Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: UnderhÃ¥llsfria material till husfasaden!  (läst 22589 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
Underhållsfria material till husfasaden!
« skrivet: 17 juli 2009, 01:40:56 »
Satt och kollade lite efter mÃ¥lningstips pÃ¥ nätet och ramlade dÃ¥ över en artikel om underhÃ¥llsfria husfasader. Som den latoxe man är sÃ¥ blev man ju genast intresserad.  *roflmao*

http://www.viivilla.se/Ovrigt-utomhus/Fasad/Bekvama-fasader.aspx

http://www.ivarpanel.se/

Jag fastnade särskilt för Ivarpanelen som är en fasad som liknar en träfasad men i själva verket består av fibercement. Även plastfasaden verkar intressant.

Vad tror ni om dessa två fasader? Finns det några nackdelar med dessa fasader jämfört med en vanlig träfasad? Det kanske rent av är någon forummedlem som har någon av dessa fasadtyper och vill dela med sig av sina erfarenheter.

140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Underhållsfria material till husfasaden!
« Svar #1 skrivet: 17 juli 2009, 01:55:40 »
Filosoferar lite om det tillåts

Jag har kommit fram till att "underhållsfritt" egentligen betyder "som ej går att underhålla".

Exempel eternit, som var megapopulärt en gång i tiden.
Senare mexitegel och aluminiumfasader, båda numera otrendiga.
Ingen rost eller röta, fuktbeständigt, helt fantastiskt......men vad gör man när ytan till slut blir ful?
Målar på eterniten kanske? Eller bättre tar bort eländet så man ser den vackra träpanelen därunder.

I USA har jag med fascination betraktat hur de smäller upp hela bostadsområden på nolltid. Twobyfours som ett jätteplockepinn, sen på med OSB skivor åsså sist kommer mexikanen som häftar fast plastfasaden som ser ut som trä eller granit eller sandsten eller vadsomhelst, snapsnapsnap - klart. Kolonner med kapitäl, arkader, små venetianska palats, och allt är fake som kommer att blåsa iväg med nästa hurricane.

Nä fram med skrapan och mÃ¥larpenseln.  --/

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Underhållsfria material till husfasaden!
« Svar #2 skrivet: 17 juli 2009, 09:39:25 »
Har målat huset i sommar mellan regnen! Har med funderat på allt från plåt till fake tegel för att slippa denna tragiska målning! Vart Demidekk, den sägs vara bra, Ville ha ett tegelhus..men men.

Funderar senare på att tillägsisolera, ta bort "locken" i panelen och regla ut och lägga ett lager till isolering.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Underhållsfria material till husfasaden!
« Svar #3 skrivet: 17 juli 2009, 11:44:11 »
Jag har kommit fram till att "underhållsfritt" egentligen betyder "som ej går att underhålla".

Exempel eternit, som var megapopulärt en gång i tiden.
Senare mexitegel och aluminiumfasader, båda numera otrendiga.
Ingen rost eller röta, fuktbeständigt, helt fantastiskt......men vad gör man när ytan till slut blir ful?
Målar på eterniten kanske? Eller bättre tar bort eländet så man ser den vackra träpanelen därunder.

Ja det har du väl i och för sig rätt i, kan man inte måla om fasaden så måste man ju förstås byta ut den när den blir ful. Men samtidigt så håller ju inte trä i all evighet heller. Jag har på mitt hus som är byggt 1994 redan en del stående träpanel som vridit sig och spruckit lite och skulle behöva bytas. Sedan är det ju inte precis gratis att måla om huset heller, speciellt inte om man skulle få för sig att leja bort det. Då hamnar man ju på ungefär samma pengar som en sådan där fibercementfasad kostar att köpa.

En intressant sak att veta är ju hur länge en sådan där fasad (fibercement eller pvc) håller, och hur länge den ser snyggt ut. Så att man kan jämföra kostnaderna mot en träfasad.

Har målat huset i sommar mellan regnen! Har med funderat på allt från plåt till fake tegel för att slippa denna tragiska målning! Vart Demidekk, den sägs vara bra, Ville ha ett tegelhus..men men.

Funderar senare på att tillägsisolera, ta bort "locken" i panelen och regla ut och lägga ett lager till isolering.

