Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny IVT orkar inte värma huset  (läst 11944 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cabraja

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline HE E11 | 210m borra
SV: Ny IVT orkar inte värma huset
« Svar #30 skrivet: 06 februari 2012, 12:21:29 »
Jag menar att du köpt en helt vanlig VP installation inget annat. -2 säger du, det blir typ 95-96% energitakningsgrad. Helt normalt. Tyvärr.

De flesta här har inte denna typ av dimensionering, de har runt 100% effekt  annars kan den inte klara huset vid -20-30 grader som mÃ¥nga har här.

Jag tycker också du har en klen maskin, men du har helt enkelt en vanlig installation inget annat. jag har det samma som du, vid -3 hoppar elen in. Inte kul, men heller inte fel.

Vill du ha mer kompressoreffekt så uppkommer helt andra problem som gör det dyrare, tankar djupare hål osv osv.

Det kan då vara som du säger. Och är huset lite dåligt isolerat kan det ju vara boven.
Men såna saker är ju svåra att veta för en som aldrig tidigare ägt eller bott i ett hus.
Jag pratade med han nyss och då sa han att det förmodligen läcker ut värme någonstans
så det skulle dem komma och kolla samtidigt som dem kopplar om tillskottet.
I den gamla energideklarationen står det som tips att jag ska tilläggsisolera taket
och att detta skulle ge en besparing på ca 4500kW/år och även fönsterbyte
till mer energieffektiva fönster skulle ge någonstans runt 4000kW/år.

Som jag förstått dig nu så är det bättre att ha den pumpen jag har nu
och istället isolera lite bättre framöver så kommer pumpen till sitt rätta.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Ny IVT orkar inte värma huset
« Svar #31 skrivet: 06 februari 2012, 12:27:32 »
Nej alltsÃ¥ jag gillar att ha en fulleffekt maskin. I ditt hus vill jag ha en 25 kw maskin typ,  men detta blir ju dyrt att införskaffa förstÃ¥s :D.   Men sÃ¥ skulle jag gjort hos mig.

Kan du få ngt av installatören så är det ju såklart bra, men det är inte säkert att du kan ha mer effekt i systemet än du redan har. Det kan jag inte sia om tyvärr.

Men skulle jag föreslagit ngt åt dig så skulle det blivit 25kw med tank och hela kittet, sen blir det ingen extra spets. Men det skulle kostat dig en lite slant såklart.

Men det finns sÃ¥ mÃ¥nga varibler som spelar in. Flöde, ström, plats,plÃ¥nbok mmmmmmmm  *vinkar*

Utloggad petera9999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Thermia 10Kw med 250m borra
SV: Ny IVT orkar inte värma huset
« Svar #32 skrivet: 06 februari 2012, 12:36:44 »
Det låter som den bästa idé.
Även om man har en större pump eller hur man nu löser energifrågan.
Tittar man på vad som är miljövänligt bäst så är det ju givetvis att tilläggsisolera, samt byta fönster.
Men det är klart dyra projekt.
Tilläggsisolera vind kostar väl cirka runt 20-25´
Installera nya fönster brukar väl ligga på runt 100´ med arbete och fönster.
Samtidigt så måste du tänka på ventilation när du börjar med mer isolering.

Peter

Utloggad cabraja

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline HE E11 | 210m borra
SV: Ny IVT orkar inte värma huset
« Svar #33 skrivet: 06 februari 2012, 14:59:53 »
Nej alltsÃ¥ jag gillar att ha en fulleffekt maskin. I ditt hus vill jag ha en 25 kw maskin typ,  men detta blir ju dyrt att införskaffa förstÃ¥s :D.   Men sÃ¥ skulle jag gjort hos mig.

Kan du få ngt av installatören så är det ju såklart bra, men det är inte säkert att du kan ha mer effekt i systemet än du redan har. Det kan jag inte sia om tyvärr.

Men skulle jag föreslagit ngt åt dig så skulle det blivit 25kw med tank och hela kittet, sen blir det ingen extra spets. Men det skulle kostat dig en lite slant såklart.

