Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är kärnkraften vÃ¥r räddning ?  (läst 18635 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Är kärnkraften vår räddning ?
« Svar #30 skrivet: 23 november 2007, 22:03:57 »
Kärnkraft är rena vansinnet, det finns fortfarande ingen som hittat ett praktiskt och ekonomiskt genomförbart sätt att hantera avfallet.
Snacka om att sticka huvudet i sanden.

En struts anses ju dum, frågan är då hur dum en människa som vet att det är dumt att sticka huvudet i sanden är när "han" ändå gör det ???
SKB (Svensk kärnbränslehantering) har under väldigt lång tid fått 1 öre per såld kwh i sverige ! de har i dag så mycket pengar att ekonomin inte är något problem ! de kan bygga ett antal slutförvar liknande äspö-tunneln (sveriges enda prototyp-slutförvar )redan med de pengar som finns idag !
om jag inte har helt fel för mig, kommer SKB ansöka om tillstånd för slutförvar under 2008 eller 2009.
Finland har redan ansökt/fått godkänt för ett slutförvar som är påbörjat !(enligt informatör från SKB ).

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Är kärnkraften vår räddning ?
« Svar #31 skrivet: 23 november 2007, 22:06:44 »
Är nog böjd att hålla med i detta fallet richard.

Men det är inte bara avfallshanteringen som är problemet. Säkerhetsproblematiken som finns runt kärnkraften i Sverige är sannerligen inte ett dugg bättre iän i andra länder. Att tro att SKI bara är en massa korkade byråkratiska trögskallar är totalt fel, det finns mycket bra anledningar till att reaktorerna stoppas på order av dem titt som tätt....
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är kärnkraften vår räddning ?
« Svar #32 skrivet: 23 november 2007, 22:07:10 »
Slutförvar är ingen lösning, det vet alla som läst nåt om istidens påverkan på jordskorpan.
PÃ¥ nÃ¥got sätt verkar det som att vi människor inte tror eller räknar med att det kommer en ny istid, och att det kan finnas en möjlighet att människan skulle kunna överleva en  ny istid...

Lika bra att gräva ned skiten, nänder nåt med klimatet så är vi ändå köra...

Korkat om ni frågar mig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Är kärnkraften vår räddning ?
« Svar #33 skrivet: 23 november 2007, 22:07:52 »
Kärnkraft är rena vansinnet, det finns fortfarande ingen som hittat ett praktiskt och ekonomiskt genomförbart sätt att hantera avfallet.
Snacka om att sticka huvudet i sanden.

En struts anses ju dum, frågan är då hur dum en människa som vet att det är dumt att sticka huvudet i sanden är när "han" ändå gör det ???

Ändå byggs det fler å projekters ännu fler nya kärnkraftverk. Å USA har förlängt livstiden från 40 till 60 år på sina reaktorer... Reserverar mig mot att antal år kan va fel, men innebörden är iaf rätt...

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är kärnkraften vår räddning ?
« Svar #34 skrivet: 23 november 2007, 22:10:40 »
Kärnkraft är rena vansinnet, det finns fortfarande ingen som hittat ett praktiskt och ekonomiskt genomförbart sätt att hantera avfallet.
Snacka om att sticka huvudet i sanden.

En struts anses ju dum, frågan är då hur dum en människa som vet att det är dumt att sticka huvudet i sanden är när "han" ändå gör det ???

Ändå byggs det fler å projekters ännu fler nya kärnkraftverk. Å USA har förlängt livstiden från 40 till 60 år på sina reaktorer... Reserverar mig mot att antal år kan va fel, men innebörden är iaf rätt...

mvh humlan.

Amerika = Bush = smart, eller?

Nää, jag vidhåller att det är rena vansinnet att bygga kärnkraft så länge man inte vet hur man skall upparbeta avfallet till rimliga kostnader och med rimligt mänskligt lidande.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är kärnkraften vår räddning ?
« Svar #35 skrivet: 23 november 2007, 22:12:10 »
Kärnkraft är rena vansinnet, det finns fortfarande ingen som hittat ett praktiskt och ekonomiskt genomförbart sätt att hantera avfallet.
Snacka om att sticka huvudet i sanden.

En struts anses ju dum, frågan är då hur dum en människa som vet att det är dumt att sticka huvudet i sanden är när "han" ändå gör det ???

Ändå byggs det fler å projekters ännu fler nya kärnkraftverk. Å USA har förlängt livstiden från 40 till 60 år på sina reaktorer... Reserverar mig mot att antal år kan va fel, men innebörden är iaf rätt...

mvh humlan.

