Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FörstÃ¥ sig pÃ¥ urÃ¥ldrig Thermia Duo 12?  (läst 3448 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grief

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förstå sig på uråldrig Thermia Duo 12?
« skrivet: 07 april 2016, 20:38:26 »
Startade en tråd om denna kära pump precis när vi köpt huset, i november 2015. Då hade jag farhågor om att den gamla härket inte gick som det skulle eftersom elementen aldrig var varma. Visade sig att den milda hösten och sena vintern, plus det faktum att förra ägaren isolerat vinden för att klara en istid, ledde till att pumpen helt enkelt chillade.

Den har hållit 20 grader inomhus hela vintern, utan att jag pillat ett endaste dugg. Ska erkänna att jag en iskall februarinatt pillade lite på reglagen för att öka värmen lite men det gav inget resultat över huvud taget. Nu förstår jag varför.

Tycker nu att varmvattnet är lite klent och för kallt (44 grader i kökskranen) och läste i en annan tråd att man kunde öppna manöverpanelen och pilla lite på termostaten där bakom.
http://i.imgur.com/lwWHF7H.jpg

Öppnade lucka, och fann ingen termostat. Eller ja, inte en sådan jag väntade mig av en 30 år gammal pump iaf. Där låg en liten sak och lös mot mig. "20". Den är snitsigt förbikopplad de ordinarie reglagen som antagligen inte gör ett dyft längre, därav mitt miserabla misslyckande i den isiga februarinatten.
http://i.imgur.com/Wikgpfv.jpg

Googlade snabbt på maskinens siffror och insåg att dess finesser kräver något fler än mina 180 högskolepoäng kan erbjuda. Denna lilla låda installerades antagligen när utegivaren kollapsade och föregående ägare ersatte den (anno 2003?) med en innegivare i halltrappen ovanför gillestugan.

Vad gör den? Kan jag höja temperaturen något (sambon fryser) och kan jag göra något åt varmvattnet? Varmvattnet räcker till att fylla ett badkar till skrikande barn, men jag vill ha hetare saker!

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Förstå sig på uråldrig Thermia Duo 12?
« Svar #1 skrivet: 07 april 2016, 23:40:24 »
Kanske saken därinne borde lysa 21 eller 22 för att det ska bli varmare inne. Pil upp?
Men är det kallare nu än en kall februari natt?

Tyvärr annars lite för "stenålders" för mig.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Grief

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förstå sig på uråldrig Thermia Duo 12?
« Svar #2 skrivet: 08 april 2016, 05:44:44 »
Kanske saken därinne borde lysa 21 eller 22 för att det ska bli varmare inne. Pil upp?
Men är det kallare nu än en kall februari natt?

Tyvärr annars lite för "stenålders" för mig.

Provade en pil upp direkt när jag hittade den. Inget hände :)

Nu är det jobbiga tider för pumpen, den vet liksom inte om den ska köra eller inte och det upplevs kallare och råare inne nu, med utetemp mellan 3-10, än när det konstant var 20 minus.

De som installerade dessa är nog knapp levande vid det här laget ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förstå sig på uråldrig Thermia Duo 12?
« Svar #3 skrivet: 08 april 2016, 06:42:49 »
Först ett tryck på pil upp, då brukar börvärdet visas, sedan ett tryck/grad varmare du vill ha, sen kanske du måste spara genom att trycka på (och hålla in?) prog.
Vad står det på nedre vänstra knappen?

Annars kanske du kan flytta ned rumsgivaren så den kommer närmare golvet, då borde det bli varmare inne.
Varmvatten produceras nog tills en pressostat slår ifrån för högt tryck på köldmediat, så var det i alla fall oftast förr, den pressostaten skall men helst inte röra, det påverkar livslängden negativt.
Brukar stoppa vid 55 grader på värmen fram till beredaren, och beredarna brukar vara av manteltyp, så vattnet inuti beredaren blir aldrig riktigt lika varmt som 55 grader.
Sen kyls det på vägen fram till kranen, 44 grader uppmätt är inte onormalt.
I vissa installationer kan det även sitta en blandningsventil mellan utgående tappvattenledning från beredaren och kallvattenledningen som skall förhindra skållning.
De kan ibland börja späda in kallvatten även om det inte behövs.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Förstå sig på uråldrig Thermia Duo 12?
« Svar #4 skrivet: 08 april 2016, 09:22:43 »
Jag installerade en Duo 12 1982.  Den har överhettare sÃ¥ att Du skall kunna fÃ¥  temp pÃ¥ varmvatten  som ligger över normal nivÃ¥ jämfört med med pressostatstyrning. Har Du inte fÃ¥tt det? Detta gäller när vpn gÃ¥r med längre gÃ¥ngtider.
Sedan har du en termostat som är lite "lurig" som sitter längst upp till vänster i skÃ¥pet med varmvattentanken. Den pÃ¥verkar temp pÃ¥ varmvattnet när du fÃ¥r det med kompressorns hjälp. Du kommer Ã¥t den genom att ta bort nÃ¥gra plÃ¥tskruvar i frontplÃ¥ten och lyfter bort "dörren". MÄRK UPP VILKET LÄGE TERMOSTATEN HAR innan du rör den, för att kunna hitta ursprungliga läget. Den är mycket känslig och det är lätt att det blir riktigt fel.  Sedan fÃ¥r du prova dig fram genom att vrida termostaten med en liten skruvmejsel.
Om Du justerar upp värmekurvan, spaken till höger till högre värde får du mer värme. Jag körde med dagtemp hel dygnet.