Men det finns sÃ¥ mÃ¥nga varibler som spelar in. Flöde, ström, plats,plÃ¥nbok mmmmmmmm  *vinkar*

Har jag förstått det rätt så skulle inte en 25kW pump vara lösningen på lång sikt
så länge isoleringen inte är som den borde vara.
Läcker det ut värme någonstans då får vi nog ta och lösa detta först. Vinden verkar vara isolerad med sågspån
iaf en del av den. Ska kolla på den andra delen under plankorna.
Är det sågspån hela vägen då kanske man kan börja med att fixa till där och låta denna pump jag har köra på lite tillskott.
Och bara hoppas pÃ¥ fint väder  ;)
När vinden är isolerad borde man ju då ser skillnad när det blir lite kallare.
Fönsterbytet var också planerad dem närmaste åren.

Tackar för alla svar och ber om ursäkt för dumma frÃ¥gor och felskrivningar kW/kWh  :)


Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: Ny IVT orkar inte värma huset
« Svar #34 skrivet: 06 februari 2012, 15:50:07 »
Att räkna med 50w/kvadratmeter låter fullkomligt galet på ett hus från 30-talet.

Idag är gränsvärdet 55w/kvadratmeter på ett nybygge, märk väl på ett helt nybyggt, välisolerat hus.
Dvs den uppvärmda effekten/kvadratmeter får inte överstiga detta enligt energiberäkningen.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Ny IVT orkar inte värma huset
« Svar #35 skrivet: 06 februari 2012, 16:01:02 »
Har jag förstått det rätt så skulle inte en 25kW pump vara lösningen på lång sikt
så länge isoleringen inte är som den borde vara.
Läcker det ut värme någonstans då får vi nog ta och lösa detta först. Vinden verkar vara isolerad med sågspån
iaf en del av den. Ska kolla på den andra delen under plankorna.
Är det sågspån hela vägen då kanske man kan börja med att fixa till där och låta denna pump jag har köra på lite tillskott.
Och bara hoppas pÃ¥ fint väder  ;)
När vinden är isolerad borde man ju då ser skillnad när det blir lite kallare.
Fönsterbytet var också planerad dem närmaste åren.

Tackar för alla svar och ber om ursäkt för dumma frÃ¥gor och felskrivningar kW/kWh  :)
Hej Cabraja!
Jag ett 2-våningshus med hel källare från 1938, Värmer 160m2 och håller källaren frostfri. Till det planerades 160m borra, det stannade vid 140m (tyvärr) och en 8kW VP det motsvarar knappt 50W/m2. Jag körde igång vintern 2008. Behövde spets redan vid -2 ºC vilket jag visste men jag räknade med att isolera hela huset för att få mindre energiförluster (och färre tillskottstimmar). DUT är -18 ºC
Därefter har jag isolerat vinden med 4dm och väggarna 95mm invändigt. Jag klara nu nästan -10 ºC utan tillskott. Håller nu på att komplettera fönstren med en tredje glasruta.
Jag tycker att jag har valt en bra strategi för att minimera mina energikostnader.
Största enskilda värmeförlustkällan är vinden, så isolering är viktig, du på rätt väg, men för att komma ner till 50W/m2 behövs mycket isolering!.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Ny IVT orkar inte värma huset
« Svar #36 skrivet: 06 februari 2012, 16:03:58 »
Du kan blåsa ecofiber isolering direkt på sågspånen uppe på vinden. Tror detta är det mest lönsamma i dagsläget för dig. 70% av värmen stiger ju uppåt och ecofibrerna gjorde en väldig skillnad i en gammal sommarstuga jag hade. Kommer dock inte ihåg vad det kostade.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny IVT orkar inte värma huset
« Svar #37 skrivet: 06 februari 2012, 16:13:43 »
Jag blåste också på ecofiber på kutterspånet sparade ca 5000kwh på det.
Minns inte att det var så dyrt.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny IVT orkar inte värma huset
« Svar #38 skrivet: 06 februari 2012, 16:52:53 »
I mina trakter kostar ca 40 cm cellulosafiber  pÃ¥ ca 90 m2 ca 30 000:- vid nyproduktion.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad petera9999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Thermia 10Kw med 250m borra
SV: Ny IVT orkar inte värma huset
« Svar #39 skrivet: 06 februari 2012, 18:13:16 »
Vet precis vad jag betalade i oktober när jag tilläggisolerade och gjorde detta driekt efter jag hade satt in värmepumpen för jag insåg att det skulle bli j....v kallt på ovanvåning med panelradiatorer och en pump.

