Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Geo 508C - Skall den nattsänka?  (läst 2495 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Geo 508C - Skall den nattsänka?
« skrivet: 15 december 2021, 21:07:12 »
Hej,

Det verkar som att sökfunktionen inte funkar för mig på forumet. Vet inte om det beror på ad-blockers.

I vilket fall, jag har noterat att värmen i huset sjunker stadigt under natten trots att det i natt blev varmare ute? Finns det någon förprogrammerad nattsänkning i pumpen? Se bifogade grafer. Jag började fundera på om det är SmartGrid som ligger i bakgrunden och dummar sig. Den borde vara avstängd men appen är så fruktansvärt dåligt (visar inte ens korrekt börvärde) så man vet ju aldrig. Och det går inte att verifiera från pumpens meny...
« Senast ändrad: 15 december 2021, 21:24:41 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 508C - Skall den nattsänka?
« Svar #1 skrivet: 15 december 2021, 21:28:50 »
Hittade 412C men det är nog samma manual sidan 20 stÃ¥r det om nattsäkningsinställningar  ; tex start 0600 och natt 2300 inget bra. stänger för natt och tempen sjunker under ca 2 tim nattemp  kl ca 2:00 ska dÃ¥ öka  kl 6:00 blit ingen värme kanske förrän ca 7:30 och har dÃ¥ fÃ¥tt gasa pÃ¥ rätt bra, stäng ner allt vad nattsänkning heter och kör med riktvärde dygnet rund. Set spara inge energi pÃ¥ det. möjligtvis om ni är borta frÃ¥n huset i ett par mÃ¥nader kan man sätta semestertemp.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 508C - Skall den nattsänka?
« Svar #2 skrivet: 15 december 2021, 21:42:52 »
Hittade 412C men det är nog samma manual sidan 20 stÃ¥r det om nattsäkningsinställningar  ; tex start 0600 och natt 2300 inget bra. stänger för natt och tempen sjunker under ca 2 tim nattemp  kl ca 2:00 ska dÃ¥ öka  kl 6:00 blit ingen värme kanske förrän ca 7:30 och har dÃ¥ fÃ¥tt gasa pÃ¥ rätt bra, stäng ner allt vad nattsänkning heter och kör med riktvärde dygnet rund. Set spara inge energi pÃ¥ det. möjligtvis om ni är borta frÃ¥n huset i ett par mÃ¥nader kan man sätta semestertemp.

Tack. Det finns ingen inställning för nattsänkning på pumpen. Det är det som är underligt. Semester finns, men ej nattsänking. Jag har kollat installatörsinställningarna också...
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 508C - Skall den nattsänka?
« Svar #3 skrivet: 15 december 2021, 22:13:48 »
Är VP färskvara då , på dom som kopplat in den så ska det inte vara. En fråga är du uppkopplad mot IVT så det inte kommer nogåt från det hållet, den ska absolut inte gå sin egen väg med att sänka på natten, utan instruktioner i datan för det. Har du någon tidsstyrning för el eller på annat sätt inkopplat till någon EL-leverantör eller nätägare

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 508C - Skall den nattsänka?
« Svar #4 skrivet: 15 december 2021, 22:16:58 »
Är VP färskvara då , på dom som kopplat in den så ska det inte vara. En fråga är du uppkopplad mot IVT så det inte kommer nogåt från det hållet, den ska absolut inte gå sin egen väg med att sänka på natten, utan instruktioner i datan för det. Har du någon tidsstyrning för el eller på annat sätt inkopplat till någon EL-leverantör eller nätägare

