Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Test av ide för avfrostning av solfÃ¥ngare  (läst 18484 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Offroad

  • Ingenjör, fordonsindustrin.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Test av ide för avfrostning av solfångare
« skrivet: 25 februari 2010, 11:30:01 »
Jag har funderat på problemet med snö på solfångarna. Jag har ännu ingen solvärme, men ska skaffa och jag har ett högt tak som jag inte gärna vill beträda vintertid.
Det är mycket snö, men solen har värmt rejält så det borde gå att plocka in ett antal kWh nu.

Möjliga metoder:

1.   Köra ut varmvatten i solfÃ¥ngarna för att avfrosta dem. Verkar gÃ¥ Ã¥t för mycket högvärdig energi, som kanske är framställd av VP eller el.

2.   Sopa av dem.

3.   Rent mekaniskt täcka över dem tex med motordriven markis. Antagligen problem att dra in igen om det är snö pÃ¥. Dyrt anskaffningspris.

4.   Sätta elslingor pÃ¥ glaset(som bakrutedefroster pÃ¥ en bil). Ger antagligen ljustransmissionsförluster och använder högvärdig energi.

5.      Lägga elslingor i lÃ¥dan. Använder högvärdig energi.

6.   Min ide gÃ¥r ut pÃ¥ att använda endast en av solfÃ¥ngararna (defrostersolfÃ¥ngare) till att smälta snön frÃ¥n de andra. SolfÃ¥ngarna är ju parallellkopplade men det borde vara möjligt att tillfälligt koppla om och värma de övriga med denna. Ingen acctank skulle vara inkopplad i detta skede, utan bara cirkulation genom solfÃ¥ngarna för att snabbt fÃ¥ upp tempen i solkretsen.

Eftersom alla solfångarna från början är täckta med snö så måste defrostersolfångaren avfrostas först . Detta behöver kanske göras med varmvatten, men det gäller ju bara en istället för kanske fem så kostnaden har ju minskat rejält. Alternativt kanske man kan lägga elslingor inne i solfångaren för att öka temperaturen i lådan.


Nu behöver jag er hjälp att antingen knäcka idén, eller komma med förbättringar, främst vad gäller förslag 6.
Fråga gärna om jag varit otydlig.
Motivera kritiken/förslagen, och skriv tydligt vilken metod som åsyftas så det inte blir rörigt.
« Senast ändrad: 25 februari 2010, 11:36:57 av Offroad »
Värmepump NIBE FIGHTER 1110, uteffekt 8,5kW. Installerad 1999. Egenbyggd ackumulatortank, 500 liter, med varmvattenslinga. Fast kondensering. Tillsatsvärme i tanken, 6kW. Borrhål 140m, diameter 120mm.
Varmvattenberedare NIBE Eminent-CU55 för spetsvärme. av tappvatten.
Värmepump Anslut luft/vatten 6,2 kW.
Kroppsvärme ca 1kW

2 vånings- 2-familjsvilla, 110 m2/våning +källare. Byggt 1949/04 i Göteborg.
5 personer.
Inga andra värmekällor

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Test av ide för avfrostning av solfångare
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2010, 12:20:48 »
Ett alternativ är väl att vinkla upp dem så att snön inte lägger sig på ytan?
En annan fördel med detta är att man då kan optimera vinkeln för vintersolen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Offroad

  • Ingenjör, fordonsindustrin.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Test av ide för avfrostning av solfångare
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2010, 12:44:01 »
Ett alternativ är väl att vinkla upp dem så att snön inte lägger sig på ytan?
En annan fördel med detta är att man då kan optimera vinkeln för vintersolen.

Jo, kan vara ett alternativ för en del men inte för mig. Det är en rent estetisk fråga, det kommer bli ordentligt fult.
Värmepump NIBE FIGHTER 1110, uteffekt 8,5kW. Installerad 1999. Egenbyggd ackumulatortank, 500 liter, med varmvattenslinga. Fast kondensering. Tillsatsvärme i tanken, 6kW. Borrhål 140m, diameter 120mm.
Varmvattenberedare NIBE Eminent-CU55 för spetsvärme. av tappvatten.
Värmepump Anslut luft/vatten 6,2 kW.
Kroppsvärme ca 1kW

2 vånings- 2-familjsvilla, 110 m2/våning +källare. Byggt 1949/04 i Göteborg.
5 personer.
Inga andra värmekällor

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Test av ide för avfrostning av solfångare
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2010, 15:32:53 »
Kanske en eldriven snöskottare av något slag... två axlar på var sida solpanelen med ett drev i bägge ändor av varje axel, sedan två kedjor emellan dessa axlar och någon form av bockad plåt som fästs mellan kedjorna. En 12v elmotor och några brytare så är snön borta med ett knapptryck. Får väl sätta denna solfångare längst ut på taket så snön enkelt kan ramla ner på backen.
 
