Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: besparing/dimensionering  (läst 15655 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
besparing/dimensionering
« skrivet: 22 februari 2008, 16:30:09 »
hur mycket kan man spara med luft/vatten typ nibe 2020 el liknande om man förbrukar ca 30000 kw och bor i hudiksvall. Gäller samma sak att man inte ska överdimensionera pumpen vid luft/vatten som bergvärme.
Jag vill gärna välja en stor pump och köra mot utjämningskärl för hyfsade gångtider dom ger ju ända lite effekt när man behöver den (när det är kallt).
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: besparing/dimensionering
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2008, 17:00:28 »
hur mycket kan man spara med luft/vatten typ nibe 2020 el liknande om man förbrukar ca 30000 kw och bor i hudiksvall. Gäller samma sak att man inte ska överdimensionera pumpen vid luft/vatten som bergvärme.
Jag vill gärna välja en stor pump och köra mot utjämningskärl för hyfsade gångtider dom ger ju ända lite effekt när man behöver den (när det är kallt).

Om du med förbrukning menar värme för 30000, eller åtminstone värme plus varmvatten för 30000 så bör du komma i närheten av 20000 per år, efter att investeringarna är betalda. Beror lite grand på vad du har för behov av framledningstemperaturer när det är kallt, och exakt hur din lösnign ser ut. Vill du labba själv, mata in 30000 och väl falun och en 14 KW nibe på http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php

Glöm inte att efter val av falun och 30000 och 14 kw nibe måste du trycka på knapparna under respektive sektion med val.

--- Mats ---

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: besparing/dimensionering
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2008, 17:36:19 »
enligt tabellen spar jag mer med större pump men hur håller den med start stop och kort gångtid
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: besparing/dimensionering
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2008, 23:23:12 »
När det gäller antal start/stop finns det mÃ¥nga teorier i detta forum. Det som är gemensamt för alla är att: Sträva efter sÃ¥ fÃ¥ som möjligt  ;).

Skämt åsido, enligt tillverkarna av VP så skall du inte oroa dig för mycket kring detta kompressorn är byggd för att tåla detta.

Det som möjligtvis kan bli avgörande är att större VP brukar få sämre COP. Kolla vilket COP ditt val har vid olika temp och försök avgöra om det är värt en större.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: besparing/dimensionering
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2008, 08:09:59 »
en 2020-10 borde räcka bra . Du kan räkna med att du minst halverar din värmekostnad






























Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: besparing/dimensionering
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2008, 09:01:16 »
en 2020-10 borde räcka bra . Du kan räkna med att du minst halverar din värmekostnad


En 2020-10 är för liten. 2020-14 ger med de temperaturer som falun har, och huset har (jag har förutsatt 30000 i värme och 5000 till för varmvatten, tabellen hämtad och klippt ihop från två körningar från sidan jag refererade till innan) en minskning av tillägselen på runt en tusenlapp om året. finns ingen anlending att inte ta de vinsterna, de kommer tillbaka på ett par år.

Skälet till att det finns så mycket additional heating kvar, är att temperaturerna når under minus 20, och då står värmepumpen still. Med en bergvärme på 10 kW så finns det i princip ingen additional heating kvar att tala om.

--- Mats ---


Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: besparing/dimensionering
« Svar #6 skrivet: 23 februari 2008, 11:43:20 »
Jag tycker att det verkar som man måste gå upp minst en storlek på pump vid val av luft/vatten jämfört med bergvärme en nibe 2020 14 kw ger bara 6.6 kw vid -20 grader 9.6 kw vid -7 grader. Prisskillnaden mellan pumparna är inte så stor så man borde tjäna in den större pumpen ganska fort.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: besparing/dimensionering
« Svar #7 skrivet: 23 februari 2008, 18:42:09 »
Jag tycker att det verkar som man måste gå upp minst en storlek på pump vid val av luft/vatten jämfört med bergvärme en nibe 2020 14 kw ger bara 6.6 kw vid -20 grader 9.6 kw vid -7 grader. Prisskillnaden mellan pumparna är inte så stor så man borde tjäna in den större pumpen ganska fort.

Det är rätt att en luft/vatten där det är rejält kallt ute måste vara mycket starkare än en bergvärme, en bergvärme på 10 kw täcker ditt värmebehov mycket bättre än en 14 kw NIBE.

Den kostar mycket mer i investering med bergvärme, men den extra investeringen har med de värden vi tittat på för Falun historiskt för det mesta betalat av sig på 10 till 15 år (framgår från sidan på länken). Så hittar du inget bättre än en nibe 14 kw är bergvärme troligen bästa alternativet, beroende på vad ksotnaden blir (länken innehåller en shablonskillnad, men i verkligheten kan det slå både upp och ned).

Men jag förstår inte när du säger prisskillnaden mellan pumparna inte är så stor. Vilken pump starkare än nibe 14 kw tänker du på då? För om du tänker på en bergvärme så tillkommer det en hel del (borrhål och liknande), och över 10 kw bergvärme skall du inte ha.

