Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: nsiak
« skrivet: 27 september 2007, 13:53:55 »


Vilken bil skulle du helst sitta i? Passaten eller SUV:en?

Helt klart passaten! annars skulle jag då aldrig våga köra bil mer igen om man var så kass  :o huvuddunk
Skrivet av: messer
« skrivet: 27 september 2007, 11:45:10 »

Hej

Det verkar vara överlast ?

MVH
Messer
Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 27 september 2007, 09:51:10 »

bilden
Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 27 september 2007, 09:00:42 »

Kolla här då:
http://www.skd.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070926/DAGENSTIDNING/709260018
Vilken bil skulle du helst sitta i? Passaten eller SUV:en?
Synd att inte bilden är med på nätet. Helt otroligt! Passaten hade tydligen lyckats köra in till kanten och stanna med SUV:en på taket. Tänk om man haft den mannens sinnesnärvaro.
mvh
Skrivet av: sebbe
« skrivet: 15 september 2007, 17:57:06 »

Som cowboyerna säger: "Det är inte farten som dödar, det är smällen".
Samma på engelska: "It's not the fart that kills, it's the smell".
Skrivet av: messer
« skrivet: 15 september 2007, 15:31:08 »

Hej

Det är inte hastigheten som dödar, det är längden på inbromsningen.

MVH
Messer
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 15 september 2007, 13:36:09 »

... jmf utrymmet i t.ex en F1 bil, eller annan tävlingsbil. Där är säkerhetsbälte å stålbur det som räddar de flesta från en säker död, å då talar Vi inte längre om 80 km/h, utan kanske 280 km/h....
Å andra sidan frontalkrockar de väldigt sällan  ;)

Jo för sjutton, kolla in Nascar eller annan form av rundbanelopp i USA. Inte för att det är front mot front, som i videon, men över 300 km/h rätt in i betongen är inte fy skam det heller. Eller bli manglad i samma hastighet från påkörande bilar bakifrån.

Sen måste jag rätta mig själv. Det skulle såklart ha stått 160 km/h ovan, 80+80 är ju den hastighet som gäller, ifall man är ensam bil som förolyckas.

mvh humlan.
80+80 ger inte 160 i energi eftersom en dubbling av hastighet 4-dubblar energin, snarare 120 då.
Å andra sidan ger väl att fronta med en likadan bil samma resultat som att köra in i bergväggen, skulle man placera en plåt mellan bilarna skulle ju den stå kvar på samma plats,  åtminstone teoretiskt. Har man bilar av olika klass så är det väl snarast en fördel för den bättre att fronta än köra in i bergväggen eftersom den "stjäl" deformation från den andra. Nu är det kanske inte så i praktiken med tanke på stötupptagande yta, vinkel osv.

Skrivet av: humlan57
« skrivet: 14 september 2007, 20:58:21 »

... jmf utrymmet i t.ex en F1 bil, eller annan tävlingsbil. Där är säkerhetsbälte å stålbur det som räddar de flesta från en säker död, å då talar Vi inte längre om 80 km/h, utan kanske 280 km/h....
Å andra sidan frontalkrockar de väldigt sällan  ;)

Jo för sjutton, kolla in Nascar eller annan form av rundbanelopp i USA. Inte för att det är front mot front, som i videon, men över 300 km/h rätt in i betongen är inte fy skam det heller. Eller bli manglad i samma hastighet från påkörande bilar bakifrån.

Sen måste jag rätta mig själv. Det skulle såklart ha stått 160 km/h ovan, 80+80 är ju den hastighet som gäller, ifall man är ensam bil som förolyckas.

mvh humlan.
Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 14 september 2007, 20:50:00 »

... jmf utrymmet i t.ex en F1 bil, eller annan tävlingsbil. Där är säkerhetsbälte å stålbur det som räddar de flesta från en säker död, å då talar Vi inte längre om 80 km/h, utan kanske 280 km/h....
Å andra sidan frontalkrockar de väldigt sällan  ;)
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 14 september 2007, 20:25:30 »

Vi kan säkert alla vara överens om, efter lite eftertanke, att enda chansen att klara sig, är att ingen påverkan sker i kupeutrymmet. Krockkuddar å en idiotsäker kupe blir då lösningen, jmf utrymmet i t.ex en F1 bil, eller annan tävlingsbil. Där är säkerhetsbälte å stålbur det som räddar de flesta från en säker död, å då talar Vi inte längre om 80 km/h, utan kanske 280 km/h....

mvh humlan.
Skrivet av: orca
« skrivet: 14 september 2007, 18:26:45 »

Eller slarvigt av mig , misslyckande är nog hårt sagt då bilen är gammal. Men nog har dom flesta lätt att se vad man bör sitta i. Tänk om den möter en lika tung eller tyngre modern bil  *vinkar*

Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 14 september 2007, 18:26:14 »

Kör du volvo ? *vinkar* Jag tror du kör volvo efter som du har svårt att se misslyckandet  *vinkar*

Nej, jag lovar!  *vinkar*
Skrivet av: orca
« skrivet: 14 september 2007, 18:22:18 »

Kör du volvo ? *vinkar* Jag tror du kör volvo efter som du har svårt att se misslyckandet  *vinkar*
Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 14 september 2007, 18:02:08 »

Det där gav nog test dockorna svar på  ^-^
De bara håller med, som nickedockor brukar göra