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Offroad

  • Ingenjör, fordonsindustrin.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Test av ide för avfrostning av solfångare
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2010, 16:00:54 »
Kanske en eldriven snöskottare av något slag... två axlar på var sida solpanelen med ett drev i bägge ändor av varje axel, sedan två kedjor emellan dessa axlar och någon form av bockad plåt som fästs mellan kedjorna. En 12v elmotor och några brytare så är snön borta med ett knapptryck. Får väl sätta denna solfångare längst ut på taket så snön enkelt kan ramla ner på backen.
 
Jo för snö funkar det kanske men om jag förstått saken rätt så är även rimfrost och is ett problem. Det går nog inte att skotta bort. Även ett tunt lager är ett problem.
Jag tror man måste smälta bort det.
Värmepump NIBE FIGHTER 1110, uteffekt 8,5kW. Installerad 1999. Egenbyggd ackumulatortank, 500 liter, med varmvattenslinga. Fast kondensering. Tillsatsvärme i tanken, 6kW. Borrhål 140m, diameter 120mm.
Varmvattenberedare NIBE Eminent-CU55 för spetsvärme. av tappvatten.
Värmepump Anslut luft/vatten 6,2 kW.
Kroppsvärme ca 1kW

2 vånings- 2-familjsvilla, 110 m2/våning +källare. Byggt 1949/04 i Göteborg.
5 personer.
Inga andra värmekällor

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Test av ide för avfrostning av solfångare
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2010, 19:13:03 »
Ett alternativ är väl att vinkla upp dem så att snön inte lägger sig på ytan?
En annan fördel med detta är att man då kan optimera vinkeln för vintersolen.

Jo, kan vara ett alternativ för en del men inte för mig. Det är en rent estetisk fråga, det kommer bli ordentligt fult.
Om du ändrar vinkeln bara på en av dom eller kompletterar med en extra
och placerar den på ett mer estetisk sätt för
att använda den som en "defrostersolfångare" ?
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Offroad

  • Ingenjör, fordonsindustrin.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Test av ide för avfrostning av solfångare
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2010, 09:48:47 »

Om du ändrar vinkeln bara på en av dom eller kompletterar med en extra
och placerar den på ett mer estetisk sätt för
att använda den som en "defrostersolfångare" ?

Fast frågan är om det hjälper. Jag bor i Göteborg och där är det ofta mer rimfrost och is, än snö. Rimfrost fäster även på ganska vertikala ytor (tex rutor på bilen), så jag tror att det måste till någon typ av uppvärmning.
Värmepump NIBE FIGHTER 1110, uteffekt 8,5kW. Installerad 1999. Egenbyggd ackumulatortank, 500 liter, med varmvattenslinga. Fast kondensering. Tillsatsvärme i tanken, 6kW. Borrhål 140m, diameter 120mm.
Varmvattenberedare NIBE Eminent-CU55 för spetsvärme. av tappvatten.
Värmepump Anslut luft/vatten 6,2 kW.
Kroppsvärme ca 1kW

2 vånings- 2-familjsvilla, 110 m2/våning +källare. Byggt 1949/04 i Göteborg.
5 personer.
Inga andra värmekällor

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Test av ide för avfrostning av solfångare
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2010, 14:14:40 »
Har man en rejäl värmepump så finns det inte mycket att tjäna på solfångare.

Har man en vp redan så är besparingen bara max 1/3 för alla typer av ytterligare energibesparing än om man har elvärme eller olja!

Man som projekt vissi jag har också funderat. Jag skulle monterat dom på söderväggen har inga fönster på nedervåningen där...
Sen hur det ser ut, här är det inte såå kinkigt.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Test av ide för avfrostning av solfångare
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2010, 14:32:22 »
Kanske ngn metod från flyget skulle kunna gå att använda?

http://www.transportstyrelsen.se/Luftfart/Resenarsinformation/Fragor-och-svar-for-flygradda1/Avisning-av-flygplan/

Där är snö och is ett allvarligt problem som helt kan förstöra flyegenskaperna.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Offroad

  • Ingenjör, fordonsindustrin.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Test av ide för avfrostning av solfångare
« Svar #9 skrivet: 26 februari 2010, 15:52:40 »
Kanske ngn metod från flyget skulle kunna gå att använda?

http://www.transportstyrelsen.se/Luftfart/Resenarsinformation/Fragor-och-svar-for-flygradda1/Avisning-av-flygplan/

Där är snö och is ett allvarligt problem som helt kan förstöra flyegenskaperna.

