Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: spridning av luft frÃ¥n braskamin  (läst 6463 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pelle nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
spridning av luft från braskamin
« skrivet: 11 januari 2012, 14:11:16 »
Hej!.
Jag har en polar2 pump som är jättebra men, när jag eldar i min braskamin som står i vardrummet så börjar lvp att sprida ljummen luft till resten av huset fiR: vilket är trist när det blir jättevarmt i vardrummet men "känns kallt (dragit)" i resten av huset.
Har jag missat nån inställning av pumpen? har den på fläktläge 5 och heat 22grader.
Man hade ju helst velat sprida värmen från brasan
Mvh Pelle

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: spridning av luft från braskamin
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2012, 16:58:51 »
Höja börvärdet är nog det enda så du får ut varmare luft.

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: spridning av luft från braskamin
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2012, 17:00:09 »
Det är väl av den anledningen toshiba börjat ta bort den funktionen på sina nya pumpar. Sc:,h
« Senast ändrad: 15 januari 2012, 11:43:23 av Emans »
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: spridning av luft från braskamin
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2012, 09:30:39 »
Sitter pumpen också i vardagsrummet? Har du i så fall försökt att rikta luftströmmen så att pumpen tar med sig värmen ut till övriga huset.

Utloggad pelle nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: spridning av luft från braskamin
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2012, 09:41:43 »
Hej Fader Jan.
Nej pumpen sitter i hallen som angränsar till vardrummet (öppen planlösning)
Jag tycker att pumpen borde "suga" åt sig den riktigt varma luften från kaminen och sprida den men den blåser ut luften väldigt ljummen nästan kylig luft
Har också provat att sänka lufthastigheten på pumpen men inte heller det fungerar
 Mvh Pelle

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9683
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: spridning av luft från braskamin
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2012, 11:20:45 »
Sätt upp en annan fläkt högt upp på väggen eller i taket intill kaminen och riktad mot hallen eller det håll som passar bäst. Då kommer den varma luften att tryckas ut lite bättre runt om i huset. Tänker t.ex. på nr 36-4150 från Clas Ohlson (ingen idé att försöka länka för det funkar inte på CO). Tyvärr bara i svart liksom T-Ford men den går att skruva upp på väggen eller i taket och samtidigt rikta luftflödet och har 3 hastigheter. Hoppas någon uppfinner en vit dito i framtiden...
« Senast ändrad: 15 januari 2012, 11:23:00 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: spridning av luft från braskamin
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2012, 11:48:27 »
Hej Pelle!
Om pumpen skall suga ut varmluften och sedan sprida den åt andra hållet så blir följden att den tar en del av varmluften och tolkar det som att det är för varmt och styr själv ner sin utluftstemperatur för att den tror att det är för varmt.
Du sa att du hade en öppen planlösning. Går det då inte att vända pumpens luftriktning så att den blåser åt andra hållet och så att den varma luften transporteras iväg i huset men åt andra hållet?

Det framgår inte vad som hände med det förslag som först gavs i tråden nämligen att höja börvärdet. Gör det och se vad som händer.

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad pelle nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: spridning av luft från braskamin
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2012, 15:54:58 »
Hej Bensin.

Nej att höja börvärdet fungerade inte.
Josth. Jag tror att jag ska kolla upp din idé med fläkten  Thumbsup

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: spridning av luft från braskamin
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2012, 21:38:20 »
Ja det blir ju precis som bensin skriver. Pumpen tycker att den inkommande luften redan är tillräckligt varm. Sätt in en skiss eller ritning så är det nog lättare att hjälpa dig.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9683
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: spridning av luft från braskamin
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2012, 13:59:12 »
Undersökte fläkten som länkats till på Clas Ohlson idag. Tyvärr är det en "high velocity fan", dvs även på lägsta hastigheten fräser den på riktigt ordentlig. För att passa i ett vardagsrum behöver alltså varvtalet sänkas på liknande sätt som diskuterats för att dagens bordsfläktar ska bli användbara under Ventilationstavlan. Vägg/takfästet såg stabilt ut men utrymmet för modifiering i fläkten är begränsad så en mod behöver då ligga i en utanpåliggande kopplingsdosa vid anslutningen av fläkten, alltså fast installation med 2-polig brytare + kopplingsdosa intill passar nog bäst.

Har nu även haft tillfälle att titta närmare på "motsvarande" fläkt hos Jula, Anslut nr 412048. Den är också svart men har en ram i plåt/metall istället, 2 hastigheter och går betydligt tystare/mjukare än ovan. Skulle kanske kunna fungera utan modifiering i vardagsrum och t.ex. fästas upp-och-ner i innertaket eller högt på väggen med kraftiga elklammer.
« Senast ändrad: 23 januari 2012, 10:59:24 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: spridning av luft från braskamin
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2012, 14:53:18 »
Om man skall sprida värme från en kamin med pumpinnerdel så måste innerdel sitta i närhet av kaminen och i samma rum. en pumpinnerdel blåser och sprider då ut värmen till andra rum i huset annars har man ingen nytta av funktonen. då återstår bara att höja börvärdet på pumpen

Utloggad Micke l

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: spridning av luft från braskamin
« Svar #12 skrivet: 17 juli 2012, 19:49:54 »
Min ras 10:a sitter i vardagsrummet och min braskamin likaså.. typ 7 meter ifrån.. eldar jag så sprider då min pump runt värmen i huset.. gå ut och kolla så att utedelen stannar när du har eldat ett bra tag.. har den gjort det så sprider pumpen bara runt värmen i ditt hus.. men kör du på auto läget då blir det som ni svarar att den känner att den får in för varm luft i pumpen och reglerar då värmen till svalare vilket inte blir ekonomiskt alls..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!