Kör du Volvo ?
Mitsubishi, VW, Opel och Ford men aldrig varken någon Volvo eller Renault så där är jag opartisk.
mvh
Skrivet av: orca
« skrivet: 14 september 2007, 17:57:32 »

Jo men i vilken bil är det mest sannolikt att bryta nacken ? den där plytet landar i en jätte ballong eller den där den landar i ratten  ::)
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 14 september 2007, 17:34:21 »

Tycker det var en dålig test. Visserligen ser det trist ut för passageraren som klämde benen. Men det är samtidigt viktigt att bilen tar upp krafterna "mjukt". Att bilen höll behöver inte alls betyda att dockorna i Renaulten överlevde. Volvo var väl tidigt utem med deformationszoner? Nästa fråga skulle kunna vara:
-Vill du ha brutna ben eller en bruten nacke?
mvh


Krockkuddarna kompenserar för det, så det är ingen fara hur stum bilen än är. Dom fungerar som en deformationszon, men utan, så hade säkert en helt annan typ av säkerhetsbälte krävts.

mvh humlan.
Skrivet av: orca
« skrivet: 14 september 2007, 17:06:45 »

Det där gav nog test dockorna svar på  ^-^ Kör du Volvo ? Kompletterar med krock familje buss vs Landrover  *vinkar* http://www.youtube.com/watch?v=rIKu1UDoa6s
Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 14 september 2007, 14:40:20 »

Tycker det var en dålig test. Visserligen ser det trist ut för passageraren som klämde benen. Men det är samtidigt viktigt att bilen tar upp krafterna "mjukt". Att bilen höll behöver inte alls betyda att dockorna i Renaulten överlevde. Volvo var väl tidigt utem med deformationszoner? Nästa fråga skulle kunna vara:
-Vill du ha brutna ben eller en bruten nacke?
mvh
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 14 september 2007, 13:19:55 »

Det är ju ganska vanligt att folk tror att deras gammla stora volvo är jätte säker mot dom nya mindre bilarna..
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 14 september 2007, 12:57:06 »

Citroen Xantia som jag ägde vägde 1470 kg. Vad väger din 740 ? Om du tittar på krocken så ser du att modusen gör en piruett. Det beror just på viktskillnaden. En ledande Trafiksäkerhets forskare i Sverige säger att en viktskillnad på +- 200 inte spelar någon roll. Men över det så börjar det ha stor betydelse.  *vinkar*
Jag överdrev väl en smula med 200kg. :D 740:n en vanlig GL har 1370kg och Xantian, en Activa TCT har 1550kg.
Skrivet av: orca
« skrivet: 14 september 2007, 12:53:21 »

Citroen Xantia som jag ägde vägde 1470 kg. Vad väger din 740 ? Om du tittar på krocken så ser du att modusen gör en piruett. Det beror just på viktskillnaden. En ledande Trafiksäkerhets forskare i Sverige säger att en viktskillnad på +- 200 inte spelar någon roll. Men över det så börjar det ha stor betydelse.  *vinkar*
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 14 september 2007, 12:51:05 »

Fy fasen, ruggigt, oavsett vilken man sitter i.
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 14 september 2007, 12:36:53 »

25 % vikt skillnad är stor anser jag . *vinkar*

Jag fuskade och snokade rätt på resultatet innan jag svarade Renault, visste inte ens hur en sådan såg ut. :-[
Men viktskillnaden är inte speciellt stor ändå, skulle vi vända på det hela och ta en 10 år gammal småbil mot en V70 får vi väl 800-900kg mot 1800. Dagens bilar är så otroligt mycket tyngre överlag. Jag råkar vara innehavare av en Volvo 740 och en Citroen Xantia med 10 års skillnad och Volvon är 200 kg lättare vilket ingen tror på när bilarna står bredvid varandra.
Skrivet av: orca
« skrivet: 14 september 2007, 12:04:32 »

Skrivet av: orca
« skrivet: 14 september 2007, 11:35:40 »

25 % vikt skillnad är stor anser jag . *vinkar*
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 14 september 2007, 11:19:01 »

En Modus väger 1155 kg och en 940 gissar jag väger 1500 beroende på utrustning motor osv  *vinkar*

Precis vad jag menar, Modus är inte liten sett till vikten.
Skrivet av: orca
« skrivet: 14 september 2007, 11:13:38 »

En Modus väger 1155 kg och en 940 gissar jag väger 1500 beroende på utrustning motor osv  *vinkar*
Skrivet av: orca
« skrivet: 14 september 2007, 11:10:10 »

Vad tror du vikt skillnaden är ?  Jag gissar 350 kg minst. Det är en stor vikt skillnad.
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 14 september 2007, 11:05:00 »

Eftersom viktskillnaden inte är så stor så tar jag renaulten.
Skrivet av: orca
« skrivet: 14 september 2007, 10:42:01 »

Nej det är ingen kuggis. Svaret kommer efter ett par gissningar  *vinkar*
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 14 september 2007, 10:24:34 »

Jaadu, kuggfråga eller? Nävars, "känns" nog tryggare med mycket "skrot" framför fötterna, de klart lillen har väl en massa kuddar överallt? 945:an skulle nog jag hellre krocka i om man nu måste välja.
Skrivet av: orca
« skrivet: 14 september 2007, 09:42:32 »

Om en Renault Modus frontal krockar med en 945  ::) Vilken skulle ni helst sitta i ? Renault Modus eller Volvo 945 . Jag menar 15 år gammal jätte pråm mot mini bil med 5 stjärnor från Euro ncap *vinkar*

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!