Ja den är uppkopplad mot IVT. Vid ett tillfälle sÃ¥ aktiverade jag smartstyrning och avaktiverade senare. Men undrar om det är nÃ¥got som ligger och spökar. Kanske skall dra ur nätverkskabel. Den enda saken jag har under inställningar är Tyst Drift. 
« Senast ändrad: 15 december 2021, 22:19:49 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3615
  • Karma +2/-0
SV: IVT Geo 508C - Skall den nattsänka?
« Svar #5 skrivet: 16 december 2021, 13:18:41 »
Kan ju vara rumsgivaren som stör. T ex om värmekurvan är fel inställd och det upptäcks och korrigeras lite halvdant. Om påverkan rumsgivare är igång, stäng av det och låt vädret pendla så bakomliggande värmekurva är rätt inställd. Kanske blir svårt att få se dessa varma grader igen i år. Men problemet kan märkas ändå när det bli kallare och inomhustemperaturen driver iväg pga "husets förbrukningskurva" har en annan vinkel än nuvarande värmekurvan.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 508C - Skall den nattsänka?
« Svar #6 skrivet: 16 december 2021, 13:24:20 »
Kan ju vara rumsgivaren som stör. T ex om värmekurvan är fel inställd och det upptäcks och korrigeras lite halvdant. Om påverkan rumsgivare är igång, stäng av det och låt vädret pendla så bakomliggande värmekurva är rätt inställd. Kanske blir svårt att få se dessa varma grader igen i år. Men problemet kan märkas ändå när det bli kallare och inomhustemperaturen driver iväg pga "husets förbrukningskurva" har en annan vinkel än nuvarande värmekurvan.

Tack. Rumsgivaren pÃ¥verkan är satt till noll.  Kurvan är garanterat tokig det är den jag försöker justera. SÃ¥g en inställning gällande trögheten i huset i manualen. Där man kunde ändra beroende pÃ¥ om man hade tegel eller inte.
Jag har golvvärme i träbjälklag. Det har aldrig varit riktigt kallt. Kurvan står nu på DUT -18. Varma sidan på 42 tror jag och kalla på 24.
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3615
  • Karma +2/-0
SV: IVT Geo 508C - Skall den nattsänka?
« Svar #7 skrivet: 16 december 2021, 16:13:35 »
Det med trögheten vet jag inte hur formlerna ser ut, men känns som du har låg tröghet. I alla fall vad jag kan jämföra med som har samma typ av golvvärme.
Kanske är ett område att undersöka.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: IVT Geo 508C - Skall den nattsänka?
« Svar #8 skrivet: 16 december 2021, 16:16:24 »
Om rumsgivarens påverkan är noll så känns det väl ändå rimligt att temperaturen sjunker något över natten? För även om solen inte skiner från en klar himmel så innebär ljus utomhus att värme tillförs huset genom ljus. Likaså kommer all mänsklig aktivitet i huset på dagen göra att temperaturen om något sjunker på natten när ni sover.

Hur är det sedan med er varmvattenförbrukning (dusch på kvällen?) och dess medförda krav på värmepumpen att värma mer varmvatten just på natten?

Rumsgivaren är ju just det som krävs för att undvika att temperaturen varierar över dygnet som följd av att värme tillförs huset genom annat än värmepumpens utforslade värme i relation till enbart temperanturen ute.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 508C - Skall den nattsänka?
« Svar #9 skrivet: 16 december 2021, 19:22:04 »
Det med trögheten vet jag inte hur formlerna ser ut, men känns som du har låg tröghet. I alla fall vad jag kan jämföra med som har samma typ av golvvärme.
Kanske är ett område att undersöka.

Tröghetsfunktionen är helt avstängd. Enligt manualen är standard "Medel" men är osäker om de menar att det är standard att funktionen är på över huvud taget. Osäker om installationsfirman rört denna eller inte.

Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 508C - Skall den nattsänka?
« Svar #10 skrivet: 16 december 2021, 19:26:02 »
Om rumsgivarens påverkan är noll så känns det väl ändå rimligt att temperaturen sjunker något över natten? För även om solen inte skiner från en klar himmel så innebär ljus utomhus att värme tillförs huset genom ljus. Likaså kommer all mänsklig aktivitet i huset på dagen göra att temperaturen om något sjunker på natten när ni sover.