Ursäkta detta inlägg, men:

1 miljon flugor kan inte ha fel, ät skit!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Är kärnkraften vår räddning ?
« Svar #36 skrivet: 23 november 2007, 22:12:34 »
SKB (Svensk kärnbränslehantering) har under väldigt lång tid fått 1 öre per såld kwh i sverige ! de har i dag så mycket pengar att ekonomin inte är något problem ! de kan bygga ett antal slutförvar liknande äspö-tunneln (sveriges enda prototyp-slutförvar )redan med de pengar som finns idag !
om jag inte har helt fel för mig, kommer SKB ansöka om tillstånd för slutförvar under 2008 eller 2009.
Finland har redan ansökt/fått godkänt för ett slutförvar som är påbörjat !(enligt informatör från SKB ).

mvh.ACE

Men ngn skall jue vara sugen på att ta emot skiten oxo, eller skall dom tvinga ngn stackars glesbyggdskommun att göra det?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Är kärnkraften vår räddning ?
« Svar #37 skrivet: 23 november 2007, 22:12:40 »
Det var bara ett konstaterande om vad som händer i USA..., inget annat.

mvh humlan.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Är kärnkraften vår räddning ?
« Svar #38 skrivet: 23 november 2007, 22:28:46 »
jag måste erkänna att jag är väldigt dåligt påläst ang istidens påverkan på jordskorpan !!
men jag tar gärna del av information !!
påverkar is ovan jordskorpan ,en förseglad kapsel 450 m ner i urberget ??
som även är omsluten av en homogen kopparkapsel som badar i bentonit-lera ??
enligt de uppgifter jag tagit del av (iof från SKB=partisk) så finns inget man känner till som kan knäcka denna försegling !
och skulle det mot all förmodan börja läcka, både genom kopparkapsel och bentonit-lera,skulle det ta allt ifrån flera hundra tusen år till aldrig (mest troligt aldrig )innan något av bränslet letat sig upp ,och då vore det sönderdelat =ofarligt !
man har hittat spår av naturliga reaktorer i urberget som var aktiva för ca en miljon år sedan, partiklar från dessa har vandrat nån/några meter i urberget utan vare sig kopparkapsel eller bentonit ! dessa är alltså från innan sista istiden !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är kärnkraften vår räddning ?
« Svar #39 skrivet: 23 november 2007, 22:41:11 »
En av de mest idiotiska saknerna är att vi inte skickar skiten till frankrike för återupparbetning så blir avfallet mindre. så gjorde man före 1980 har jag för mig innan man förbjöd det pga metoderna som användes. Detta är säkrare och fungerar bra idag. Dags att ompröva.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Är kärnkraften vår räddning ?
« Svar #40 skrivet: 23 november 2007, 22:56:17 »


Men ngn skall jue vara sugen på att ta emot skiten oxo, eller skall dom tvinga ngn stackars glesbyggdskommun att göra det?
behövs nog inte, med tanke på att det finns kommuner som slåss om att få det !
skapar trots allt en hel del arbetstillfällen !

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Är kärnkraften vår räddning ?
« Svar #41 skrivet: 23 november 2007, 23:13:55 »
Nja du, nämn fem st som uttalat ett direkt intresse, inkl innevånarna?

Jag tycker bara man hört att kommunledningen är "intresserad", men att kommuninnevånarna till 75% säger kraftfullt NEJ!
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Är kärnkraften vår räddning ?
« Svar #42 skrivet: 23 november 2007, 23:32:07 »
Nja du, nämn fem st som uttalat ett direkt intresse, inkl innevånarna?

Jag tycker bara man hört att kommunledningen är "intresserad", men att kommuninnevånarna till 75% säger kraftfullt NEJ!
ja du... i kalmar län finns nog ingen kommun som säger nej ! med tanke på att dom har allt kärnbränsle från samtliga reaktorer i sverige, lagrat i ett mellanlager ! dvs. i bassänger ett par meter under backen ....och det finns lite...närmare bestämt,allt producerat bränsle i sverige de sista 35 åren !,
det var ett antal kommuner som visade intresse, men alla utom forsmark, och oskarshamn är avpolleterade, efter djupborrningar som visat att berget inte håller SKB:S krav för slutförvar !
sÃ¥ du behöver inte vara orolig för nÃ¥n stackars glesbyggdskommuns pÃ¥tvingade slutförvar  ;)

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Är kärnkraften vår räddning ?
« Svar #43 skrivet: 23 november 2007, 23:46:11 »
TACK!


Tycker ändå inte om skiten(kärnkraft), för det är det!

Anser att alla borde nog försöka dra sitt strå till stacken när det gäller energiåtgärder, inte bara när det gäller el, utan alla energiresurser......fis mera(metangas) kanske ngn lyckas utvinna denna ur luften.... :)
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är kärnkraften vår räddning ?
« Svar #44 skrivet: 23 november 2007, 23:49:29 »
Nja du, nämn fem st som uttalat ett direkt intresse, inkl innevånarna?

Jag tycker bara man hört att kommunledningen är "intresserad", men att kommuninnevånarna till 75% säger kraftfullt NEJ!
ja du... i kalmar län finns nog ingen kommun som säger nej ! med tanke på att dom har allt kärnbränsle från samtliga reaktorer i sverige, lagrat i ett mellanlager ! dvs. i bassänger ett par meter under backen ....och det finns lite...närmare bestämt,allt producerat bränsle i sverige de sista 35 åren !,
det var ett antal kommuner som visade intresse, men alla utom forsmark, och oskarshamn är avpolleterade, efter djupborrningar som visat att berget inte håller SKB:S krav för slutförvar !
sÃ¥ du behöver inte vara orolig för nÃ¥n stackars glesbyggdskommuns pÃ¥tvingade slutförvar  ;)

mvh.ACE


Har för mig att allt svenskt kärnbränsle förvaras i en basäng i oskarshamn som är stor som en simbasäng ungefär.
Av det avfallet är ca 2% farligt.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!