Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ni som har solfÃ¥ngare i dag och kollat lite pÃ¥ laddefekten.  (läst 5775 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Hej.

Hur mÃ¥nga timmar om dagen har ni bra med sol pÃ¥ sommaren en normaldag,  sÃ¥ att solfÃ¥ngarna laddar i närheten av den effekt som dom är tillverkade till ?.

Alltså 3 timmar , 4 timmar mer, mindre?.
« Senast ändrad: 12 december 2006, 08:33:38 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
Hej
På sommaren går min solvärme från ca 08:00 till 18:00. Har sammanlagt ca 12000 tim på drifttidmätaren. Kommer inte ihåg exakt när jag installerade men tror att det var -97. I så fall ca 1300 tim/år.
PS har inte gjort någon reparation eller åtgärd sedan driftstart.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
På sommaren har jag sol från kl 10-1100 till kl 20-2100, räcker gott för att hålla med mycket varmvatten. Ofta så räcker det även vår å höst till stora delar av både värme å varmvatten.

mvh humlan.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
sista 5-6 Ã¥ren 1850-2000 timmar/Ã¥r  8000-9000 kwh/Ã¥r

gano

  • Gäst
gano
SV: Ni som har solfångare i dag och kollat lite på laddefekten.
« Svar #4 skrivet: 12 december 2006, 21:52:02 »
Mer än 3-4 timmar. Skulle gissa på 6-8 i snitt. Det beror på vilken vinkel man har på solfångaren, flack vinkel ger mer än brant vinkel på sommaren. Brant vinkel ger dock avsevärt mer på mörka delen av året.

En solig dag sÃ¥ här Ã¥rs sÃ¥ fÃ¥r jag nog 4 timmar, den jobbar mellan 10 och 14. Effekten är ca hälften av sommareffekten, 2 mot normalt 4 kW. Har hittills bara registrerat 8 timmars drift pÃ¥ solfÃ¥ngaren nu i december. GrÃ¥tt och mörkt.  :'(

MVH/Gano

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
sista 5-6 Ã¥ren 1850-2000 timmar/Ã¥r  8000-9000 kwh/Ã¥r
Hur stor yta har du? det bör väl bli 20- 30m2? Vilken typ av kollektorer?
Jag har aldrig hört talas omså höga siffror.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Fattar inte varför jag flyttade frÃ¥n Öland . Dom vinner ju solligan varje Ã¥r.    huvuddunk



Får helt enkelt sälja huset, eller skaffa jäkligt långa kulvertledningar.

Sen en sak till, sängen ska ner i pannrummet så jag kan se alla tempmätare så mm. så gott som hela tiden.



Och i och med det sÃ¥ flyttar väl hövdingen och barnen, och med andra ord sÃ¥ kommmer det i sin tur spara sÃ¥ mycket pengar, att värmepumpen är betald.   Thumbsup, Sc:,h


Ja dom där Ã¥rssiffrorna och soltimmarna var intressanta tracker, du bor möjligtvis inte i Sahara , eller inne i ett solfÃ¥ngar-vacuumrör ?.   
« Senast ändrad: 13 december 2006, 15:52:38 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
18kvm Aquasol
180kvm + 200 kvm källare som behöver värme även på sommaren
+ luftaerotemper som "laddar" tvättstugan vintertid med 25-40 gradig luft
optimerat med egen plc-styrning + v-pump + dubbla acc tankar, 1 flytande till värmen, 1 fast till vv

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
De e bara att gratulera.

Då verkar alla mina funderingar ligga inom verklighetens gränser.

Sen ska man bara få till det med allt också.


9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
Måste återkomma med min fråga som jag tidigare ställt i en tråd! hur långt upp i sverige bor ni med solfångare? skulle jag i piteå ha någon användning för att värma varmvatten med solenergi?
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Måste återkomma med min fråga som jag tidigare ställt i en tråd! hur långt upp i sverige bor ni med solfångare? skulle jag i piteå ha någon användning för att värma varmvatten med solenergi?

Ja till varmvatten sommartid (många soltimmar) bor Du bra till, så bygg din anläggning efter det. Men för att få nåt bra utbyte till extra värme är mer tveksamt, så jag skulle inte satsa på det. Men tveka inte å sätta upp solfångare, gratis varmvatten under sommarhalvåret, är inte fel det heller.

mvh humlan.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Ni som har solfångare i dag och kollat lite på laddefekten.
« Svar #11 skrivet: 15 december 2006, 11:58:35 »
Här är lite statistik som också visar antalet bidragsbeviljade solfångaranläggningar i olika län:
http://www.boverket.se/upload/bidrag%20och%20blanketter/bifogade%20filer/Statistik/SOL01.pdf

Visst finns det solanläggningar även i norr.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Från det ena till det andra. Finns det några pengar längre till detta?.

Var inte bidragspengarna som skulle räckt till 2008-2010 redan slut?. Tyckte jag läste det på text-tv-n.

Men jag kan ha fel.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Nej, det finna pengar kvar. Du kan söka till bidrag till solfångare ur konverteringsstödet oxå men det finns ett separat solfångarbidrag.
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
Intressant, jag har direkt el så till någon uppvärmning är inte aktuellt. men ev varmvatten, har dem någon effekt på vinterhalvåret eller är det körd då... mest troligt va? när det mästa dels är mörkt, känns bara som om pay off tiden blir ganska lång när jag bara kan använda dem under sommarhalvåret? Sc:,h
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!