Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/luft x 8 flera eller en luft/vatten  (läst 733 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JanneSp

  • Gäst
JanneSp
Luft/luft x 8 flera eller en luft/vatten
« skrivet: 30 januari 2023, 06:39:37 »
Ska i ett hus i södra Europa sätta in värmepump.
Huset har idag vattenburna element kopplade till en gaspanna. Den kan ge hög värme ut på elementen (70 grader), men har provat att sänka till 55grader och det verkar räcka som maxtemperatur.

Har möjlighet att lägga in vattenburen golvvärme i 1/3 av huset, det kostar ca 6000euro.

Har fått flera priser från flera olika företag och alla ligger ganska lika. Men de förespråkar två olika lösningar,

1. en ca 16kW monoblock luft/vattenvärmepump ca 9000euro (+ ev. 6000euro för golvvärme), 2 års garanti

2. Montera luft/luftvärmepumpar 2-3st utdelar och 8 st innerdelar (en i varje rum). Ca 8000euro. 2 års garanti.

Fördelen med luft/luft är att den kan fungera som AC men huset blir sällan så vart att det behövs så ser det bara som ett litet mervärde. Tyvärr har alla kort garantitid. Frågat efter 5års garanti men man bara skrattar och säger att ingen skulle lämnar det på en värmepump :)

Några har kombinerat luft/vatten med en tank (det blir då något dyrare) så den kan producera varmvatten. Medans andra säger att det är dåligt då vi inte får någon värme när värmepumpen producerar varmvatten. Är inne på att skaffa en separat värmepump eller solfångare för varmvatten.

Jag ser fördel i
Alternativ  1. Bara en utedel, tyst i rummen.
Alternativ 2. Enklare att felsöka, ingen risk med läckande element rör. Lätt att styra värmen exakt i varje rum. Något kan vara svalt och något bastuvarmt.


vad skulle ni valt och varför? Vilken lösning borde gå energisnålast?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/luft x 8 flera eller en luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2023, 07:38:59 »
Södra Europa och sällan varmt i huset rimmar lite illa för mig i alla fall?
Vi har ett hus i Torrevieja, och det behöver mer kyla än värme i alla fall.  dontknow

Vi valde att sätta in luftvärmepumpar för både värme och kyla, i 3 av 4 rum.
Rummet som saknar maskin kallas nu för "Room from hell", inte för att det är för kallt, utan tvärt om - för varmt.
Nu hänger ju detta mycket på var i Europa det är, och på vilken höjd över havet förstås.

Luftvärmepumpar/AC har ju nackdelen att de hörs en aning, men oavsett vad du väljer så överväg ändå att ha AC i de rum ni nyttjar mest, t.ex. matplats/vardagsrum och master bedroom?

Finns där ingen som säljer de vanliga "Svenska" luft/vattenvärmepumparna med komplett panna inne, då värmer du ju både radiatorerna och tappvarmvattnet utan problem.
Med de relativt höga temperaturer som är i Sydeuropa så blir ju COP också bra på en luft/vattenvärmepump, så det borde ju kunna fungera bra kan jag tycka.
Men om du ändå investerar, försök hitta en luft/vatten som värmer både hus och varmvatten.

Stengolv kan upplevas kalla, så golvvärme kan säkert kännas vettigt, men under de perioder vi nyttjat vårt hus har vi som regel bara värmt 1-2 timmar på morgon, och kört kyla på dagarna (När vi varit hemma och inne).
Stora delar av tiden står maskinerna helt, för att man är borta eller vistas på uteplatsen.

Golvvärme är trögt, så det blir svårt att justera upp och ned eller av och på och få en jämn temperatur i huset.
Nu används ju husen kanske olika av olika människor, men vi är ofta rätt många i huset samtidigt, under årstider när man kan visas ute mer eller mindre dygnet runt utan att frysa, det innebär också att dörrarna ofta står på vid gavel, och det springs in/ut rätt mycket.

Med "centralvärme" som är trögare än luftvärmepumpar/AC får man nog vara beredd på att det gäller att hålla dörrar och fönster stängda om det inte skall eldas för kråkorna.

Det finns som du ser för och nackdelar med alla lösningar, kanske luft/vatten för värmen under de kallare delarna av året, och AC för matplats, vardagsrum och master bedroom under de varmare delarna av året?
« Senast ändrad: 30 januari 2023, 07:46:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

JanneSp

  • Gäst
JanneSp
SV: Luft/luft x 8 flera eller en luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2023, 09:19:12 »
Vi ligger i ett mikroklimat, sÃ¥ här brukar bli max 27 grader pÃ¥ dagen och gÃ¥ ner till 16 pÃ¥ natten. Normal ligger det pÃ¥ runt 22-23 grader inne pÃ¥ sommaren utan AC.  Nackdelen är att nätterna pÃ¥ vintrarna är kalla 0-7 grader.