Fast jag vill inte ha några bra flygegenskaper på solfångarna ^-^
Kemikalier är uteslutna av många skäl. De använder också värme och jag tror det är lösningen. Frågan är hur man gör det på billigaste sätt därav mitt funderande på defrostersolfångare.
Värmepump NIBE FIGHTER 1110, uteffekt 8,5kW. Installerad 1999. Egenbyggd ackumulatortank, 500 liter, med varmvattenslinga. Fast kondensering. Tillsatsvärme i tanken, 6kW. Borrhål 140m, diameter 120mm.
Varmvattenberedare NIBE Eminent-CU55 för spetsvärme. av tappvatten.
Värmepump Anslut luft/vatten 6,2 kW.
Kroppsvärme ca 1kW

2 vånings- 2-familjsvilla, 110 m2/våning +källare. Byggt 1949/04 i Göteborg.
5 personer.
Inga andra värmekällor

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Test av ide för avfrostning av solfångare
« Svar #10 skrivet: 26 februari 2010, 16:28:55 »
Hur mycket energi beräknas gå åt? Ska systemet kunna smälta massor med snö också?

Du kanske kunde gräva ner några meter slang i marken och sen köra panelerna i serie med varann och efter denna "jordvärme". Eller lägg slangen några varv runt septitanken om du har nån sån, där är ju mycket gratisvärme att hämta.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av ide för avfrostning av solfångare
« Svar #11 skrivet: 26 februari 2010, 16:54:13 »
Om du ändå tänkt sätta upp solfångare så tror jag inte att du behöver bekymra dig för rimfrosten, när solen börjar ge den effekt som krävs för att värma vattnet smälter den även bort rimfrosten.
Snöproblemet tror jag är värre, och jag tror inte att det hjälper att tillföra värme för att smälta bort snön.
Snö som smälts bort av värme har en förmåga att skapa "bryggor" som gör att den sitter fast runt ikring, även om du smält själva ytan på solfångaren ren från snö.
Du kommer alltså att få ett utrymme mellan solfångarytan och panelen som är "tom", men ändå så mycket snö som täcker att du inte får in nån energi från fångaren.
En mekansik lösning kanske kan fungera i vissa väder, men inte om det är kallt ute.

Den energi som du kan få in under den snötäckta perioden, även med solfångarna snöfria är så liten att det knappast är värt besväret att bygga några mer avancerade ingenjörsprojekt för den sakens skull...

Låter kanske negativ, men jag tror nog att nån annan hade löst problemet redan om det vore möjligt och lönsamt.

Ta istället de kanske 1000 kWh/år som du kan spara under sommarmånaderna som den bonus du är ute efter, mer blir det inte, och de ytters få KWh du missar under tiden det är problem med rimfrost och snö är helt försumbara.
« Senast ändrad: 26 februari 2010, 16:56:26 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Offroad

  • Ingenjör, fordonsindustrin.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Test av ide för avfrostning av solfångare
« Svar #12 skrivet: 26 februari 2010, 16:55:27 »
Hur mycket energi beräknas gå åt? Ska systemet kunna smälta massor med snö också?

Du kanske kunde gräva ner några meter slang i marken och sen köra panelerna i serie med varann och efter denna "jordvärme". Eller lägg slangen några varv runt septitanken om du har nån sån, där är ju mycket gratisvärme att hämta.
Det får inte gå åt mycket energi om man ska kunna räkna hem det, och det får inte bli speciellt komplicerat. Hur mycket energi det går åt att smälta kanske 10 cm snö på en solfångare vet jag inte. Men när väl det är gjort så räknar jag med att denna defrostersolfångare ska smälta snön på de övriga. För att det ska gå rimligt fort så ska inte acctanken vara inkopplad utan det är enbart vätskan i solkretsen som ska forsla runt värmen. När sedan alla solfångarna tinat tillräckligt så kopplas övriga systemet in.
Jag tror/hoppas det finns folk här på forumet som testat att köra varmvatten för smältning.
Värmepump NIBE FIGHTER 1110, uteffekt 8,5kW. Installerad 1999. Egenbyggd ackumulatortank, 500 liter, med varmvattenslinga. Fast kondensering. Tillsatsvärme i tanken, 6kW. Borrhål 140m, diameter 120mm.
Varmvattenberedare NIBE Eminent-CU55 för spetsvärme. av tappvatten.
Värmepump Anslut luft/vatten 6,2 kW.
Kroppsvärme ca 1kW

