för mig när jag insåg att även "ekonomi"-inställningen på varmvattnet på vår ecozenith i255 ofta drar mer el än vi behöver för vårt behov av varmvatten. Sen innebär ju detta att värmepumpen får jobba lite hårdare men det är ju det den är byggd för och så länge den klarar avfrostningar och inte kör max varvtal konstant så borde det vara lugnt?


Hej igen alla!

Hjälp mig tänka. Elpannan övre (varmvatten) är ställd pÃ¥ att fÃ¥ använda 3kW. Skulle det gÃ¥ Ã¥t mindre el om den istället var ställd pÃ¥ 6kW? MissförstÃ¥ mig rätt. Jag tänker, skulle pumpen värma upp vattnet snabbare med fler tillÃ¥tna kW, sÃ¥ att det i längden gÃ¥r Ã¥t mindre el? 
Just nu är det ju kallt ute (-11) och det verkar som att pumpen hela tiden använder sina 3kW för att hålla varmvatten (vilken är rätt låg ställd, 43grader, men sen höjder ju pumpen själv då den behöver), men ändå inte riktigt kommer upp i temperatur. Skulle den alltså kunna tänka sig använda mindre el / dygn om den fick lov att använda fler kW när den väl behöver?

Mvh






Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp mig tänka korrekt kring energiförbrukning
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2024, 07:54:12 »
Mmm, det lilla man kan ackumulera i övre tanken är nog mer eller mindre obetydligt i det stora hela, men om ni kan acceptera lite kallare tappvarmvatten så finns det en del att spara.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PelleMas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig tänka korrekt kring energiförbrukning
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2024, 13:38:55 »
Ja, det finns en del att spara åtminstone vid väder runt -5 till +5, vilket ju är en stor del av vintern där vi bor. Och särskilt om systemet är som vår Ecozenith där pumpen bara värmer upp till börvärdet på nedre tanken (framledning +7) även om den har kapacitet för mer, samtidigt som elpatronen vill hålla en högre temperatur än så i övre tanken för att säkra varmvatten. Då går ju el för varmvatten indirekt till att värma huset trots att värmepumpen ute inte jobbar för fullt. Jag antar att det skulle hjälpa något att spärra shunten helt eller ha en längre fördröjning på den, för att behålla den värmen i övre tanken längre, men nedre och övre är inte så pass isolerade att de kan betraktas som skilda system ändå har jag förstått det som...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!