Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla frÃ¥n en NIBE F1255-6  (läst 782 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Solsidan 2.0

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frikyla från en NIBE F1255-6
« skrivet: 19 mars 2021, 10:45:24 »
Jag har en ny BVP där jag har för avsikt att koppla in frikyla till sommaren. Men jag har ingen kännedom om detta och undrar vad jag ska tänka på?

Mitt borrhål är inte så djupt utan bara 110 m men det ger bra värme så det verkar vara bra kräm i det när det gäller värmen i alla fall. Även med gamla pannan fungerade det bra.

Fläktkonvektorn är tänkt att placeras hög upp på en vägg då jag har ett sadeltak invändigt i köket.

Är det några märken som kommit längre än andra när det gäller kvalitet och/eller kapacitet.

Vilken storlek ska jag satsa på?

Bomba mig gärna med era synpunkter m.m.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla från en NIBE F1255-6
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2021, 19:15:18 »
Ta en storlek större än du först tänkt dig.
Min ger ca 4 kW total och 3 kW sensibel kyleffekt, och den är lite för liten för mitt hus.
Den ska kyla övervåningen som är ca 90 m2 och den borde varit en storlek större.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!