Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fylla växellÃ¥dsolja  (läst 9586 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Fylla växellådsolja
« skrivet: 17 december 2009, 20:33:39 »
Hej

Dessa bilar.

Har en Skoda Felicia -97 med VW motor och drivlina. Det började yla i växellådan, så jag öppnade huven för att kolla var man fyller på växellådsolja. Och det fanns ingen påfyllningsplugg. Sökte på nätet, man ska fylla på olja genom hålet där hastighetsmätarvajern går ner. Givetvis ovanpå växellådan och bakom motorn. "Det är lätt, se bara till att inte tappa ner hastighetsdrevet i växellådan, tryck i ett VP-rör och fyll". Tack. Inte f*n fick jag loss detta inte.

Det slutade med att jag tömde ur all olja (det var 2 dl kvar, ska vara 2,4 liter  ;D), borrade hÃ¥l i bottenpluggen, gängade och skruvade i en nippel, satte pÃ¥ en slang och fyllde bakvägen via en tratt. Snabbt ur med slangen, ett finger i hÃ¥let och i med en skruv med tätningsmassa pÃ¥.

VW sparade säkert 2 kr på att skippa oljepåfyllnadspluggen.

MVH/Gano 
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fylla växellådsolja
« Svar #1 skrivet: 17 december 2009, 20:47:41 »
Hej

Dessa bilar.

Har en Skoda Felicia -97 med VW motor och drivlina. Det började yla i växellådan, så jag öppnade huven för att kolla var man fyller på växellådsolja. Och det fanns ingen påfyllningsplugg. Sökte på nätet, man ska fylla på olja genom hålet där hastighetsmätarvajern går ner. Givetvis ovanpå växellådan och bakom motorn. "Det är lätt, se bara till att inte tappa ner hastighetsdrevet i växellådan, tryck i ett VP-rör och fyll". Tack. Inte f*n fick jag loss detta inte.

Det slutade med att jag tömde ur all olja (det var 2 dl kvar, ska vara 2,4 liter  ;D), borrade hÃ¥l i bottenpluggen, gängade och skruvade i en nippel, satte pÃ¥ en slang och fyllde bakvägen via en tratt. Snabbt ur med slangen, ett finger i hÃ¥let och i med en skruv med tätningsmassa pÃ¥.

VW sparade säkert 2 kr på att skippa oljepåfyllnadspluggen.

MVH/Gano 

 du ska lossa m6 skruven som hÃ¥ller in-fästningen för viren
 sen är det bara att dra upp allt inkl drev
 och fylla olja
 vi har ett par skodor pÃ¥ firman sÃ¥ jag har fyllt nÃ¥gra gÃ¥nger
 de brukar läcka olja där växel föraren gÃ¥r in i lÃ¥dan
 mvh kjell *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Fylla växellådsolja
« Svar #2 skrivet: 17 december 2009, 22:33:30 »
Hej Kjell

Jag bytte packboxen vid växelföraren, tydligen ett vanligt fel. Jag lossade blecket och drog det åt sidan, men själva kragen satt så hårt att jag inte fick loss det. Vågade inte ta i. Funderade också på att fylla via backljuskontaktshålet, men hittade inget rör att böja till för att få ner oljan i lådan.

Felician har annars varit ett urverk. Billig i inköp och ännu billigare i drift. Men nu ska den ersättas av en Octavia diesel.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!