Utloggad Grief

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förstå sig på uråldrig Thermia Duo 12?
« Svar #5 skrivet: 08 april 2016, 13:06:05 »
Först ett tryck på pil upp, då brukar börvärdet visas, sedan ett tryck/grad varmare du vill ha, sen kanske du måste spara genom att trycka på (och hålla in?) prog.
Vad står det på nedre vänstra knappen?

Annars kanske du kan flytta ned rumsgivaren så den kommer närmare golvet, då borde det bli varmare inne.
Varmvatten produceras nog tills en pressostat slår ifrån för högt tryck på köldmediat, så var det i alla fall oftast förr, den pressostaten skall men helst inte röra, det påverkar livslängden negativt.
Brukar stoppa vid 55 grader på värmen fram till beredaren, och beredarna brukar vara av manteltyp, så vattnet inuti beredaren blir aldrig riktigt lika varmt som 55 grader.
Sen kyls det på vägen fram till kranen, 44 grader uppmätt är inte onormalt.
I vissa installationer kan det även sitta en blandningsventil mellan utgående tappvattenledning från beredaren och kallvattenledningen som skall förhindra skållning.
De kan ibland börja späda in kallvatten även om det inte behövs.

Ska prova att pilla lite igen på den när tillfälle ges!
Angående rumsgivaren så sa föregående ägare att han modulerat ordentligt för att hitta rätt position till den, och vad jag förstått var han mycket noggrann. Tror jag låter den sitta för nu :)

Jag installerade en Duo 12 1982.  Den har överhettare sÃ¥ att Du skall kunna fÃ¥  temp pÃ¥ varmvatten  som ligger över normal nivÃ¥ jämfört med med pressostatstyrning. Har Du inte fÃ¥tt det? Detta gäller när vpn gÃ¥r med längre gÃ¥ngtider.
Sedan har du en termostat som är lite "lurig" som sitter längst upp till vänster i skÃ¥pet med varmvattentanken. Den pÃ¥verkar temp pÃ¥ varmvattnet när du fÃ¥r det med kompressorns hjälp. Du kommer Ã¥t den genom att ta bort nÃ¥gra plÃ¥tskruvar i frontplÃ¥ten och lyfter bort "dörren". MÄRK UPP VILKET LÄGE TERMOSTATEN HAR innan du rör den, för att kunna hitta ursprungliga läget. Den är mycket känslig och det är lätt att det blir riktigt fel.  Sedan fÃ¥r du prova dig fram genom att vrida termostaten med en liten skruvmejsel.
Om Du justerar upp värmekurvan, spaken till höger till högre värde får du mer värme. Jag körde med dagtemp hel dygnet.

Tack tack för utförliga svar! :)

Är lite osäker på det där med pressostaten,men tänkte ta ut en rörmokare jag är bekant med som kanske kan förklara lite. Som jag förstår det är reglagen på framsidan bortkopplade och den där lilla lådan där bakom styr temperaturen.

Är riktigt nöjd med pumpen annars. Gått bättre än grannens Nibe från 2012 i vinter :)
« Senast ändrad: 08 april 2016, 13:08:50 av Grief »

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förstå sig på uråldrig Thermia Duo 12?
« Svar #6 skrivet: 09 april 2016, 11:14:08 »
Om du hittar en beteckning på det lilla svarta som lyser "20" så kanske du kan hitta en instruktion med google?
Det är nog rätt att den ursprungliga reglercentralen är bortkopplad och "20" styr temperaturen.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Grief

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förstå sig på uråldrig Thermia Duo 12?
« Svar #7 skrivet: 27 september 2023, 15:30:56 »
Dags att lyfta denna tråd igen.