2 vånings- 2-familjsvilla, 110 m2/våning +källare. Byggt 1949/04 i Göteborg.
5 personer.
Inga andra värmekällor

Utloggad Offroad

  • Ingenjör, fordonsindustrin.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Test av ide för avfrostning av solfångare
« Svar #13 skrivet: 26 februari 2010, 17:15:36 »
Om du ändå tänkt sätta upp solfångare så tror jag inte att du behöver bekymra dig för rimfrosten, när solen börjar ge den effekt som krävs för att värma vattnet smälter den även bort rimfrosten.
Snöproblemet tror jag är värre, och jag tror inte att det hjälper att tillföra värme för att smälta bort snön.
Snö som smälts bort av värme har en förmåga att skapa "bryggor" som gör att den sitter fast runt ikring, även om du smält själva ytan på solfångaren ren från snö.
Du kommer alltså att få ett utrymme mellan solfångarytan och panelen som är "tom", men ändå så mycket snö som täcker att du inte får in nån energi från fångaren.
En mekansik lösning kanske kan fungera i vissa väder, men inte om det är kallt ute.

Den energi som du kan få in under den snötäckta perioden, även med solfångarna snöfria är så liten att det knappast är värt besväret att bygga några mer avancerade ingenjörsprojekt för den sakens skull...

Låter kanske negativ, men jag tror nog att nån annan hade löst problemet redan om det vore möjligt och lönsamt.

Ta istället de kanske 1000 kWh/år som du kan spara under sommarmånaderna som den bonus du är ute efter, mer blir det inte, och de ytters få KWh du missar under tiden det är problem med rimfrost och snö är helt försumbara.


Det  är skojigare att knÃ¥pa med solfÃ¥ngare än att jobba övertid.

Jag har redan värmepump, men med hjälp av solfångare vill jag avlasta den. Vinsten kommer bli dels att slitaget på VP minska och att borran får vila kanske 7-8 månader per år med bättre verkningsgrad på VP som följd.

Jag har läst trådar här på forumet där folk beklagat sig över snö på solfångarna och upplevt det som ett problem. Jag inser också att det finns olika meningar om det lönsamma i att försöka ta vara på solvärme på vintern. Sobris till exempel hävdar att det lönar sig och jag är beredd att hålla med honom i det teoretiska resonemanget.

Man får också betänka att elpriset är som högst på vintern, vilket ökar vinsten. En kWh solenergi på vintern kanske är lika mycket värd som tre på sommaren. Priset har varit skyhögt i vinter och kommer antagligen att fortsätta öka i framtiden. Om vi sedan dessutom få elmätarna avlästa en gång per timme och betala spotpriset per timme så kan det löna sig ännu mer

Det är möjligt att du har rätt i det att det inte går att smälta bort snö, men någon här måste väl ha testat detta? Går det inte med rimlig energimängd faller hela idén.

Att nÃ¥gon nödvändigtvis mÃ¥ste löst problemet om det gÃ¥tt är jag inte säker pÃ¥. I sÃ¥ fall finns det inget mer att uppfinna eller förbättra  i denna världen.




Värmepump NIBE FIGHTER 1110, uteffekt 8,5kW. Installerad 1999. Egenbyggd ackumulatortank, 500 liter, med varmvattenslinga. Fast kondensering. Tillsatsvärme i tanken, 6kW. Borrhål 140m, diameter 120mm.
Varmvattenberedare NIBE Eminent-CU55 för spetsvärme. av tappvatten.
Värmepump Anslut luft/vatten 6,2 kW.
Kroppsvärme ca 1kW

2 vånings- 2-familjsvilla, 110 m2/våning +källare. Byggt 1949/04 i Göteborg.
5 personer.
Inga andra värmekällor

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av ide för avfrostning av solfångare
« Svar #14 skrivet: 26 februari 2010, 17:22:21 »
Enkelt och billigt.

Fixa en spolslang som du kan spola bort snön med, behövs säkert inte många hundra liter innan du har fångarna snö och isfria även om du spolar med kommunalt kallvatten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!