Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av konvektor/motor  (läst 1584 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frma71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Val av konvektor/motor
« skrivet: 17 mars 2021, 11:39:14 »
Är inne på att köpa två Carisma CRC ECM IO 74.

1) Är EC-motor värt 4000kr per konvektor i jämförelse med AC-motor (CRC ECM IO 74 vs CRC IO 74)
2) Finns det något bättre eller mer prisvärt för inbyggnad. (med stosar och galler kostar dom ~15k (ink) per konvektor)

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Val av konvektor/motor
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2021, 08:28:47 »
Jag skulle tveklöst valt EC-motor förutsatt att reglertermostaten då också ger kontinuerlig varvtalsreglering. Då slipper man on-off-systemets ojämna temperatur. Om jag inte minns fel så kan Carismans EC-motor också gå ner rejält i varvtal så att det fungerar utan on-off även vid lågt kylbehov. Det senare tror jag ger bäst avfuktning på sensommaren då kylbehovet är lågt (men större än noll) och luftfuktigheten hög.

Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av konvektor/motor
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2021, 09:09:08 »
Jag har själv en AC-konvektor med 3 lägen på fläkten.
Jag ser inget behov att kunna reglera fläkten steglöst eller med termostat.
Nån ojämnhet i kylningen märker jag inte av på så sätt att temperaturen svajar, det är snarare spridningen av kylan som är problemet och en lägre fläkthastighet gör troligen problemet värre.
Man behöver mycket blås för att sprida kylan, ett lågt varvtal på fläkten gör det troligen kallt vid själva utblåset och övriga delar av lokalen påverkas inget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad VentilationsKonny

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av konvektor/motor
« Svar #3 skrivet: 19 december 2023, 13:49:45 »
Ja, nuförtiden så ska dom flesta ha EC-motorer i sina hem.
Det finns en given fördel med EC och det är att styrningen blir bättre, utöver det är fördelarna marginella för de flesta.
Den drar visserligen mindre ström på vissa varvtal (spänning) än en AC fläkt, och de flesta modellerna med EC låter även mindre, men det är rätt obetydligt på det stora hela. Om det är stora skillnader i inköpspris mellan AC och EC, skulle jag välja AC i de flesta fallen.

Undantaget är när det ska installeras i sovrummet, för där vill man ha det så tyst som möjligt till vilket pris som helst!
Sommarvärmen gör att rummen i vissa fall känns som en bastu och då är det bekvämt att kunna köra fläkten på en tillräckligt låg hastighet så att man inte störs när man ska sova.
Med en AC fläkt är du begränsad till 3 fläktsteg, det första steget kan ge för dålig effekt men det andra kanske låter för mycket.
Har man då en smart styrning på sin EC-fläkt får man mycket mer valmöjligheter när det kommer till att reglera varvtal och därmed ljud.

Eveco fläktkonvektor för kyla brukar jag handla pÃ¥ den här sajten https://ventbolaget.se/kategori/flaktkonvektorer/ han har bra koll pÃ¥ hur man fÃ¥r till en bra lösning utifrÃ¥n förutsättningarna, har dessutom gett mig fina rabatter nÃ¥gra gÃ¥nger, men jag är ju en storkund  ^-^
« Senast ändrad: 19 december 2023, 14:01:02 av VentilationsKonny »

Inloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av konvektor/motor
« Svar #4 skrivet: 20 december 2023, 09:23:31 »
Du har möjlighet att ha 6 st fläkt hastigheter på Carisma IO, men det är bara 3 st kablar som är framdragna och all färdig styrning du kan köpa har bara 3 steg.

Dock kan du välja vilka 3 av dessa 6 du växlar mellan, där den lägsta är förhållandevis tyst (har haft en MV-94 och har nu 2 st IO-44). Att byta fläktlägen handlar bara om att flytta en kabelsko.

Jag körde med läge 1-2-6 för att ha riktigt tyst vid litet behov men att den kunde köra max om det verkligen behövdes. Generellt sett så kickade det in på eftermiddagen när det var max solinstrålning. Aldrig på kväll eller natt. Är rummet redan nedkylt så är kylbehovet på natten nästan obefintligt, i min erfarenhet.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Val av konvektor/motor
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2024, 07:19:14 »
Jag har lagt in en seriekondensator (3uF) före AC-motorn på min Carisma. Den är in/ur-kopplingsbar med relä. På så vis kan jag få ner motorvarvet ytterligare.

Tillsammans med styrkortets tre val av uttag på spartrafon får jag då upp till 2x3=6 hastighetsval varav några ligger under de som tidigare var möjliga.

Den här konvektorn sitter i ett relativt litet rum så jag upplever inget problem med spridningen vid lägre hastigheter. Men jag kan förstå att det kan bli problem i större rum.

Pen
« Senast ändrad: 10 februari 2024, 07:22:56 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!