Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 310p - missljud kompressor  (läst 5516 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tibbster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe Fighter 310p - missljud kompressor
« skrivet: 04 februari 2018, 12:01:18 »
Hej,

Har ett irriterande problem med kompressorn min Fighter 310p.
När den kör så brummar det väldigt högt, typ som att något ligger emot någonstans.
Tar jag bort filtret och för in handen och trycker lite på kompressorn, rätar upp den, så tystnar den.
Har testat att sätta lite tryck underifrån för att stadga upp kompressorn lite, men har inte hittat något bra ännu.

Vad tror ni, är kompressorn snart död eller behöver jag bara få den mer upprätt?
Byta bussningar under?

Behöver byta lager i fläkten såg jag med. Finns det några lager på de vanliga butikerna (Kjell, Clas Ohlson, Biltema, Jula, byggvaruhus)?

Med vänlig hälsning
tibbster

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 310p - missljud kompressor
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2018, 12:33:18 »
Lager typ 608 ZZ finns t.ex. hos Biltema. 2 st behövs. Har nu i vinter också fått samma problem med kompressorn. Verkar till en del bero på att de mjuka gummifötterna till kompressorn har förlorat i bärkraft efter ett antal år. Har lagt bitar av kraftig och ganska styv cellgummilist (EPDM) mitt emellan kompressorfötterna på de tre sidorna under foten i plåt. Det minskar ljudet betydligt då det inte låter illa längre. Själva kompressorn låter också klart högre än tidigare och jag misstänker att den inte kommer att hålla mer än något år till. 9 år är den längsta livslängden jag haft på kompressorn, sedan har det blivit byte.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tibbster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310p - missljud kompressor
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2018, 08:22:05 »
Tack för det, har köpt två lager nu.
Kompressorn har varit snäll senaste timmarna, inte brummat något om den.
Jag fick tips om att man kunde köpa såna gummifötter, går dessa att byta själv måntro?
Har hittat gummilist som är ganska hård, tänkte göra ett test med dessa. Vill inte riktigt riva i det nu dock, den är ju snäll just nu...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 310p - missljud kompressor
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2018, 10:41:03 »
Jo nya gummifötter finns att köpa från t.ex. JSenergi. Har sett de som skrivit att de bytt på egen hand men själv tycker jag den bakre foten sitter så väldigt trångt till att det nästan är omöjligt att byta utan något specialverktyg Sc:,h Sedan är det lätt att bränna sig på den heta kompressorn om den inte stått helt avstängd i flera timmar utan kompressorvärmaren på. Att sätta dit tre bitar tjock cellgummilist mellan ordinarie gummifötterna gick däremot lätt och snabbt, av denna typ: https://www.kuntze.se/produkt/cellband-special/
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tibbster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310p - missljud kompressor
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2018, 20:54:36 »
Hej!

Har lyckats byta fötter idag, och startat den igen.

Efter en stund så får jag felkod A03. Kompressorn verkar köras en liten stund för att sedan felkoda. Har du nån aning om vad det kan vara?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 310p - missljud kompressor
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2018, 11:35:06 »
A03 betyder att köldmediekretsens högtrycks- eller lågtryckspressostat har löst ut. Den sistnämnda har automatisk återgång och saknar återställningsknapp. Om den startar om som vanligt en kort stund utan man tryckt på någon återställningsknapp är det således lågtryckspressostaten som löst ut. Kan vara nästan tom på köldmedia.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tibbster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310p - missljud kompressor
« Svar #6 skrivet: 27 februari 2018, 12:48:17 »
Hej,

tack för svar.
Den verkar inte återgå till drift utan omstart av hela systemet. Kan man kontrollera hur mycket köldmedia det finns i på något sätt?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 310p - missljud kompressor
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2018, 15:05:13 »
Behövs en kyltekniker som också jobbar med R290 propan och har rätt utrustning för det. Kan finnas en serviceport om den lagats tidigare. Synglas fanns nog bara på de första årsmodellerna och de togs bort vid kompressorbyte.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!