Men jag gjorde extra mycket arbete, gjorde inte som de flesta gör och blåser på isolering på befintligt och här har vi olika synsätt men jag är lite petig.
Så jag gjorde enligt följande.
1. Grävde ut allt det gamla spånet och dammsög hela kallvinden.
2. Satte ny plast imellan bjälklagen med speciell butan tätning från rockwool, detta för att minska kondens risk och funkt från undervåningen till min kallvind som kan orsaka mögel. 70% av alla tilläggsisolerade villor har problem med mögelpåväxt på kallvinden eftersom de har tilläggsisolerat.
3. Fixade till alla rör till min FTX eftersom nu gick det att vistas däruppe utan att dö.
4. Byggde langångar att krypa på samt byggde skiljeväggar där mina ventilationsrör går.
5. Lade brandskyddsmatta runt hela murstocken så att inte eco-fiber eller i mitt fall cellulosa fiber kommer i kontakt med något varmt eftersom det måste särskiljas enligt lag.
6. Blåste in min 40 cm cellulosa för det motsvarar cirka 50 cm lösull samt i kanaler där min rör går slängde jag i 80 cm så de var täckta med minimum 40 cm från toppen.
Kostnad:
Material 15.000:-, container kostnad blev cirka 5.000:-
Isolering 40 cm 80m2 samt 80cm isolering 20m2 blidde 21.500:-
Priset om jag hade kört 40 rakt över var cirka 17.000:- för allt.
Sedan blidde det en hel del arbetstid, ungefär 200 timmar.
Så kostnad cirka 51.000:- men då är det petigt urfört..

Peter

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny IVT orkar inte värma huset
« Svar #40 skrivet: 06 februari 2012, 18:33:06 »
Använder man cellulosabaserad isolering behöver man inte någon plast (tillverkarna/leverantörerna rekommenderar vindduk). Den g:a isoleringen bör man byta ut OM det inte är sågspån, då kan man spruta på "toppen" om det finns plats. Blir det för trångt suger man lämpligen bort spånet. Det är ytterst liten skillnad mellan den cellulosabasserade isoleringen och lösull när det gäller isolationsförmåga så 40 cm motsvarar inga 50 cm utan närmare 41 cm.
Och när VI utför den typen av arbete kostar 90 m2 med 40 cm ca 30 000:- ska vi suga ur spån kostar det ca 10 000 till
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad petera9999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Thermia 10Kw med 250m borra
SV: Ny IVT orkar inte värma huset
« Svar #41 skrivet: 06 februari 2012, 18:51:07 »
Rätt intressant hur olika tillverkare rekommenderar olika saker.
Sedan finns det en trevlig rapport från SP där man har testat eco-fiber/cellulosa och det finns inga vetenskapliga oberoende tester som visar att cellulosa isolering suger upp fukt.
Sedan finns det ju många olika typer av transport av fukt, så man gör som man själv vill.
Men efter mer eller mindre doktorerat i fuktproblem i byggnader så anser jag oavsett vilken typ av isolering så skall man ha ett så högt diffmotstånd mot kallvind som möjligt efter som värme/fukt stiger uppåt.
Däremot så har jag en ånggenomsläpplig duk på taket under tegelpannorna för att kunna minimera ventilationen på kallvinden och på så sätt bibehålla en så hög temperatur ovanför isoleringen som möjligt.
Detta för att RH% skall bli så låg som bara är tekniskt möjligt, men som sagt var alla gör sin lösning men innan man blåser på med isolering så bör man läsa denna rapport.
http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Kalla%20vindar.pdf

Lycka till med projekten.
Peter

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny IVT orkar inte värma huset
« Svar #42 skrivet: 06 februari 2012, 18:56:54 »
Mina ideer grundar sig på erfarenheter från otaliga "renoveringar" och nyproduktion av hus. Samt erfarenheter av arbeten utförda med olika metoder. Man ser rätt fort vad som inte fungerar och som inte fungerar.
Men jag är inte ens nära en doktorshatt  :'(
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Ny IVT orkar inte värma huset
« Svar #43 skrivet: 06 februari 2012, 19:52:43 »
Skulle ett fläktelement göra nått positivt? För att få ut mer värme med lägre framledningstemp eller är det feltänkt?

Vid oljedrift man kör man på högre temp i systemet som ger mer effekt per yta.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 716
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!