Vi kommer lägga in ett vinylgolv för att slippa kalla golv.

Troligen som du säger så är luft/vatten bättre. Oroar mig över de korta garantierna, 2 år på på allt inkl kompressor.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/luft x 8 flera eller en luft/vatten
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2023, 09:25:40 »
Varför inte behålla det befintliga värmesystemet?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/luft x 8 flera eller en luft/vatten
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2023, 10:11:22 »
Jo, det är ju också ett alternativ, och möjligen komplettera med luftvärmepumpar på strategiska platser, som kanske kan värma stora delar av tiden, så du minimerar gasförbrukningen?
Det verkar ju vara ett stort hus, sÃ¥ det är lite svÃ¥rt att fÃ¥ grepp pÃ¥ hur det ser ut.  dontknow
Jag tänker att ni kanske ofta inte är så många i huset, så sätter du luftvärmepumpar som kan värma de delarna ni nyttjar när ni är själva där så kan ni ju värma bara med dem?
Är det ett hus för uthyrning blir det ju lite andra krav på funktion och komfort kanske, och då behöver det vara stabil temp i hela huset under uppvärmningssäsongen.
Men t.ex. en Nibe luft/vatten med panna för både värme och varmvatten borde väl gå hitta i Spanien kan jag tycka?

Kolla upp hemförsäkringen, är det som i Sverige så täcker de ju rätt bra på värmepumpar som inte har så många år på nacken, det är väl full täckning första 2 åren, och sedan 10% avdrag/år som följer.
Ser man det på det sättet så blir ju garantin lite mindre avgörande.

Våra garantier ser ut så här på Panasonic monterade av PRO-partner.
Kretskort 3 års garanti, standardgaranti 2 år (fabrikationsfel)
Kompressor 7 års garanti, standardgaranti 5 år (fabrikationsfel)
*För att erhålla förlängda garantier krävs kontinuerlig underhållservice via Swedtec
med max två års intervaller.
(kontakta oss för mer info och pris)
---------------------------

Troligen blir det väl ingen service, sÃ¥ vi har i princip bara materialgaranti i 2 Ã¥r pÃ¥ kretskort, respektive 5 Ã¥r pÃ¥ kompressor.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

JanneSp

  • Gäst
JanneSp
SV: Luft/luft x 8 flera eller en luft/vatten
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2023, 10:26:51 »
Vi vill inte behålla gasen, den har blivit dyr. Under vintern betalar vi 450-1100 euro per månad för gasen. Gasen verkar oftast ligga på ungefär hälften av vad elen kostar per kwh, men ibland ligger den på samma nivå. De flesta nätter under uppvärmningssäsongen ligger på +4 till 8grader och dagstemperatur på 10-16 grader. Så en värmepump bör gå väldigt fint här. Fördelen med Gasen är att det är okomplicerat, en ny central kostar 10-15 000kr om den går sönder, obegränsat med varmvatten.

Huset är ganska stort, vi värmer ca 350kvm. Oftast så används de flesta rummen, vi har tre barn så det går en del varmvatten också.
Vi kommer i sommar lägga på 6cm isolering på utsidan av huset samt sätta in nya 3-glas fönster. Så förhoppningsvis sjunker förbrukningen något med hjälp av det.

Det finns alternativ med innerdel på leverantörernas hemsidor, men alla verkar bara vilja installera monoblock pumpar av någon anledning.
Baxi, LG, carrier och ecoforest verkar populära. Panasonic, mitsubishi och Dakin finns. Men de flesta installatorerna säger att de är för dyra (och kommer också bara med 2 års garanti).

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/luft x 8 flera eller en luft/vatten
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2023, 11:53:26 »
jag har på nära håll( grannar) sett två exempel på luftluft vp.....med en stor ytterdel och tre innerdelar...som slutat fungera efter mindre än fem år....

Jag har endast maskiner med en st innerdel/ytterdel.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/luft x 8 flera eller en luft/vatten
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2023, 13:51:01 »
Mmm, jag blev också avrådd att montera singel-split i Spanien, och vi monterar inte gärna multisplit i Sverige.
Det är väl typ en varje månad som frågar, men vi har ännu inte monterat någon.
Dels för att det är nästan lika dyrt som två separata, och dels för att deras "rykte" inte är så bra, varken vi som installatörer, eller våra kunder är betjänta av maskiner som börjar krångla i förtid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!