Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckage pÃ¥ köldbärarkrets? Nibe Fighter 1230 med FLM.  (läst 4256 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PB81

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Ny på forumet och grön på värmepumpar, nyligen flyttat in i villa med en Nibe Fighter 1230 med grundvattenvärme installerad 2006. Köldbärarkrets med expansionskärl och manometer.

Problemet jag har är att trycket i köldbärarkretsen faller konstant, var på 0,5 bar i slutet på april, runt 0 i slutet på juni då jag hade servicetekniker på plats för påfyllning, har sedan dess sjunkit med runt 0,25 bar per månad. Serviceteknikerna kollade efter läckage i själva värmepumpen och hittade inget, finns heller ingen spritdoft. Någon som har erfarenhet av vad som kan ligga bakom, läckage på själva slangarna eller annat?

I övrigt verkar den funka som den ska, 3-4 grader i skillnad på in och utgående temp. Kan dock inte påstå att jag någonsin hör kompressorn, bara frånluftsenheten som låter något.

Tacksam för eventuella teorier så man har lite mer kött på benen innan man kopplar in ytterligare service.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Nu vet jag inte hur din installation ser ut men du har väl växlare mot grundvattnet gissar jag men behöver du ha tryck i systemet finns ju rätt många som kör utan tryck. Har du en flm mot grundvatten värme hur är det tänkt funka går återvinningen endast när kompressorn går eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

PeterBerce

  • Gäst
PeterBerce
canadian drug stores 134 mg
« Svar #2 skrivet: 16 augusti 2019, 14:48:45 »
canadian pharmacy mexico online pharmacy canadian pharmacy

Utloggad PB81

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar. Jodå, där sitter en liten Cetetherm-växlare. Hur FLM:en och kompressorn samverkar är mer än jag vet, är som sagt grön på området. Lägger med ett par bilder, expansionskärlet längst ner till höger, det andra är till trycket ut i huset.

Servicekillarna nämnde att jag kunde köra i mer vätska själv med en vanlig länspump, missade dock dokumentera hur fasen de gjorde, tror det var markerad påfyllningspunkt men är det tryck i borde man väl behöva stänga av flödet någonstans innan man öppnar för påfyllning eller? Luft in i kretsen vid påfyllning, kan det bli ett problem också? Får väl ta hit dem en gång till annars och dokumentera noggrant hur de gör.

Ã…ter till själva grundproblemet, att trycket minskar som det gör kan väl ändÃ¥ inte va normalt eller? Vad gäller tryck sÃ¥ har den tekniker förra ägaren använde instruerat dem att trycket ska ligga pÃ¥ mellan 0,5-1,5, de nämnde vid nÃ¥got tillfälle att de hade behövt reparation efter att ha kört utan tryck sÃ¥ fÃ¥r väl anta att det ligger nÃ¥got i det rekommenderade intervallet. 



Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Har dålig koll på exp kärl men är blåsan sönder och man trycker i mera vätska tills trycket blir ok har man ingenting som utjämnar trycket vid temperatur skillnader vilket blåsan ska göra. Det kanske sitter en ventil där det går att fylla i mera luft i blåsan om det nu är det som är felet. Normalt med flm så kör man cirkpumpen hela tiden så man värmer upp borrhålet när inte kompressorn går men med grundvatten värme är det nog lika bra cirkpumpen står still när inte kompressorn går eftersom jag antar att det inte pumpas upp grundvatten då och ev återvinning bara sker till vätskan i växlaren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och har man grundvattenvärme torde "återvinningen" hamna hos "grannen". System med grundvattenvärme brukar även ha ett rörligt grundvatten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Men är återvinningen i gång endast när kompressorn går ju ger det i alla fall lite högre temp in har för mig att brine in sjunker ca 0,6 grader hos mig om jag stoppar återvinningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Jag antar att du har en liten volym brine - läckage ger därför snabbt tryckfall.

Så har skulle jag felsöka

1) Det går att blanda i Fluorescein eller annat färgämne men sedan måste isolationen av för att man ska kunna läcksöka , åtminstone vid skarvar. använd uv-lampa.

2)Är du säker pÃ¥ att expansionskärlet är helt ?  Förtryck mäts  utan att kärlet är anslutet till systemet- sÃ¥ du mÃ¥ste tappa ner.

3) läckaget kan även sitta i värmeväxlaren där det finns många fogar.

4) en variant är att skaffa ett större expansionskärl och fortsätta fylla på. Då måste du ha en pump av något slag.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad 99meter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
Om man nöjer sig med drygt en halv bar tryck så fugerar en sådan gummiblåsa som sitter på bensinslangen till utombordare bra som pump. Kostar inte mycket.
Tvåplansvilla 200 kvadrat i lättbetong och hålsten. Byggår 51. Blekinge.
Uppvärmning NIBE 1230 10kW. Borra 99 meter + FLM. Endast radiatorer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
test
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
test
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!