Hur är det sedan med er varmvattenförbrukning (dusch på kvällen?) och dess medförda krav på värmepumpen att värma mer varmvatten just på natten?

Rumsgivaren är ju just det som krävs för att undvika att temperaturen varierar över dygnet som följd av att värme tillförs huset genom annat än värmepumpens utforslade värme i relation till enbart temperanturen ute.

Rumsgivaren är noll bara för att jag skall kunna justera kurvan så bra som möjligt. Sedan kommer jag att aktivera den. I natt har det funkat bättre. Se bilden. Den röda är för att vi kört både tumlare och avfuktare under natten. Vet inte om det är för att det blev kallare ute under natten, om det blåste mindre eller om det är för att jag drog ut nätverkskabeln så inte IVT stör något :-)

Skall övervaka några dagar och återkommer med findings. Tänkte plottra mot börvärde istället för medel. Så ser jag tydligt vilka rum som behöver bli lite varmare respektive kallare...
« Senast ändrad: 16 december 2021, 21:58:46 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 508C - Skall den nattsänka?
« Svar #11 skrivet: 17 december 2021, 07:58:07 »
Irriterande men i natt sänkte den igen nästan en grad. Det blev dock lite kallare ute. Antingen så nattsänker den eller så är det för att vi slutar röra oss i huset...
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: IVT Geo 508C - Skall den nattsänka?
« Svar #12 skrivet: 17 december 2021, 10:27:21 »
Jag skulle tro att det är rätt säkert så att sänkningen av temperaturen helt beror på att rumsgivare inte är aktiverad och framledningen baserat enbart på ute-temperatur inte klarar av att ge mindre temperaturvariation än sådär.

Hade varit intressant att se hur temperaturen utvecklas under ett dygn då ni inte alls är hemma.
Börjar temperaturen då att sjunka strax efter att det blivit mörkt ute och börjar temperaturen öka på morgonen först efter att det blivit ljust ute?
« Senast ändrad: 17 december 2021, 10:30:38 av Perfa76 »

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 508C - Skall den nattsänka?
« Svar #13 skrivet: 17 december 2021, 15:48:02 »
Jag skulle tro att det är rätt säkert så att sänkningen av temperaturen helt beror på att rumsgivare inte är aktiverad och framledningen baserat enbart på ute-temperatur inte klarar av att ge mindre temperaturvariation än sådär.

Hade varit intressant att se hur temperaturen utvecklas under ett dygn då ni inte alls är hemma.
Börjar temperaturen då att sjunka strax efter att det blivit mörkt ute och börjar temperaturen öka på morgonen först efter att det blivit ljust ute?

Säkert så, men jag tycker det är underligt att det skall bli kallare inne om utetemperaturen går upp (se tidigare bilden)
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: IVT Geo 508C - Skall den nattsänka?
« Svar #14 skrivet: 17 december 2021, 16:19:31 »
Säkert så, men jag tycker det är underligt att det skall bli kallare inne om utetemperaturen går upp (se tidigare bilden)
Men det var ju ändå en ganska liten ökning av temperaturen som du tänker skulle påverka (höja?) temperaturen inne, bara 1-1.5°C varmare på natten än på dagen.
Värmepumpen justerar ju framledningstemperaturen baserat på samma mätta ute-temperatur och sänkte tillförd värme till huset samtidigt som temperaturen ute ökade.
Ibland kan säkert trögheten i huset och värmesystemet göra så att temperaturen inne ökar när det blir varmare ute, men om det blir så eller tvärtom är nog högst individuellt för husets värmesystem och dess inställningar i relation till husets kontruktion.

Återigen, rumsgivare är vad som krävs för att inte temperaturen inne skall variera något över dygnet på det sätt som du ser. Särskilt så om husets värmebehov är litet i relation till hur mycket värme er aktivitet i huset tillför.
« Senast ändrad: 17 december 2021, 16:29:52 av Perfa76 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!