Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Gano
« skrivet: 17 december 2009, 22:33:30 »

Hej Kjell

Jag bytte packboxen vid växelföraren, tydligen ett vanligt fel. Jag lossade blecket och drog det åt sidan, men själva kragen satt så hårt att jag inte fick loss det. Vågade inte ta i. Funderade också på att fylla via backljuskontaktshålet, men hittade inget rör att böja till för att få ner oljan i lådan.

Felician har annars varit ett urverk. Billig i inköp och ännu billigare i drift. Men nu ska den ersättas av en Octavia diesel.

MVH/Gano

Skrivet av: kjell62
« skrivet: 17 december 2009, 20:47:41 »

Hej

Dessa bilar.

Har en Skoda Felicia -97 med VW motor och drivlina. Det började yla i växellådan, så jag öppnade huven för att kolla var man fyller på växellådsolja. Och det fanns ingen påfyllningsplugg. Sökte på nätet, man ska fylla på olja genom hålet där hastighetsmätarvajern går ner. Givetvis ovanpå växellådan och bakom motorn. "Det är lätt, se bara till att inte tappa ner hastighetsdrevet i växellådan, tryck i ett VP-rör och fyll". Tack. Inte f*n fick jag loss detta inte.

Det slutade med att jag tömde ur all olja (det var 2 dl kvar, ska vara 2,4 liter  ;D), borrade hål i bottenpluggen, gängade och skruvade i en nippel, satte på en slang och fyllde bakvägen via en tratt. Snabbt ur med slangen, ett finger i hålet och i med en skruv med tätningsmassa på.

VW sparade säkert 2 kr på att skippa oljepåfyllnadspluggen.

MVH/Gano 

 du ska lossa m6 skruven som håller in-fästningen för viren
 sen är det bara att dra upp allt inkl drev
 och fylla olja
 vi har ett par skodor på firman så jag har fyllt några gånger
 de brukar läcka olja där växel föraren går in i lådan
 mvh kjell *vinkar*
Skrivet av: Gano
« skrivet: 17 december 2009, 20:33:39 »

Hej

Dessa bilar.

Har en Skoda Felicia -97 med VW motor och drivlina. Det började yla i växellådan, så jag öppnade huven för att kolla var man fyller på växellådsolja. Och det fanns ingen påfyllningsplugg. Sökte på nätet, man ska fylla på olja genom hålet där hastighetsmätarvajern går ner. Givetvis ovanpå växellådan och bakom motorn. "Det är lätt, se bara till att inte tappa ner hastighetsdrevet i växellådan, tryck i ett VP-rör och fyll". Tack. Inte f*n fick jag loss detta inte.

Det slutade med att jag tömde ur all olja (det var 2 dl kvar, ska vara 2,4 liter  ;D), borrade hål i bottenpluggen, gängade och skruvade i en nippel, satte på en slang och fyllde bakvägen via en tratt. Snabbt ur med slangen, ett finger i hålet och i med en skruv med tätningsmassa på.

VW sparade säkert 2 kr på att skippa oljepåfyllnadspluggen.

MVH/Gano 

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 757
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!