Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ã…sikter, resultat av installation i Hus 126 Kvm + 72 Kw Thermia G3 10 Kw  (läst 61714 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Dina cp är väl av en mera strömsnål variant, så där är lite tröst. Vi måste fundera lite djupare på ditt system när vi får lite bilder. Ändrade rörrisen på några stypningar när vp installerades, kanske det går att öppna upp rejält på stryppningarna. Det görs enklast o billigast med att mäta tempen.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Bilden är tagen strax innan integral värdet vart 0 och CP gick 100%
Jo jag syftar på att en vanlig diplomat pump som är billigare skulle ha passat bättre om man skall ha tanken som arbetstank då Optimum inte kommer till användning då.
Visst har du nytta av optimum den ser till att deltat ligger lika trots att framledning samt kb ändras och den har en strömsnål cp dock har troligtvis en extern strömsnål cp som man har till tex en arbetstank ännu lägre förbrukning men skillnaden är marginell.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dina cp är väl av en mera strömsnål variant, så där är lite tröst. Vi måste fundera lite djupare på ditt system när vi får lite bilder. Ändrade rörrisen på några stypningar när vp installerades, kanske det går att öppna upp rejält på stryppningarna. Det görs enklast o billigast med att mäta tempen.

Gjorde en enkel ritning över huset och befintliga element.
Inget strypning har gjort av rörris.


Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Eftersom 12mm rören är uppdelade på 3 slingor borde inte motståndet i dem bli så högt. Ettrörs system är lite svårare att justera in.

Kan du ta ett foto av fördelaren också och ett foto till där det nedre kopplet på en raddiator syns lite bättre.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Eftersom 12mm rören är uppdelade på 3 slingor borde inte motståndet i dem bli så högt. Ettrörs system är lite svårare att justera in.

Kan du ta ett foto av fördelaren också och ett foto till där det nedre kopplet på en raddiator syns lite bättre.

Här kommer bilderna.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det ska inte behöva vara nått problem med dit system, jag har en 150 liters volymtank, ettrörssystem som efter fördelaren består av 12 mm kopparrör, varje slinga har 4 element, slingorna kan man justera separat dock ej elementen. Skillnaderna är att mina element troligen har lite bättre värmeavgivning, min uppvärmda yta är lite större och att min framledningsgivaren är originalmonterad SAMT att min cirkpump går på samma varvtal hela tiden och ger ett delta av 7 - 8 grader vid värmeproduktion.
Det har fungerat helt utan problem i ca 6 år och det borde även din anläggning göra med rätta injusteringar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Jag får inte riktigt fram det av bilderna, men någonstans måste radiatorerna vara instrypta.
Det måste gå att fixa till det eftersom du har olika slingor.

Obs!! Är filtret på returen före pumpen kollat? Där kan finnas en hel del när det är ett gammalt system. Ibland kan man glöma det enkla? Detta kan du kolla själv.

Termostatvredet är ju borta på bilden med radiator, går det att motionera piggen lite... Släpper den genom max med värme?

Kan någon annan här berätta var Ts raddare är injusterade?
« Senast ändrad: 03 maj 2014, 22:21:20 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har vid flera tillfällen har jag märkt att pumpen tror att det är varmare än vad det egentligen är.
Är det varma husfasaden som lurar givaren då solen ligger på ? "solen ligger på den delen på eftermiddag, så givaren borde inte sitta där som jag ser det"
« Senast ändrad: 04 maj 2014, 20:47:09 av Carlos »

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Solen ligger väl inte på så mycket på NORRSIDAN av huset? Så om den inte är där är den på fel ställe och solen steker den.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Solen ligger väl inte på så mycket på NORRSIDAN av huset? Så om den inte är där är den på fel ställe och solen steker den.

Nej den ligger inte på norrsidan av huset.
Men tycker en bättre placering borde vara där det alltid är skugga ?

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag får inte riktigt fram det av bilderna, men någonstans måste radiatorerna vara instrypta.
Det måste gå att fixa till det eftersom du har olika slingor.