Jasså finns det fake-tegel också, det har jag inte sett. Får kolla in det.
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: Underhållsfria material till husfasaden!
« Svar #4 skrivet: 17 juli 2009, 13:20:05 »
Jag är skeptisk till "underhållsfria" saker !
I vårt område byggdes husen 1939-1943, de enda fasader som har klarat sig utan byte är de som fått vara som de var från början (målad lockpanel).
Många hus reviterades på 60-talet, ingen av dessa reviteringar sitter kvar idag, vissa har fått göra om dem och andra har rivits bort.
Några hus har fått eternitfasader, vissa har rivits andra sitter kvar eftersom det är så dyrt att riva dem idag, men fula är dom !
På ett hus sitter det plåtfasad sen 1970-talet, färgen börjar bli ful och kommer säkert att flagna, då blir det till att byta fasad.

Ett helt annat exempel:
Ett underhållsfritt båtbatteri (extra mycket elektrolyt i från början och ingen möjlighet att efterfylla vatten) som jag hade fick jag lov att byta just för att det inte fanns tillräckligt med vatten.

Nej, jag röstar för beprövade underhållsbara material.

Mvh,
Gunnar


Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Underhållsfria material till husfasaden!
« Svar #5 skrivet: 17 juli 2009, 13:57:45 »
I vårt område byggdes husen 1939-1943, de enda fasader som har klarat sig utan byte är de som fått vara som de var från början (målad lockpanel).
Många hus reviterades på 60-talet, ingen av dessa reviteringar sitter kvar idag, vissa har fått göra om dem och andra har rivits bort.
Några hus har fått eternitfasader, vissa har rivits andra sitter kvar eftersom det är så dyrt att riva dem idag, men fula är dom !
På ett hus sitter det plåtfasad sen 1970-talet, färgen börjar bli ful och kommer säkert att flagna, då blir det till att byta fasad.

Känner själv några olika personer som äger reviterade hus, byggda på 50- och 60-talet, och där sitter då reviteringen kvar. Fast det är klart att det blir betydligt mer omständigt att fixa dessa fasader om reviteringen går sönder.

Plåtfasaden som har suttit sedan 70-talet måste väl gå att måla om? Har den hållt i 30-40 år utan underhåll så är väl det ganska bra.

Nej, jag röstar för beprövade underhållsbara material.

Ja det är väl det som är problemet med nya saker, att dom inte är beprövade. Antingen kan ju dessa nya fasadmaterial vara helt värdelösa, eller så kan dom ju vara toppen.
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Underhållsfria material till husfasaden!
« Svar #6 skrivet: 17 juli 2009, 14:06:22 »
Revetering kostar skjortan, men snyggt är det.
Målad plåtfasasd - e de snyggt? Och vad var poängen om den skulle vara "underhållsfri"?

Här har vi äkta underhållsfri fasad som hållt i kanske 150 år:



Det finns trähus som stått i många sekler helt utan målarfärg.
Dåligt virke och olämplig ytbehandling ger kort livslängd.
Färgindustrin i maskopi med byggbranschen.
« Senast ändrad: 17 juli 2009, 20:00:08 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: Underhållsfria material till husfasaden!
« Svar #7 skrivet: 17 juli 2009, 17:06:18 »
Citera
Plåtfasaden som har suttit sedan 70-talet måste väl gå att måla om? Har den hållt i 30-40 år utan underhåll så är väl det ganska bra
Klart att det är ganska bra, men när det är dags att mÃ¥la och mÃ¥laren säger "det är nästa omöjligt att fÃ¥ nÃ¥n ordning pÃ¥ en sÃ¥n där" du börjar man fundera. Det som var problemet som mÃ¥laren sÃ¥g var att färgen flagnat i "dalarna" mellan "brädorna" i plÃ¥tfasaden som försökte se ut som om den var gjord av brädor. Hade man istället lÃ¥tit bli att byta fasad pÃ¥ sjuttiotalet sÃ¥ hade man bara behövt mÃ¥la om nu  :)
Tyvärr verkar det som underhållsfritt betyder "kan inte underhållas" och inte "behöver inte underhållas".
För vår del är det inget bekymmer, Stockholms stadsmuseum tillåter bara målad träfasad numera då husen är K-märkta.

//Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Underhållsfria material till husfasaden!
« Svar #8 skrivet: 17 juli 2009, 23:21:40 »
Vi satte upp Marmoroc fasadytterbeklädnad för ett antal år sedan och är nöjda än så länge.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 622
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Underhållsfria material till husfasaden!
« Svar #9 skrivet: 17 juli 2009, 23:47:58 »
Personligen tycker jag trähus är finast.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Underhållsfria material till husfasaden!
« Svar #10 skrivet: 18 juli 2009, 07:58:45 »
Joo, så tycker nog jag med egentligen. Efter en liten utbyggnad så åkte aluplåten av på resten av huset. Tänkte som så att det är bara vindskivor och fönster kvar att måla var ?? :de år.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

JT Danielsson

  • Gäst
JT Danielsson
SV: Underhållsfria material till husfasaden!
« Svar #11 skrivet: 03 mars 2012, 19:27:50 »
Jag tycker inte man ska störa de som glatt skrapar, tvättar och målar sina fasader med jämna mellanrum och sedan byter till nya arbetssamma träfasader. Vill man däremot slippa så stor del av detta som möjligt ska man inte välja trä – i varje fall inte på sydfasaden, vilken "slits" flera ggr mer än de andra av solen.

Själv planerar jag en vertikal luftsolfångare på sydfasaden ovanför växthusets reflekterande tak. :D
Mot norr går huset in i sluttningen, så där finns mycket lite fasad. Mot öst och väst har jag mycket stort överhäng, vilket skyddar fasad och fönster så det blir mycket liten åverkan av väder och sol. Under fönsternivå på markplan har jag uppmurad natursten från trakten som fasad och däröver tätvuxen gran i form av överlappande, råa brädor vilka jag värmebehandlat med blåslampa för att dra fram kådan (med lignin). Det blir ett vackert mönster och fukt- som soltålig yta som aldrig behöver målas. I varje fall hoppas jag det. Lång livslängd och litet behov av underhåll är förstås även det bästa ur resurshushållningssynvinkel.

Mitt tips alltså: Inget trä i syd (och nord om möjligt), stora takutsprång och inget trä nedanför (nedersta) fönstren. Är Du intresserad kan Du se mitt projekt på korta.nu/optihem Jo, en sak till; INGEN JORD, RABATTER e d NÄRMAST HUSET! Sådant ger bara problem då det håller kvar fukten, täpper till dräneringen, fuktar grund eller källare, försvårar fasadarbete m m och syns ändå knappt från fönstren. Mina rabatter m m hamnar 1,2 - 2 m från väggen. Håll gräs, buskar, jord o d borta från fasaden – oavsett material. Annars frodas fukt, mögel, svamp o s v.

JT – pensionerad byggnadsingenjör och fastighetstekniker som gillar lågt underhållsbehov. 8)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Underhållsfria material till husfasaden!
« Svar #12 skrivet: 03 mars 2012, 20:21:44 »
I USA har jag med fascination betraktat hur de smäller upp hela bostadsområden på nolltid. Twobyfours som ett jätteplockepinn, sen på med OSB skivor åsså sist kommer mexikanen som häftar fast plastfasaden som ser ut som trä eller granit eller sandsten eller vadsomhelst, snapsnapsnap - klart. Kolonner med kapitäl, arkader, små venetianska palats, och allt är fake som kommer att blåsa iväg med nästa hurricane.

Skillnaden är att i USA räknar man inte med att husen ska stå mer än 20-30 år. Jag har en bekant som byggt hus i USA i många år, och man har inte samma syn på långsiktigt byggande där.

Gammal riktig falu rödfärg* är relativt underhÃ¥llsfri. Man slarvborstar ytan och slabbar pÃ¥ ny färg vart 10:e Ã¥r. Fort gÃ¥r det och fint blir det. VÃ¥rt hus har funkat sÃ¥ de senaste 150 Ã¥ren, och det timrade uthuset ytterligare 30-40 Ã¥r, och ... so far so good!   :)

*en äldre man i byn avslöjade att riktig falu rödfärg ska innehålla sältran för att hålla mer än 10 år
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Underhållsfria material till husfasaden!
« Svar #13 skrivet: 03 mars 2012, 23:34:39 »
tegel
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Underhållsfria material till husfasaden!
« Svar #14 skrivet: 05 mars 2012, 21:26:36 »
Ädelputs, d.v.s genomfärgad puts A-bruk med pigment.
Vackert, helt underhållsfritt, Stenhårt, slitstarkt, sol & vädertåligt.........och skulle man tvärtröttna på färgen, så bara att tvätta av & ädelputs igen med färgen du då fastnat för.

MvH jawen

2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!