Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Copeland kvalite  (läst 500 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad timmpo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Copeland kvalite
« skrivet: 15 mars 2024, 23:07:09 »
Jag råkade ut för ett riktigt måndags exemplar!

Året var när 2005 denna värmepump driftsattes, hela 114 000 kr gick den på inkl installation på redan bef jordvärmeslinga. ganska omgående kontaktades IVT för att felsöka problem med varmvatten och då byttes den första växelventilen. 2008 kontaktades dom igen angående att den var väldans högljudd, de visades inte mkt engagemang, den fungerade ju.
Efter ca 20000 drift timmar skavdes ett rör sönder vid en klammer pga av de stora vibrationerna från kompressorn. Detta löddes ihop, nytt tork filter och soppa stoppades i. Efter 50000 timmar så stog jag inte ut längre med oljudet och efter år av att lyssnat på den om nätterna. Kompressorn har stått under trappan nu i många år sedan dess och nu var det dax att öppna upp för att se vad som orsakade dessa stora vibrationer.

Det första jag finner är att rotorn har slagmärken efter hammare på sig och det andra jag finner är att undre lagerkorgens skruvar ej sitter kvar utan ligger och ramlar runt i botten.




« Senast ändrad: 15 mars 2024, 23:10:03 av timmpo »
110+70m2 IVT Greenline "hopkok" 300m jordvärmeslang.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Copeland kvalite
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2024, 12:53:48 »
Slagmärket på rotorn borde inte påverka då det är fritt just där och går inte emot något lager.
Däremot ser man att rotor fästet längst ner i sumpen som ska hålla kvar rotorn i balans har skruvarna lirkats ur och infästningen har följt med runt när rotorn har roterat.


Tror detta är ett ovanligt fel.

Kan också vara vibrationerna som har gjort att skruvarna börjat lirka ur sig själva, men då borde man undra vad som orsaka vibrationerna.
De gångerna jag har sett när kompressor skakar/vibrerar är när mjukstarten pajar.
« Senast ändrad: 18 mars 2024, 12:59:07 av BergAdde »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Copeland kvalite
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2024, 14:42:54 »
Överhuvudtaget kan en trefasmotor vibrera om det är osymmetri pÃ¥ elnätet, t ex stort spänningsfall pÃ¥ en fas eller att fasvridningen mellan spänningarna inte är exakt 120° (t ex om det ligger en stor enfaslast med dÃ¥lig effektfaktor pÃ¥ en av faserna eller om nätbolaget har rÃ¥kat bygga upp nätet sÃ¥ att lindningarna pÃ¥ mittbenet pÃ¥ alla distributionstransformatorer är kopplade pÃ¥ samma fas pÃ¥ högspänningssidan). Men vibrationer kan ocksÃ¥ bero pÃ¥ motorn själv, t ex om nÃ¥got lager glappar eller som i det här fallet sitter löst, eller att det är ett kortslutet varv nÃ¥gonstans i lindningen. Eller för den delen om stator och rotor inte är riktigt centrerade till varandra utan luftgapet är större pÃ¥ ena sidan.  Rena fabrikationsfel pÃ¥ lindningen, t ex att nÃ¥gon härva har fel antal varv eller är felkopplad relativt de övriga, borde även Copeland upptäcka pÃ¥ fabriken. Hmm...i och med slagmärkena pÃ¥ rotorn, skulle man ju kunna tänka sig att den misshandeln har fÃ¥tt en av stavarna i rotorns burlindning att brista, det borde ocksÃ¥ kunna ge vibrationer.

Rent allmänt kan man ha i bakhuvudet att tvåpoliga asynkronmotorer (sådana som går med 2700-3000 r/min vid 50 Hz) är mer känsliga för alla slags osymmetrier och börjar vibrera lättare, än vad motorer med 4 eller fler poler (varvtal lägre än 1500 r/min) gör. Men i små billiga massproducerade kylkompressorer vill man ha högvarviga motorer av kostnadsskäl, skulle man halvera varvtalet måste ju kompressorn ha dubbla slagvolymen för att ge samma kylmedieflöde.

Finns det förresten någon möjlighet att motvikten på rotorn skulle kunna sitta i fel läge relativt vevslängen?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad timmpo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Copeland kvalite
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2024, 22:42:12 »
Jag tror vibrationerna helt enkelt bara beror på att undre lagerfästet lossnat, vet inte om även dessa borde haft lite gänglåsning som de andra skruvarna hade, fanns inget spår av det på just dessa, någon annan som slaktat en gammal scroll kanske kan bekräfta.
Vill minnas att bara nåt år efter den driftades kom oljudet för att sedan vara ganska oförändrat genom åren. Vid höga tryck/temperaturer så var det jobbigt att höra den in i sovrummet så det blev till att byta ut den efter att ha stått ut alldeles för länge.
Glappet var tillräckligt litet för att rotorn inte skulle skava mot statorn.

Hammarslagen visar ju iaf att den som monterade ihop denna inte var på sitt bästa humör denna dag.

Ingen mjukstart på denna och när jag bytte kompressor upphörde det, så nåt galet med spänningen borde ju inte finnas.
110+70m2 IVT Greenline "hopkok" 300m jordvärmeslang.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Copeland kvalite
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2024, 07:15:22 »
Är det en ZR modell?
« Senast ändrad: 19 mars 2024, 07:17:50 av BergAdde »

Utloggad timmpo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Copeland kvalite
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2024, 08:08:05 »
Är det en ZR modell?
Japp, och gick med r134a.
110+70m2 IVT Greenline "hopkok" 300m jordvärmeslang.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!