Obs!! Är filtret på returen före pumpen kollat? Där kan finnas en hel del när det är ett gammalt system. Ibland kan man glöma det enkla? Detta kan du kolla själv.

Termostatvredet är ju borta på bilden med radiator, går det att motionera piggen lite... Släpper den genom max med värme?

Kan någon annan här berätta var Ts raddare är injusterade?

Kontrollerat filter det var lite små grus i den men inget som borde påverkat?
Har även motionerat piggen på termostater.

Bra att veta är att jag har två element som jag inte får någon värme ifrån "har alltid varit så under de år vi haft huset",
Dom har vi inte brytt oss om då vi haft tillräckligt med värme tidigare då vi hade pelletspannan. Den ena ligger i vårt sovrum och den andra är en pytte liten element som är där pumpen är. Röris vet om det men har inte reagerat över att dessa kan påverka flödet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Väst eller nordväst brukar fungera bäst som placering av utegivaren. Men det beror lite på hur huset ser ut och åt vilket håll man har sina fönster. Som exempel, har man tex stora glasytor mot söder och utegivaren mot norr (och ingen rumsgivare) får man lätt övertemperatur då solen lyser in genom fönstren och givaren sitter i skuggan.
Så det är lite olika hur det är optimalt på olika hus.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Problemet med ute-givaren är inte så stort, påverkar på våren, men då värmer ju också solen huset. Om du vill kan du tex vika till en vit plåtbit som solskydd/regnhat. Hård storm är en annan sak som inte värmepumpen känner av, men som påverkar innetempen.
Du borde ju naturligtvis få alla element att fungera, samt det ska gå att få flödet i skick. Finns det någon annan röris du kan ha att komma o titta på ditt system?
Jag får tyvärr inte ut av bilderna var det insjusterat, men det måste det ju vara, annars skulle allt vatten bara gå via första radiatorn i varje slinga. Vatten tar den lättaste vägen
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problemet med ute-givaren är inte så stort, påverkar på våren, men då värmer ju också solen huset. Om du vill kan du tex vika till en vit plåtbit som solskydd/regnhat. Hård storm är en annan sak som inte värmepumpen känner av, men som påverkar innetempen.
Du borde ju naturligtvis få alla element att fungera, samt det ska gå att få flödet i skick. Finns det någon annan röris du kan ha att komma o titta på ditt system?
Jag får tyvärr inte ut av bilderna var det insjusterat, men det måste det ju vara, annars skulle allt vatten bara gå via första radiatorn i varje slinga. Vatten tar den lättaste vägen

Jag avaktar och ser hur lÃ¥ngt tid det tar för min röris att komma förbi, han vet att det inte fungerar optimalt, han skulle ha varit här tillsammans med Thermias Regions chef för 3 veckor sedan, ringde honom förra fredags och frÃ¥gade vad som hände  och när dom kommer förbi, fick veta att det körde ihop sig sist men att han inte hade glömt det, men inget nytt datum.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rörris ringde upp mig idag och vi pratade en lång stund.

Angående framledningsgivare :
Ni som har hjälpt mig sÃ¥ här lÃ¥ngt hade RÄTT !!    tummenupp
Givaren skall inte skall sitta efter volymtanken den skall vara innan, anledning att röris satte den efter volymtank var att Thermia hade sagt att han skulle göra så.

Angående strypning i mina element, det verkar inte finnas någon.
Frågade röris och han sa att det inte fanns strypning på dom.

Att göra för att förbättra

1. Extra CP på framledningsröret. "för att få bättre flöde i systemet"
2. Kulventiler på fördelaren, så att man kan styra flöde över mina 3 slingor.

Så jag jag tänkte kapa lite rör i helgen och montera en varvtalsstyrd CP jag har kvar ifrån min tidigare anläggning.
Röris tyckte den kunde sitta direkt efter pump, har ni någon åsikt ?
« Senast ändrad: 12 maj 2014, 20:19:36 av Carlos »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!