Sedan vi renoverade badrummen 2019 och och någon rörmokare fipplade med pumpen då han bytte alla utgående rör i kåken har pumpen betett sig illa.

Tidigare startade den och körde i uppskattningsvis 20 minuter åt gången. Sedan 2019 startar och stannar den direkt ca 20 gånger innan den hoppar igång och går som den ska.

Värme och varmvatten fungerar normalt i huset, men jag förstår ju att det sliter enormt både på pump, kontaktor och på vår elräkning av dessa ständiga start/stopp.

Styrningen sker via en Carel IR32-enhet som jag börjat förstå mig på lite smått.

Min misstanke är att styrenheten tappat inställningarna på något vis och att jag skulle behöva ställa in parametrarna igen.

Givetvis har jag ingen aning om vad dessa betyder och vad de ska stå på :)

Vet någon här?

Jag har pillat lite med hysteresen (heter "rd" i styrenheten) som stod på 0,5 och ställt den på 4 grader. Upplever att den beter sig något bättre efter detta.


Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Förstå sig på uråldrig Thermia Duo 12?
« Svar #8 skrivet: 27 september 2023, 20:09:06 »
Jag känner igen Sigmagyr RVP är samma som på den jag skrev om.
Men bild två känner jag inte igen. Så såg inte Thermia Duo ut 1982-1984.
Är det inte så att tidigare ägare gjort en egen kompletterande styrning?

Utloggad Grief

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förstå sig på uråldrig Thermia Duo 12?
« Svar #9 skrivet: 27 september 2023, 22:07:14 »
Jag känner igen Sigmagyr RVP är samma som på den jag skrev om.
Men bild två känner jag inte igen. Så såg inte Thermia Duo ut 1982-1984.
Är det inte så att tidigare ägare gjort en egen kompletterande styrning?

Jo, Sigmagyren är bortklippt sedan 2003 däromkring.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Förstå sig på uråldrig Thermia Duo 12?
« Svar #10 skrivet: 28 september 2023, 08:30:31 »
Betyder det att Sigmagyren inte fungerar och ersatts? Jag hade 2 Duo 12 i olika fastigheter och de fungerade problemfritt. Har sÃ¥lt fastigheterna. Men den senaste Duon  byttes ut för nÃ¥gra Ã¥r sedan pga gasläckage som var vanliga. Eftersom det var förbjudet fylla med den gasen sÃ¥ valde ägaren byta vp dÃ¥ gasbyte kostar en del. Den blev 35 Ã¥r. Kompressorbyte efter 17000 h. Total gÃ¥ngtid vet jag inte.  Problemet dÃ¥ var gasläckage pga klämringskopplingar.
Kan du lista ut om Sigmag fortfarande fungerar? Om den fungerar så är det väl enklast gå tillbaka till den. Det är möjligen inte så att du kan se på kvarvarande ledningar? Sätta tillbaka och prova?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förstå sig på uråldrig Thermia Duo 12?
« Svar #11 skrivet: 28 september 2023, 09:56:14 »
har ett par stycken av den typen av regulator.

Utloggad Grief

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förstå sig på uråldrig Thermia Duo 12?
« Svar #12 skrivet: 01 oktober 2023, 20:55:18 »
Betyder det att Sigmagyren inte fungerar och ersatts? Jag hade 2 Duo 12 i olika fastigheter och de fungerade problemfritt. Har sÃ¥lt fastigheterna. Men den senaste Duon  byttes ut för nÃ¥gra Ã¥r sedan pga gasläckage som var vanliga. Eftersom det var förbjudet fylla med den gasen sÃ¥ valde ägaren byta vp dÃ¥ gasbyte kostar en del. Den blev 35 Ã¥r. Kompressorbyte efter 17000 h. Total gÃ¥ngtid vet jag inte.  Problemet dÃ¥ var gasläckage pga klämringskopplingar.
Kan du lista ut om Sigmag fortfarande fungerar? Om den fungerar så är det väl enklast gå tillbaka till den. Det är möjligen inte så att du kan se på kvarvarande ledningar? Sätta tillbaka och prova?

SÃ¥ här ser det ut bakom panelen. Den var inte riktigt sÃ¥ bortklippt som jag minns det  ::)

Så här går den vid drift emellanåt. Ibland fungerar den helt normalt.



« Senast ändrad: 02 oktober 2023, 14:46:37 av Grief »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!