--- Mats ---

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: besparing/dimensionering
« Svar #8 skrivet: 23 februari 2008, 19:31:42 »
Jag tänkte inte ha större pump än 14 kw. Jämförde mellan 10 kw och 14 kw skilljer bara ca 1200 kr i pris. Det finns väll inga fördelar med mindre pump eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: besparing/dimensionering
« Svar #9 skrivet: 23 februari 2008, 19:38:32 »
Glömde en sak tror jag klarar mej med 30000 kw inklusive varmvatten. Det är svårt att veta när man eldar med ved men dom har värmt huset med elpanna tidigare och förbrukat ca 30000 kw inklusive vv och hushållsel och då fanns inte automatshunt eller regulatorer på elementen. Men jag räknär med att vi gör av med mera varmvatten så jag vill nog räkna med 30000kw + hushålsel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: besparing/dimensionering
« Svar #10 skrivet: 23 februari 2008, 20:18:12 »
ska du köra fast kond mot tankar eller hur har du tänkt koppla in den?    Jag hade nog inte valt att dimensionera pumpen att klara -20.   Man mÃ¥ste tänka pÃ¥ att de ger en satans effekt vid + grader.  vet inte hur mÃ¥nga dagar du har lägre än -10 ºC . du mÃ¥ste dessutom ha ett lÃ¥gtemps system för den kan max leverera 58 ºC vid minus 7 sen stegar den ner till 50 ºC vid minus 20. skall du ha varmare är det spets som gäller. Jag har haft ungefär samma förb som du och än sÃ¥ länge har elp alldrig varit pÃ¥ i vinter med 2020-10, men dÃ¥ bor jag i västsverige.   Har du stora tankar sÃ¥ är det inget prob att köra 14 kw. DÃ¥ kan du köra pÃ¥ en tank vintertid och tvÃ¥ tankar vÃ¥r höst och sommar sÃ¥ borde du fÃ¥ vettiga gÃ¥ngtider.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: besparing/dimensionering
« Svar #11 skrivet: 23 februari 2008, 21:29:04 »
Jag tror det ska gÃ¥ att köra fastkondensering pÃ¥ övre delen av en 500 liters tank med inbygd 110 liters beredare samt använda nedre delen som utjämnings kärl med flytande kondensering. Tänkte använda en smo 10 samt en växelventil som laddar övre delen av tanken. Jag hoppas att det ska fungera sÃ¥ att om jag eldar mot tanken slÃ¥r värmepumpen av och startar när tanken kallnat. Tankarna kommer att bli kopplade i serie (är parallelkopplade nu) sÃ¥ pumpen värmer den första 500 liters och om jag eldar kan jag nyttja 500+750+750. tänker nyttja min nuvarande automatshunt vid vedeldning (den fÃ¥r stÃ¥ fullt öppen vid värmepumpdrift) DÃ¥ fÃ¥r jag 2 st oberoende system som borde fungera bra.  Vet inte vad som händer när jag eldar och tanken blir varmare fast smo 10 ser att pumpen inte gÃ¥r (kan bli nÃ¥n typ av felmedellande) 50 grader i framledningtemp borde räcka (gränsfall) 40 grader ut vid -7 hade jag förra veckan borde kunna bli mindre med inomhusgivare och helt öppna termostater.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: besparing/dimensionering
« Svar #12 skrivet: 23 februari 2008, 21:38:44 »
Jag tror det ska gÃ¥ att köra fastkondensering pÃ¥ övre delen av en 500 liters tank med inbygd 110 liters beredare samt använda nedre delen som utjämnings kärl med flytande kondensering. Tänkte använda en smo 10 samt en växelventil som laddar övre delen av tanken. Jag hoppas att det ska fungera sÃ¥ att om jag eldar mot tanken slÃ¥r värmepumpen av och startar när tanken kallnat. Tankarna kommer att bli kopplade i serie (är parallelkopplade nu) sÃ¥ pumpen värmer den första 500 liters och om jag eldar kan jag nyttja 500+750+750. tänker nyttja min nuvarande automatshunt vid vedeldning (den fÃ¥r stÃ¥ fullt öppen vid värmepumpdrift) DÃ¥ fÃ¥r jag 2 st oberoende system som borde fungera bra.  Vet inte vad som händer när jag eldar och tanken blir varmare fast smo 10 ser att pumpen inte gÃ¥r (kan bli nÃ¥n typ av felmedellande) 50 grader i framledningtemp borde räcka (gränsfall) 40 grader ut vid -7 hade jag förra veckan borde kunna bli mindre med inomhusgivare och helt öppna termostater.

Även med 30000 kwh totalt förlorar du för mycket pengar per år på att gå med den lilla 2020-10. Du kommer ändå att behöva spets då och då. Hoppas du har stora radiatorer, så du inte behöver för mycket framledning för pumpen. Enda nackdelen med en stor pump är antal start och stopp, alternativt behovet av volymtank. Svårast blir det att kompensera rätt på slutet av eldningssäsongen.

(FRJO, jämför utvärdena på pumpen med göteborg och med Falun så ser du att det är en enorm skillnad, Göteorg har i princip inga röda dagar med en 2020-10, och Falun är nästan i underkant med en 2020-14).

--- Mats ---

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: besparing/dimensionering
« Svar #13 skrivet: 23 februari 2008, 21:44:46 »
Om man sätter in 14 kw till en villa som förbrukar 30 000 kwh pÃ¥ ett Ã¥r kastar man pengar & bespring i sjön! hur mÃ¥nga dagar om Ã¥ret behöver man maxeffekten? 

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: besparing/dimensionering
« Svar #14 skrivet: 23 februari 2008, 21:54:57 »
...hur mÃ¥nga dagar om Ã¥ret behöver man maxeffekten? 
Hur mycket pengar kastar man i sjön?
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!