Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lufta element varje dag i fem Ã¥r.  (läst 17688 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
Lufta element varje dag i fem år.
« skrivet: 06 februari 2006, 16:00:21 »
För fem år sedan installerade vi bergvärme i huset (feb 2001). Pumpen blev en Thermia Villa Classic 75. Tidigare hade vi en oljepanna. Under hösten efter installationen (när det började bli kallare) då pumpen började få lite längre drifttider efter sommaren så började det porla i ett element. Detta tystnade efter luftning. Problemet är bara att vi i snart fem år har varit tvungna att lufta detta element i stort sett dagligen under senhöst och vinter. Så fort det blir lite kallare så porlar det i elementet. Vi har 1 bars (eller vad det nu är för enhet) övertryck i värmekretsen varför det knappast kan läcka in luft via något element. Inte heller kan så stora mängder luft som jag luftat bort, ha funnits kvar i systemet sedan installationen. Alltså trycks det in luft på något sätt antingen i själva värmepumpen eller någon annanstans. Troligast är att värmepumpen på något sätt orsakar detta. Jag vore mycket tacksam för synpunkter på ovanstående. Installatören har jag varit i kontakt med ett otal gånger utan framgång. Vad göra?
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2006, 16:31:47 »
Antar att ni har under 10 meters höjd mellan expansionskärl och översta elementet?

Sjunker trycket betydligt i de faser då värmepumpen står still?

Är ni säkra på att ni kan lita på tryckmätaren? Har ni fyllt på och konstaterat att vid 1,5 bar öppnar övertrycksventilen och mätaren visar just det?

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2006, 17:39:45 »
Antar att ni har under 10 meters höjd mellan expansionskärl och översta elementet?

Sjunker trycket betydligt i de faser då värmepumpen står still?

Är ni säkra på att ni kan lita på tryckmätaren? Har ni fyllt på och konstaterat att vid 1,5 bar öppnar övertrycksventilen och mätaren visar just det?


Vi har mindre än 10 meters nivåskillnad ja. Dock har jag inte testat så att övertrycksventilen öppnar vid 1,5 bar. Oavsett vilket så har jag ett övertryck i systemet även om tryckmätaren visar fel. Det visar sig när jag luftar. Då sprutar vattnet ut vilket innebär att om det skulle finnas en läcka någonstans så skulle vattnet ut snarare än att luft sugs in.

Jag har fått svaret att jag skulle kunna lufta manteln kring vvb men hur går det till? Thermia saknar ju luftningsventil.
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2006, 18:32:17 »
Kan vara en köldmedieläcka
Mest kyla men lite värme också

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2006, 18:49:10 »
Kan vara en köldmedieläcka

Intressant!

Kan du utveckla detta något? Hur kan en läcka i köldmediet orsaka så att luft kommer in i värmekretsen?
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2006, 19:15:03 »
Inte luft men köldmedie trycket i köldmedie kretsen är högre än det i värmekretsen så ett läckage mellan dessa två sidor i vvx skulle kunna få det symptomet du beskriver. är det ett stort element? har du gjort andra ingrep i systemet under dessa 5 år?
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2006, 19:56:33 »
Nix. Enda skillnaden är att vi installerat en bergvärmepump istället för oljepanna. Elementet är ett av de minsta i Thermopanels sortiment.
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2006, 20:47:45 »
Men har det läckt köldmedia i 5 år med daglig luftning av ett element som porlar, då borde det inte
finns nÃ¥got köldmedia kvar i pumpen.  ???
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #8 skrivet: 06 februari 2006, 21:03:04 »
Kan man kolla nivån av köldmedia i pumpen? Jag antar att det inte är kb-sprit som avses utan R134 eller vad det heter?
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #9 skrivet: 06 februari 2006, 21:10:05 »
SÃ¥ länge pumpen gÃ¥r bra sÃ¥ skulle jag nog inte vara för orolig! SmÃ¥ element lÃ¥ter mycket vid smÃ¥ mängder luft har du tappat ner systemet och fyllt nytt vatten sÃ¥ avges syre succesivt frÃ¥n vattnet! Men är du orolig sÃ¥ skulle jag nog rekomendera dig att ta kontakt med en kyltekniker och se  över pumpen.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #10 skrivet: 06 februari 2006, 21:20:34 »
Ingen som vet ett telefonnummer så att jag kan kontakta Thermia direkt? Deras hemsida avslöjar inga sådana detaljer tyvärr, de hänvisar bara till återförsäljarna som i det här fallet inte kunna avhjälpa problemet.

Tack för era svar förresten.  8)
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #11 skrivet: 06 februari 2006, 21:40:34 »
Trasiga tryckexpansionskärl eller dåligt förtryckta gummimembran KAN ge ständiga luftningsfenomen.
Men då märker man att trycket pendlar kraftigt med temperaturen och i regel är det idoga luftandet kombinerat med att man får fylla på liten skvätt vatten då och då.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2006, 22:51:14 »
Det kan vara en dålig packning på cirkulationspumpens sugsida.
Bara en gissning...
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #13 skrivet: 11 februari 2006, 09:35:29 »
Det kan vara en dålig packning på cirkulationspumpens sugsida.
Bara en gissning...

Problemet uppstod direkt i samband med att värmepumpen var helt nyinstallerad. SÃ¥ packningarna borde vara hela. För tvÃ¥ Ã¥r sedan  byttes dessutom cirkulationspumpen pÃ¥ varma sidan ut. Efter tre Ã¥r men det gick pÃ¥ garantin.

Jag testade igår kväll att höja trycket i värmekretsen och samtidigt sänka cirkulationspumpens hastighet. I natt sjönk temperaturen från -2 till -9. Vid sådana här snabba temperatursänkningar utomhus har jag hittills haft mest besvär med ny luft i systemet. Dock när jag luftade elementet nu på morgonen så kom det bara vatten. Om jag ber en stilla bön så har mina problem upphört efter fem år. Fast det är väl inte värt att ropa hej än.

Tack alla för bra tips och förslag på åtgärder.
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Lufta element varje dag i fem år.
« Svar #14 skrivet: 13 februari 2006, 11:27:38 »

En del förordar placering på VB-retur för både expansionskärlet, och därefter (närmast värmeanläggningen), cirkulationspumpen.
Orsaken skulle vara att sugsidan på pumpen annars kan få ett för lågt, missvisande värde med insugning av luft eller kavitation.
Svensk fjärrvärme har tagit fram en avhandlig i ämnet om principerna för pumpplacering expansion och avluftning, och de är ju samma för VP.

http://svenskfjarrvarme.se/download/3399/FOU_2005_136_Husinterna.pdf


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!