Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny typ av värmekurva - GSi16  (läst 1262 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad linus.nordin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • regerar.se
Ny typ av värmekurva - GSi16
« skrivet: 29 april 2022, 14:27:11 »
Hej!

I och med uppdateringen av pumpen (software version 20220414) här om dagen verkar utformningen av justeringen av värmekurvan ha förändrats (och även nollställts)
modbusregistret visar fortfarande samma värden som tidigare, likaså appen, men värde för kurva och kurvförskjutning i menyerna på pumpen finns inte längre kvar
Därtill vaknade jag med ett hus som var 27 grader varmt så uppenbart inte samma inställningar som tidigare

Tidigare har jag haft kurva 43 och förskjutning -4, nu verkar någon form av default köras, men hur översätter jag denna till det nya?

Det jag hittar nu är istället någon form av graf med 5 punkter, dessa går att flytta åt alla håll, där punktens placering motsvarar framledningstemperaturen vid satt utomhustemperatur
Den här menyn hittar jag under "finjustering" under inställningar->värmesystem->värmesystem 1->värmekurva, vilket får mig att tro det borde finnas en "grovjustering" med, typ liknande tidigare men något sånt hittar jag inte heller

Manualen för pumpen på ctc.se är inte uppdaterad och supporten stängd för privatpersoner för veckan, installatören hade heller ingen koll på hur man gjorde för tillfället heller

Bifogar bilder på menyn
CTC GSi 616, 350m borrhål, golvvärme+rad, 2-plan 166m2 villa + 50m2 fristående garage byggår ~1865, kulvert från garaget
23.2kWp solceller på markstativ, ferroamp

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny typ av värmekurva - GSi16
« Svar #1 skrivet: 29 april 2022, 14:43:21 »
Kurva 43 ska ge 43° framledningstemperatur vid -15° ute. Förskjutning -4 ger 39° framledning vid -15°. Borde gå att få en liknande kurva även om det blir stegvis.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny typ av värmekurva - GSi16
« Svar #2 skrivet: 30 april 2022, 07:51:43 »
Ser ut som en manuell kurva.
Finns inte valet att ändra till en standardkurva nånstans?
Annars är det som Jost skriver, 43 - 4 ger 39 C vid -15 och sen får du sikta in den typ 0 ute/31 fram och 15 ute/20 fram eller nått sånt.
Försökte rita in den i bilden, tunna är 43, feta är 43/-4.
« Senast ändrad: 30 april 2022, 07:57:37 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad linus.nordin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • regerar.se
SV: Ny typ av värmekurva - GSi16
« Svar #3 skrivet: 30 april 2022, 23:14:28 »
Inte hittat något annat, men har inte strukturerat kollat igenom varje meny heller, så det kan finnas något jag missat

Har justerat in utefter något som borde vara ungefär samma som tidigare, inga större problem, var mest fundersam då jag inte hittade något annat (grov/grundinställning eller kurva/förskjutning som tidigare)

Får se vad ctc säger på måndag, om inte annat vill jag ha eventuella nya modbusregister med
CTC GSi 616, 350m borrhål, golvvärme+rad, 2-plan 166m2 villa + 50m2 fristående garage byggår ~1865, kulvert från garaget
23.2kWp solceller på markstativ, ferroamp

Utloggad linus.nordin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • regerar.se
SV: Ny typ av värmekurva - GSi16
« Svar #4 skrivet: 02 maj 2022, 08:49:20 »
Efter samtal med CTC

Det går att komma åt värmekurva/justering

Avancerat -> Inställningar -> Värmesystem -> Värmesystem 1 -> Värmekurva -> Återställ -> OK
Där får man sen fram kurvlutning och kurvjustering, som sen går att finjustera (under Finjustering ett steg bakåt)

Efter uppdatering gick alla kurvinställningar tillbaka till default för pumpen (50/0 i mitt fall), men under Återställ fanns mina gamla värden kvar, vilka återigen blev aktiva efter att ha valt OK där

Min bms/modbus-modul rapporterade hela tiden mina gamla (43/-4) fastän default kördes (fram tills dess jag var in under Återställ och valde OK där)
CTC GSi 616, 350m borrhål, golvvärme+rad, 2-plan 166m2 villa + 50m2 fristående garage byggår ~1865, kulvert från garaget
23.2kWp solceller på markstativ, ferroamp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!