Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: tolins
« skrivet: 18 februari 2010, 14:06:49 »

Förr krävde canvac att vi fyllde i ett igångkörningsprotokoll som sändes till dom,nu räcker det med att man är en godkänd installatör för att garantin ska gälla.Jag har inte varit med om att det uppstått problem vid garanti el försäkringsskador om kunden anlitat en kylfirma för install
Skrivet av: pumpemontør
« skrivet: 13 februari 2010, 17:15:10 »

Denna kontrollrapport skall överlämnas till kunden när pumpen är installerad och igångsatt (provkörd av installatören), och alltså innan installatören lämnar kunden för att åka därifrån. :)

Mvh Raffen.

Helt riktig!

Seriøse installatlører har papirene i orden, det er viktig for kunden,men minst like viktig for installatøren i tilfelle reklamasjon mot importør av Mitsubishi E.

Mvh
Pumpemontør
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 23 januari 2010, 21:20:10 »

Det är väl ändå försäljaren av aggregatet som har ställt ut garantin som avgör vad han måste ha för att hålla sina garantier gentemot kunden  Sc:,h

Om det är någon av Canvacs återförsäljare så måste det kanske finnas installationsprotokoll men det vet säkert nån här på forumet.

Vet inte om Canvac räknas som generalagent direkt då det är Mitsubishi Sverige som säljer maskiner till dom och som även har egen försäljning och levererar till tex Finland.
Skrivet av: kalle2345
« skrivet: 23 januari 2010, 21:09:38 »

Canvac är det svenska generalagenten för Mitshubishi Electric?

Jag har nu kollat med firman som jag köpte av och fått svar:
Att kompressorgaranti gäller ändå idag utan installationsprotokoll.
Före 1 juli skrev man protokoll för då gällde ackreditering.
Idag gäller certifiering och då behövs inget protokoll.

Någon som vet med säkerhet att detta gäller?
Vore trist om det är ett missförstånd och garantin inte skulle gälla.
Kanske skall man ta kontakt med Mitshubishi för att få bekräftelse på
vad som är rätt?
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 22 januari 2010, 21:51:11 »

ja mycket riktigt så är ackrediteringsdelen via Swedac inte gäller längre, likaså är ackrediteringsnumren på väg bort, det är precis i skiftet till ett helt nytt behörighetssystem så jag är inte helt insatt än men man ska lämna ett igångkörningsprotokoll.
Skrivet av: Ubbe0
« skrivet: 21 januari 2010, 09:50:41 »

Tycker det är trist att man inte ordnar ett sådant dokument självmant. Jag får höra med firman som sålt pumparna.

Jag tycker det är mycket märkligt att detta ska behöva vara struligt.
Bäst att du fixar fram ett protokoll, annars är det stor risk att ME/Canvac (beroende på var VP:n är köpt) nekar garantiåtgärd.
Läser man på Canvacs hemsida kräver de ett protokoll för att garantin ska gälla.
Var köpte du dina ME?
Skrivet av: kalle2345
« skrivet: 20 januari 2010, 23:01:41 »

Nej jag har inte fått något papper överhuvudtaget vid installationen.
Jag frågade och fick till svar att Swedacprotokollen inte används längre.
Jag är mest orolig för om garantin måste användas i framtiden.
Tycker det är trist att man inte ordnar ett sådant dokument självmant.
Jag får höra med firman som sålt pumparna.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 18 januari 2010, 20:17:29 »

Denna kontrollrapport skall överlämnas till kunden när pumpen är installerad och igångsatt (provkörd av installatören), och alltså innan installatören lämnar kunden för att åka därifrån. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: Ubbe0
« skrivet: 18 januari 2010, 03:39:36 »

Ett s.k installationsprotokoll eller alt en s.k kontrollrapport.

Min ME FD25 är köpt från Canvac via firma i Malmö och för att garantin ska gälla kräver Canvac ett installationsprotokoll (eller om det står kontrollrapport, har inte pappret framma). Det var inget installatören plockade fram och fyllde i självmant, jag fick säga till om det speciellt och fick det via posten några dagar efter installationen.
Det bör nog kollas upp ifall du inte har ett sådant kalle2345. För din del räcker det med ett papper som då täcker båda pumparna (de ska då stå med som två separata enheter).

Skrivet av: Raffen
« skrivet: 18 januari 2010, 00:30:08 »

Hej Kalle!  Ett s.k installationsprotokoll eller alt en s.k kontrollrapport. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: kalle2345
« skrivet: 18 januari 2010, 00:18:56 »

Undrar lite över vad som skall följa med en installation rent pappersmässigt?
Om man köper en värmepump där det ingår installation av extern firma,
räcker det då att man får kvitto från butiken där det står att installation ingår?
Eller bör det finnas med någonting ytterligare även från den som installerar?

Det här s.k. Swedacprotokollet används tydligen inte längre efter vad jag hört.
Finns det någonting annat?

Om man exvis skulle behöva använda sig av den 5-åriga kompressorgarantin någon gång
i framtiden, vad eller vilka handlingar bör man då ha vad gäller installationen?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!